فونیکسریمکسبهتام

گردی که گردو نیست

عصر خودرو- هزینه‌های سرسام‌آور، خطرات جانی، امکان وارد آمدن آسیب به سایر بخش‌های فنی خودرو که از عمر مفید خودرو می کاهد. دلایلی است که باید درخصوص امدادهای متفرقه احتیاط کرد.

گردی که گردو نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، 4  دلیلی که باید درخصوص امدادهای متفرقه احتیاط کرد:
    1- هزینه‌های سرسام‌‌آور و آسیب‌های فنی، پیامد اعتماد به امداد خودروهای متفرقه
    شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با تماس‌های مکرر از سوی شرکت‌های گوناگونی که خود را با نام‌های مختلف و به عنوان "امداد خودرو" معرفی می‌کنند مواجه شده باشد. خواسته آن‌ها روشن و واضح است. دریافت مبلغ قابل توجهی در ازای صدور کارت امداد( بعضا با نام کارت‌های چند ستاره و طلایی) با مزایای گوناگونی که به گفته خودشان ارزش بسیار بیش‌تری از بهای پرداختی دارند. اما آیا این شرکت‌ها قابل اعتماد هستند؟
    بسیاری از مالکان وسایل نقلیه با اعتماد به این گونه شرکت‌ها و بعضا به دلیل تشابه اسمی و اشتباه گرفتن این شرکت‌های متفرقه با امداد خودروهای رسمی شرکت‌های خودروسازی اقدام به پرداخت هزینه کرده و با این تفکر که در هر جاده و خیابانی که خودرو آن‌ها دچار مشکل شود، این شرکت‌ها به فریاد آن‌ها خواهند رسید با خیال راحت به سفرهای درون و برون شهری می‌پردازند. حتی برخی از این شرکت‌ها وعده‌هایی نیز برای پوشش خودرو مشتری در زمان بروز حوادث گوناگون نیز می‌دهند که به نظر می‌رسد بیش‌تر جنبه تبلیغاتی داشته باشد.
    اما نکته حائز اهمیت این است که آیا این شرکت‌ها که تعداد آن‌ها نیز کم نیست، توانایی ارائه خدمات در هر نقطه از کشور و به خودروهای گوناگون را دارا هستند؟ پاسخ به این سوال روشن و واضح است. بسیاری از مشتریان این شرکت‌ها در زمان دریافت خدمات دچار مشکلات فراوانی شده‌اند. مشکلاتی ناشی از عدم سرویس دهی مناسب، عدم پوشش کامل جاده‌های مواصلاتی کشور، عدم استفاده از نیروهای متخصص و کارشناسان خبره و...
    اما اعتماد کردن به این شرکت‌ها و سپردن خودرو معیوب به دست آن‌ها عواقبی فراتر از این را نیز می‌تواند در پی داشته باشد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهد شد.
    2-عدم توانایی در ایجاد ناوگان امدادی گسترده
    اغلب شرکت‌هایی که خود را امداد خودرو معرفی می‌کنند دارای ناوگانی مجهز و کامل برای پوشش و خدمات رسانی در سراسر کشور نیستند. در حال حاضر امداد خودرو ایران که متولی اصلی امداد و خدمات جاده‌ای محصولات ایران‌خودرو است، توانسته با ناوگانی مجهز و پیشرفته در اکثر مناطق کشور نسبت به خدمات رسانی به خودروهای معیوب که دچار مشکل فنی در طول سفر شده‌اند اقدام کند. این ناوگان شامل پایگاه‌های ثابت امدادی، سرویس در محل (اتوکلیک)، حمل خودرو به تعمیرگاه مجاز، موتور سیکلت‌های امدادی، فرا امداد، امداد پلاس و خودروهای امدادی سمند بوده که هر کدام بنا به وظیفه محول شده مسئولیت امدادرسانی و ارائه خدمات فنی را در نقاط مختلف شهر و جاده‌های بین شهری دارا هستند.
    باید به این نکته توجه داشت که امدادخودروهای متفرقه به طور حتم امکان تجهیز و به کارگیری چنین تجهیزاتی را نخواهند داشت و این مساله می‌تواند اولین و بزرگ‌ترین معضل برای مشتریان آن‌ها باشد.

    3-عدم به کارگیری نیروهای متخصص و آموزش دیده
    به طور حتم شرکت سازنده هر خودرو بهتر از هر تعمیرگاه یا مجموعه‌های امدادی دیگر بر قسمت‌های مختلف فنی آن اتومبیل احاطه دارد. بنابراین نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌های مجاز نیز دارای کارشناسان و تعمیرکارانی آموزش دیده هستند که دوره‌های تخصصی و ویژه هر خودرو را گذرانده و می‌توانند اصولی‌ترین خدمات را به مشتریان ارائه دهند. بنابراین امداد خودروهای رسمی نظیر امداد خودرو ایران نیز با تکیه بر همین دانش، تخصص و آموزش‌ها می‌توانند خدماتی اصولی مطابق استانداردهای شرکت سازنده را به مشتریان ارائه دهند.
    عدم رعایت دستورالعمل‌ها و اصول فنی خاص در تعمیرات هر خودرو و نبود دانش، تخصص و تجهیزات لازم و کافی می‌تواند منجر به ایجاد ایرادی جدید و وارد آمدن صدمه به سایر بخش‌های فنی خودرو شود. این مساله علاوه بر هزینه‌های سنگین‌تری که بر دوش مالک خودرو خواهد گذاشت، می‌تواند جان سرنشینان را نیز به خطر بیندازد. این مساله یکی دیگر از پیامدهای اعتماد به امداد خودروهای متفرقه خواهد بود. 

    4-عدم استفاده از قطعات یدکی اصلی
    اگر فرض را بر این بگذاریم که شرکت‌های امدادخودرو متفرقه توانایی خدمت‌رسانی با ناوگانی پیشرفته و گسترده را دارا بوده و همچنین از کارشناسان فنی متخصص و خبره بهره ببرند، در این حالت نیز اعتماد به این شرکت‌ها می‌تواند زیان‌بار باشد. زیرا در کنار تخصص فنی، تجهیزات به روز و کافی و نیروی متخصص و آموزش دیده، استفاده از لوازم و قطعات اصل و با کیفیت نیز نقشی اساسی در ارائه خدمات مطمئن به خودروهایی که دچار مشکل فنی شده‌اند ایفا می‌کند.
    در حال حاضر وفور لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار که حتی با بسته‌بندی مشابه نمونه‌های اصلی نیز عرضه می‌شوند، کار را برای خرید قطعه‌ای مطمئن و با کیفیت بسیار سخت کرده است. این مساله زمانی که قرار باشد یک تیم امدادی متفرقه در محل حاضر شده و نسبت به تعمیر خودرویی که دچار مشکل فنی شده اقدام کند جنبه پررنگ‌تری پیدا می‌کند. زیرا مالک وسیله‌نقلیه ناچار است به قطعه‌ای که امداد خودروهای متفرقه به کار می‌برند اعتماد کرده و امکان سنجش اصالت قطعه و انتخاب نمونه با کیفیت‌تر را نخواهد داشت. بر همین اساس استفاده از لوازم یدکی بی‌کیفیت و تقلبی نیز می‌تواند علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین در آینده برای تعویض مجدد قطعه، خطراتی غیر قابل چشم‌پوشی را برای جان سرنشیان خودرو ایجاد کند.
    در پایان تنها با آگاه‌سازی هموطنان هنگام درخواست امداد از شرکت‌های امدادرسان معتبر و با نام و نشان می‌توان از پیامدهایی چون: هزینه‌های سرسام‌آور، خطرات جانی، امکان وارد آمدن آسیب به سایر بخش‌های فنی خودرو و از عمر مفید خودرو بکاهد. چرا که در اثر اعتماد به شرکت‌های امداد خودرو متفرقه مشکلات عدیده‌ای گریبان مالک وسیله نقلیه را خواهد گرفت که امکان شکایت و رسیدگی به آن میسر نخواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو