فونیکسریمکسبهتام

اخبار فنی خودرو،

چگونه مراقب واشر سرسیلندر خودروی خود باشیم؟

عصر خودرو- واشرسرسیلندر یکی از قسمتهای مهم موتوری خودرو به شمار می‌رود که برای جلوگیری از هزینه‌های اضافه تعمیر بایستی نکاتی را در مورد اهمیت آن بدانیم.

چگونه مراقب واشر سرسیلندر خودروی خود باشیم؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، معمولا در بین مباحثی که در مورد خودرو و موتور آن انجام می‌شود، یکی از قطعاتی که زیاد در مورد آن می‌شنویم و نقل هر محفل تعمیرگاه خودرو است قطعه‌ای جز واشر سرسیلندر نیست که بعضا دیده می‌شود بعضی از افراد بدون اطلاع از وظایف آن و همچنین جایگاه آن در خودرو، اهمیت زیادی به آن نمی‌دهند.

    اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد واشر سرسیلندر صحبت کنیم باید بگوییم یکی ازمهم‌ترین قطعات پیشرانه خودرو است که ادامه کار موتور خودرو و خود خودرو به سلامت این قطعه بستگی دارد. تاثیر این قطعه در کارکرد خودرو بسیار بالا بوده و یکی از موارد مهم در کیفیت خودرو به شمارمی‌رود.

    جایگاه این قطعه در خودرو در میان سیلندر و سرسیلندر قرار دارد. واشر سرسیلندر وظیفه یکپارچه کردن فضای بین سیلندر و سرسیلندر را بر عهده دارد. تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال‌های آب و نشت روغن از کانال‌های روغن در هنگام کارکردن موتور و بالا پایین رفتن پیستون‌ها جلوگیری کند.

    جنس این قطعه از مواد نسوز و بسیار با کیفیت تهیه شده است که جای‌گیری آن در بین بدنه موتور و سرسیلندر باعث می‌شود نیاز به با کیفیت بودن این قطعه بیش از پیش شود. به همین دلیل گفته می‌شود که برای خرید این قطعات مهم صرفا از محصولات اصلی با کیفیت و دارای گارانتی استفاده شود تا از اتفاقات ناگوار بعدی جلوگیری شود.

    لازم به ذکر است که یکی از وظایف اصلی واشر سرسیلندر در خودرو وظیفه عدم اختلاط آب و روغن را دارد که احتمالا در صحبتهای رانندگان و تعمیرکاران شنیده باشید. همچنین فضای اتاقک احتراق توسط این قطعه آب‌ بندی می‌شود و اجازه اختلال در عملکرد موتور را نمی‌دهد.

    یکی دیگر از موارد مهم که باعث می‌شود برای رانندگان ایجاد نگرانی کند سوختن این قطعه است که بسیاری از افراد را دچار مشکل کرده است.

    سوختن واشر سرسیلندر به اصطلاح به دفرمه شدن واشر می‌گویند که این امر موجب از بین رفتن آبندی مابین سیستم‌های مختلف موتور خودرو می‌شود.
    واشر بین بدنه موتور و سر سیلندر با ترکیب مواد نسوز و لایه مسی مقوای مقاوم در مقابل حرارت و لایه فولادی تشکیل شده است که ضمن یکپارچه کردن سر سیلندر به بدنه موتور اجازه می‌دهد تا گردش روغن و آب بدون امکان مخلوط شدن صورت گیرد و نیز فضای سربسته اتاقک احتراق را آب بندی کند. نکته‌ای که برای جلوگیری از این اتفاق لازم است بدانید، این است که این قطعه همانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو نیاز به تعویض دوره‌ای دارد. تعویض این قطعه به دلیل استهلاک یک امر رایج بوده و در صورت عدم دقت به این موضوع، باید منتظر سوختن واشر بود، که دیگر قابلیت آب‌بندی و جلوگیری از اختلاط آب و روغن را در موتور، از دست می‌دهد و صدمات بسیار پر هزینه‌ای به موتور و خودرو وارد می‌کند. گفتنی است، در صورت آسیب به این قطعه در خودروهای سواری داخلی،  بین 500 تا 1 میلیون تومان به صاحب خودرو هزینه ایجاد می‌شود.

    نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

    مخلوط شدن آب با روغن(شیری شدن روغن موتور که توسط میله ی سنجش می توان از آن اطلاع یافت)

    دیر روشن شدن و بد کار کردن موتور

    تولید بخار سفید در هنگام کار موتور

    داغ کردن موتور

    کم شدن قدرت و کشش موتور

    چه هنگام واشر سرسیلندر می‌سوزد؟

    کم بودن آب رادیاتور

    گرفتگی مجراهای گذر آب در موتور

    خنک نشدن آب رادیاتور در اثر رسوب یا نقص فنی در پروانه‌ی هوا

    وجود نقص فنی در ترموستات

    عدم گردش آب در سیستم خنک کننده ی موتور بدلیل نقص فنی واتر پمپ

    پیچ خوردگی شیلنگهای ورودی و خروجی آب رادیاتور

    رانندگی مداوم و طولانی در ترافیک یا فشار زائد بر موتور در فصل گرما

    اقدامات اولیه بعد از سوختن واشر سرسیلندر:

    بسیاری از رانندگان با کاهش قدرت موتور متوجه این موضوع می‌شوند.دمای موتور خودرو به صورت غیرطبیعی بالا می‌رود، قاطی شدن آب و روغن موتور و مشاهده هر یک از موارد در دیگری.
    بعضی از رانندگان از استارت بد خودرو خود می‌گویند پیشرانه خودرو به طرز قابل توجهی عملکرد ضعیفی دارد.
    کشش خودرو به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند
    همچنین اگر خودرو را روشن کرده‌اید و پیشرانه به صورت کامل داغ شده است و از اگزوز دود سفید بیرون می‌آید، این یک هشدار برای شماست که واشر نیم سوز شده و به زودی فاجعه ای در انتظار خودروی شماست!
    در صورت مشاهده هر کدام از نشانه‌های بالا حتما در مراجعه به تعمیرگاه نسبت به این قطعه تردید نکرده و حساس باشید، آن را مورد بررسی قرار دهید.
    در صورت مشاهده نیم سوز بودن قطعه، حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید، زیرا با ادامه این روند امکان سوختن موتور و آسیب جدی به کل سیستم از جمله رینگ و پیستونها و هزینه های گزاف تعمیر موتور بسیار بالاست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو