فونیکسریمکسبهتام

یکی به داد برسد

زیان خودروسازان به ۳۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان رسید

عصر خودرو- برآوردهای نشان می‌دهد با احتساب زیان شرکت‌های فرعی، رقم زیان صنعت خودرو از ۵۰هزارمیلیارد تومان فراتر می‌رود.

زیان خودروسازان به ۳۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از روزنامه همشهری، آمار‌ها سخنان چند روز پیش رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر فشل بودن صنعت خودرو‌سازی‌ در ایران را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد جمع کل زیان شرکت‌های خودروساز در نیمه نخست امسال بدون احتساب زیان شرکت‌های فرعی در نیمه نخست امسال به مرز 35هزار میلیارد تومان رسیده است.

    برآوردها نشان می‌دهد با احتساب زیان شرکت‌های فرعی رقم زیان صنعت خودرو از 50هزارمیلیارد تومان فراتر می‌رود. ابتدای هفته جاری عبدالناصر همتی، رئیس‌کل ‌بانک مرکزی با گلایه از پرداخت کمک‌های مالی مستمر به‌ خودروسازان این صنعت را فشل نامید. این اظهارنظر به جدال لفظی او با مسئولان صنعتی منجر شد. چند روز بعد از این چالش کلامی، آمارهای عملکرد خودروسازان، سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد اوضاع صنعت خودرو روزبه‌روز در حال وخیم‌تر شدن است و فشار زیان‌های سنگین این صنعت نه فقط صنعت بانکداری بلکه کل اقتصاد را با چالش مواجه کرده است. وزارت صنعت ظرف ماه‌های گذشته بار دیگر وعده آزادسازی سهام خودروسازان را مطرح کرده درحالی‌که دولت در یک دهه گذشته بارها این وعده را تکرار کرده اما در عمل هیچ‌گاه خصوصی‌سازی‌ کامل این صنعت محقق نشده است.

    آمار‌ها چه می‌گویند؟
    تازه‌ترین آمار عملکرد صنعت خودرو نشان می‌دهد 2شرکت ایران‌خودرو و سایپا به کارخانه‌های تولید زیان تبدیل شده‌اند. در آمارهای رسمی ارائه شده نه فقط نشانه‌هایی از بهبود در عملکرد خودروسازان دیده نمی‌شود، بلکه روزبه‌روز بر سرعت زیان آنها و وخامت اوضاع افزوده می‌شود.زیان شرکت ایران‌خودرو در نیمه نخست امسال 122درصد و زیان سایپا 53درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است. زیان عملکرد شرکت پارس‌خودرو هم در همین دوره 176درصد رشد کرده و تنها شرکتی که عملکردش نسبت به سال قبل بهبود یافته، زامیاد است که مقدار زیانش در نیمه نخست امسال نسبت به پارسال 15درصد کاهش یافته است. این اطلاعات نشان می‌دهد 6شرکت ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، پارس‌خودرو، ایران‌خودرو دیزل و سایپادیزل با وجود آنکه قیمت محصولاتشان را افزایش داده‌اند نه فقط در نیمه نخست امسال سود نکرده‌اند، بلکه 10هزارو 418میلیارد تومان هم زیان کنار گذاشته‌اند. با این مقدار زیان، کل زیان عملکرد این شرکت‌ها بدون احتساب زیان شرکت‌های تابعه و فرعی به 34هزارو 439میلیارد تومان رسیده است.این ارقام نشان می‌دهد زیان کل صنعت خودرو‌سازی‌ با درنظر گرفتن زیان شرکت‌های تابعه در سال‌جاری به مرز 40هزار میلیارد تومان(39هزارو 922میلیارد تومان) رسیده است. این محاسبات بیانگر آن است که چنانچه زیان عملکرد شرکت‌های فرعی صنعت خودرو‌سازی‌ را هم به زیان شرکت‌های اصلی اضافه کنیم زیان کل شرکت‌های خودرو‌سازی ‌(عملکرد تلفیقی) به‌طور قطع تا پایان سال از مرز 50هزار میلیارد تومان هم عبور خواهد کرد.

    ایران‌خودرو در صدر
    آمار‌ها نشان می‌دهد ایران‌خودرو در نیمه نخست امسال بیشترین زیان را در این صنعت تولید کرده و جمع کل زیان این شرکت در6‌ماه امسال به 5311میلیارد تومان رسیده است. این شرکت در 12‌ماه سال قبل هم 8هزار میلیارد تومان زیان کرده بود. هم‌اکنون جمع کل زیان شرکت ایران‌خودرو بدون درنظر گرفتن شرکت‌های فرعی به 13هزارو 374میلیارد تومان رسیده و چنانچه زیان عملکرد شرکت‌های فرعی در سال قبل را به زیان شرکت اصلی اضافه کنیم جمع کل زیان ایران‌خودرو تا پایان شهریور امسال از مرز 20هزارو 265میلیارد تومان عبور خواهد کرد.

    افزایش زیان سایپا
    داده‌های آماری نشان می‌دهد مقدار زیان سایپا در نیمه نخست امسال با 53درصد رشد نسبت به پارسال به 3455میلیارد تومان رسیده که بعد از ایران، ‌خودرو بالاترین مقدار زیان در این صنعت است. با این مقدار زیان، جمع کل زیان سایپا هم‌اکنون به 10هزارو 178میلیارد تومان(بدون محاسبه شرکت‌های فرعی) رسیده است. مقدار زیان تلفیقی گروه سایپا در سال مالی 97معادل 16هزارو 156میلیارد تومان بود با اضافه شدن زیان 6‌ماه امسال جمع کل زیان این شرکت بدون درنظر گرفتن مقدار زیان 6‌ماه شرکت‌های فرعی در پایان شهریور امسال به 19هزارو 611میلیارد تومان خواهد رسید.

    زیان پارس‌خودرو و بهبود عملکرد زامیاد
    صورت‌های مالی پارس‌خودرو هم نشان می‌دهد این شرکت نیز مانند ایران‌خودرو و سایپا همچنان بر مدار نزول حرکت می‌کند. پارس‌خودرو در 6‌ماه سال‌جاری655میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است. با این مقدار زیان اکنون زیان کل پارس‌خودرو به 3562میلیارد تومان رسیده است. از میان همه شرکت‌های خودروساز تنها زامیاد است که توانسته است عملکردش را در سال‌جاری بهبود ببخشد؛ به‌طوری که مقدار زیان این شرکت در 6‌ماه امسال 15درصد کاهش یافته، زیان کل شرکت زامیاد با احتساب زیان 33میلیارد تومانی نیمه نخست سال به 256میلیارد تومان رسیده است.

    روند نزولی دیزلی‌ها

    به غیر از 4خودرو‌سازی‌ که خودرو‌های سواری تولید می‌کنند عملکرد2  شرکت تولید‌کننده خودرو‌های سنگین یعنی ایران‌خودرو دیزل و سایپا دیزل هم نشان‌دهنده روند نزولی درآمد این شرکت‌هاست. آمار‌ها نشان می‌دهد شرکت ایران‌خودرو دیزل در نیمه نخست امسال 663میلیارد تومان و سایپا دیزل 301میلیارد تومان زیان شناسایی کرده‌اند. به این ترتیب هم‌اکنون جمع کل زیان شرکت ایران‌خودرو دیزل به 4899میلیارد تومان و جمع کل زیان سایپا دیزل به 2170میلیارد تومان رسیده است.


    ـ برآوردها نشان می‌دهد با احتساب زیان شرکت‌های فرعی رقم زیان صنعت خودرو از 50هزارمیلیارد تومان فراتر می‌رود
    ـ  آمار ها ادعای رئیس کل بانک مرکزی درباره فشل‌شدن صنعت‌خودرو را  تایید می کند

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط