فونیکسریمکسبهتام

سایه سنگین موتورسیکلت‌های چند صد میلیونی در خیابان‌ها

تا ۵ سال آینده نیازی به واردات موتورسیکلت نداریم

عصر خودرو- زندگی لاکچری هزینه بَر است، در این میان بازار لاکچریِ موتور سیکلت هایِ خاص، خود حدیث مفصلی است که پرداختن به آن در قالب یک گزارش مجزا بیهوده به نظر نمی‌رسد.

سایه سنگین موتورسیکلت‌های چند صد میلیونی در خیابان‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ب نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایطی که استراتژی اقتصادی کشور بر مبنا و پایه اقتصاد مقاومتی تعیین شده، قرابت با زندگی لاکچری به هیچ عنوان منطقی  نیست از دیگر سو چنین کیفیتی از زندگی از اساس برای بخش عمده مردم امکان پذیر نیست.

    جلوه‌های زندگی لاکچری در محصولات متعددی همچون عطر و ادکلن، ساعت، جواهرات زینتی، پوشاک، کتونی، کت و شلوار، کفش، کمربند و... نمود پیدا می‌کند. یکی از بارزترین جلوه‌های زندگی لاکچری خود را در ویترین وسایل نقلیه متجلی می‌سازد.

    خودرو‌های میلیاردی که بعضا در کوچه و خیابان‌های کلانشهرها، علی الخصوص پایتخت دیده می‌شود یکی از کانون‌های ظهور و بروز و عرض اندام افراد مرفه به شمار می‌رود که متاسفانه هرچه شاهد افزایش آن باشیم در واقع به همان میزان شکاف طبقاتی نیز بیشتر می‌شود.در میان وسایل نقلیه، موتورسیکلت‌های برند از نِمود‌های دیگر این سبک خاص از زندگی است که به اصطلاح عشق موتور‌ها و موتور باز‌ها در جستجوی آن هستند.

    اگر در سال‌های نه چندان دور گذشته تعداد معدودی از مارک‌ها و بِرَند‌های موتور سیکلت، سَری در سَرها داشتند، اما امروزه شاهد تنوع موتور‌های آنچنانی در بازار موتور سیکلت فروش‌های تهران همچون گمرک، خیابان هلال احمر و... هستیم که مشاهده قیمت‌های آنها، انسان را میخکوب می‌کند. قیمت‌هایی که در برخی مواقع،  با قیمت خرید یک واحد آپارتمان لوکس در نواحی مرکزی تهران برابری می‌کند.

    در این مجال بنا نداریم نامی از شرکت‌های تولیدکننده این موتور سیکلت‌ها ببریم، زیرا قصد و هدف ما تبلیغات نیست بلکه صرفا به ترسیم  تصویری کلی از زَرق و بَرق موجود در فضای اقتصادی کشور می‌اندیشیم. زرق و برقی که نه پیشنهاد و نه در شرایط فعلی اقتصادی کشور بدان توصیه می‌شود، اما عدم طرح آن، نافی انکار چنین بازار‌هایی نیست و باید واقع بین بود و این موضوع را پذیرفت که هستند نوکیسه گانی که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی نیز ابایی از خرید کالا‌های لوکس ندارند.

    فرهاد صادقیان، یکی از نمایندگی‌های فروش موتور سیکلت‌های ایرانی در استان البرز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به علاقه مندی برخی از جوانان این مرز و بوم به موتورسیکلت اظهار کرد:کم نیستند افرادی که صرفا به دلیل علاقه شخصی برای موتور هزینه می‌کنند آن هم هزینه‌هایی که می‌توان با آن به خرید خودرو مباردت ورزید.

    وی افزود: هدف ما در این فروشگاه عرضه موتورسیکلت‌های ایرانی است، حال اینکه واقعا چند درصد از تولیدات قطعات منفصله این موتورسیکلت‌ها بومی هستند سخن دیگری است و حتی برخی از تولیدکنندگان داخلی تلاش می‌کنند به تولیداتی مبادرت ورزند که شبیه به موتور سیکلت‌های لوکس باشد، اما در برخی از فروشگاه‌های خاص، موتور‌هایی عرضه می‌شوند که قیمت 5 تا 6 دستگاه از آن‌ها با نرخ تمامی موتورسیکلت‌های موجود در فروشگاه بنده یا امثال ما برابری می‌کند.

    این فعال در حوزه عرضه و فروش موتورسیکلت در ادامه بیان کرد:خرید این موتور‌ها یک مقوله‌ای است و هزینه نگهداری از آن‌ها نیز مبحثی دیگر که بسیار سنگین و سرسام آور است، اما برای گروه‌های مُرَفَه جامعه پرداخت چنین هزینه‌هایی، سنگین به شمار نمی‌رود و این در شرایطی است که برخی افراد از تعمیر فلان قطعه موتورسیکلت خود که توسط شرکت‌های ایرانی عرضه می‌شود نیز عاجز هستند.
    محدودیت‌هایی که برای تردد موتورسیکلت‌ها اعمال می‌شود

    با وجود گرانی سرسام آوری که در بازار موتورسیکلت‌ها وجود دارد و این موتورها، خاص بچه پولدار‌ها وارد و عرضه می‌شوند نمی‌توان از محدودیت‌هایی که برای تردد برخی از این موتورسیکلت‌ها وجود دارد نیز به سادگی گذشت.

    بنابر ضوابط و قوانین تعریف شده موجود و با عنایت به مسائل و دغدغه‌های امنیتی، تردد موتور سیکلت‌های زیر 250 سی سی در معابر عمومی (در صورت برخورداری از مولفه‌هایی همچون گواهینامه، کلاه ایمنی و...) بلامانع است و تردد موتور‌های بزرگ‌تر مستلزم اخذ جواز و پروانه خاص به خود است که طبیعتا در صدور آن محدودیت‌هایی وجود دارد. طرح این موضوع با این هدف انجام شد که مستحضر باشیم با وجود نرخ گذاری‌های بعضا چند صد میلیون تومانی، محدودیت‌هایی نیز برای تردد آن وجود دارد که این موضوع موید ضریب عشق و علاقه و شاید چشم و هم چشمی‌های موجود در میان موتور باز‌ها است.

    البته در این میان برخی نیز به خرید موتور‌هایی خاص برای استفاده از آن در پیست‌های موتورسیکلت رانی مبادرت می‌ورزند که از منظری این نیز نوعی عشق و علاقه محسوب می‌شود.
    تعداد کارخانه‌های مونتاژ موتورسیکلت در ایران به یک‌دهم گذشته رسیده است

    چندی پیش علی عرب عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور درباره علت گرانی موتورسیکلت گفت: «تعداد کارخانه‌های مونتاژ موتورسیکلت در ایران به یک‌دهم گذشته رسیده است و تعطیلی این کارخانه‌ها ادامه دارد. تعداد مشتریان موتورسیکلت نسبت به پارسال نصف شده و فعالان بازار هم می‌گویند که بیشتر مردم برای خرید سراغ موتور‌های دست دوم می‌روند.»

    به گفته این فعال صنعت، موتور‌های لاکچری حدود ٥ تا ١۰ درصد بازار را در اختیار دارند و ٧۰ درصد بازار در اختیار موتور‌های چینی و هندی، ٢۰ درصد در اختیار موتور‌های تایوانی و ٥ تا ١۰ درصد بازار هم در اختیار موتور‌های ایتالیایی و اتریشی است.
    موتورسیکلت‌های چند صد میلیونی که با اهداف تبلیغاتی در ویترین مغازه‌ها جا خوش می‌کنند

    برخی از موتورسیکلت‌های گران قیمت نیز با هدف تبلیغاتی و جذب مشتری در ویترین فروشگاه‌ها قرار می‌گیرند حتی برخی از این موتورسیکلت‌ها در فروشگاه‌های عرضه پوشاک، البسه و بعضا عطر و ادکلن قرار می‌گیرند.

    به زعم مدیر یکی از این فروشگاه‌ها علی رغم هزینه کَرد سنگین برای خرید این موتور سیکلت، اما به واسطه وجود این موتور در ویترین فروشگاه، مشتریان بسیاری جذب شده اند، البته برخی نیز به نوعی با نگاه سرمایه گذاری به خرید این محصولات مبادرت می‌ورزند و با توجه به اینکه از فضای کافی برای نگهداری از آن برخوردار نیستند، موتورسیکلت‌ها را بصورت امانی در اختیار افرادی قرار می‌دهند که با نگاهی تبلیغاتی آن‌ها را امانت گرفته و به نوعی یک معامله بُرد بُرد رقم می‌خورد که فرد سرمایه گذار و فردی که از آن موتورسیکلت بصورت امانی نگهداری می‌کند، هر دو مُنتَفِع می‌شوند.
    تا 5 سال آینده نیازی به واردات  موتور سیکلت نداریم

    ابوالفضل حجازی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت در یک نشست خبری گفت: در سال‌های قبل به اندازه‌ای موتور سیکلت به کشور وارد شده که تا 5 سال هم نیاز به واردات نداریم. به طوری که اگر حالا درهای کشور بسته شود برای بیش از 4 تا 5 سال کالای صنعتی در داخل خواهیم داشت.

    وی ادامه داد: در حال حاضر برخی افراد کالاها را نمی‌فروشند و منتظرند تا دوباره بازار متلاطم شود در حالی که اگر بازار به ثبات برسد تمام کالاهایی که در انبار هستند وارد بازار می‌شوند.

    وی با اشاره به تولید بیش از 850 هزار دستگاه  موتور سیکلت در سال 95 در کشور گفت: تولید سال 96 به 140 هزار دستگاه رسید  و در سال 97 ، 160 هزار دستگاه موتور سیکلت در کشور تولید شد. طی سال جاری نیز 40 هزار دستگاه موتور سیکلت تا پایان تیر ماه در کشور تولید شده است.

    به گفته عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت، قدرت خرید مردم بیش از 70 درصد کاهش یافته در حالی که قیمت موتور سیکلت سه برابر شده است.

    وی با اشاره به ایجاد ظرفیت تولید 200 هزار دستگاه موتور سیکلت در کشور، گفت: مصرف کشور سالانه 100 تا 120 هزار دستگاه پیش‌بینی می‌شود.

    فارغ از ابعاد و وجوه متعدد این گزارش، امید آن می‌رود صنعت موتور سیکلت سازی در ایران به چنان پیشرفت و رشدی نائل شود که روزی کشور ایران به یکی از صادرکنندگان موتورسیکلت‌های خاص و آنچنانی در منطقه خاورمیانه تبدیل شود، تبعا در چنین شرایطی می‌توان از محل این صنعت به توفیقات بسیاری نائل شد و آورده‌های اقتصادی فراوانی برای این مرز و بوم کسب کرد، اما در صورت نگاه مصرفی به بازار مذکور و غرق شدن در زندگی‌های لاکچری، چیزی جز ضرر و زیان برای اقتصاد کلان این مرز و بوم حاصل نخواهد شد و این امر ضرورتی است که می‌باید برای تحقق آن تلاش فزاینده‌ای از سوی متخصصان، نخبگان وکارشناسانِ صنعتیِ ایران اسلامی در دستور کار قرار گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو