فونیکسریمکسبهتام

ایران خودرو، عامل اصلی رشد شاخص بورس در معاملات بازار

عصر خودرو- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر ایران خودرو در معاملات روز گذشته مثبت نبود بازار روند صعودی به خود نمی‌گرفت، وجود انگیزه مثبت در بازار می‌تواند زمینه صعود شاخص بورس را فراهم کند.

ایران خودرو، عامل اصلی رشد شاخص بورس در معاملات بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، نوید قدوسی افزود: روند معاملات بازار در چند روز اخیر نشاندهنده خروج فروشنده‌ها از بازار است.

    وی ادامه داد: رسیدن شاخص بورس به نقطه تعادل از جمله اتفاقات مثبتی است که در بازار شاهد هستیم، اکنون بازار در نقطه‌ای قرار گرفته که نه تنها فروشنده فشاری را به بازار وارد نمی‌کند بلکه شاهد وجود حجم گسترده‌ای از خریداران در بازار هستیم.

    قدوسی گفت: در روزهایی که روند بازار منفی است چندان فشار فروش هیجانی بر بازار غالب نیست، اکنون روند نزولی سهم‌ها سنگین نیست و به نوعی منطق بر معاملات بازار حاکم شده است.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بعد از اصلاحی که شاخص بورس در روز یکشنبه تجربه کرد بازار به سمت سهم‌های مثبت رفت که در این زمینه نباید عملکرد مثبت گروه خودرو را بر روند صعودی شاخص بورس نادیده بگیریم.

    ایران خودرو عامل اصلی رشد بازار

    وی با بیان اینکه اگر ایران خودرو در معاملات روز گذشته مثبت نبود بازار روند صعودی را به خود نمی‌گرفت، اظهار داشت: وجود انگیزه مثبت در بازار می‌تواند زمینه صعود شاخص بورس را فراهم کند.

    قدوسی با اشاره به اینکه وجود تعادل در روند معاملات بازار باعث شده تا شاخص دیگر از یک حدی پایین‌تر یا بالاتر نرود، افزود: از الان به بعد باید منتظر ایجاد انگیزه مثبت یا منفی در بازار مانند لایحه بودجه برای تعیین جهت شاخص بورس باشیم.

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه، خبر تاثیرگذار بر روند گروه خودرو بوده است، گفت: اکنون بحث بهبود روند تولید خودروسازها مطرح است، گزارش ماهانه خودروسازها نشان دهنده بهبود وضعیت تولید تعدادی از خودروسازها در 4 ماه گذشته است و برعکس در برخی از خودروسازها تنوع تولید کاهش پیدا کرده و یک سری از محصولات دیگر تولید نمی شود.

    وی با بیان اینکه تیراژ تولید خودروسازها روند مثبت و رو رشد را در پیش گرفته است، اظهار داشت: با توجه به کاهش تعهدات خودروسازها نرخ محصولات تولیدی روند صعودی را در پیش گرفته و هر چه به جلوتر پیش می رویم نرخ فروش محصولات به نرخ روز نزدیک‌تر می‌شوند.

    قدوسی با بیان اینکه هیجان مثبتی که در چند وقت اخیر در سهم خودرو دیده می شود ناشی از خبر افزایش سرمایه است، افزود: بازار اکنون در انتظار تعیین رقم افزایش سرمایه ایران خودرو است، آخرین رقمی که در این زمینه شنیده شده عدد 2 هزار و 350 درصد است.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: روز گذشته شایعه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه ایران خودرو تا پایان هفته طرح توجیه افزایش سرمایه را بر روی سایت کدال قرار می دهد و میزان افزایش سرمایه مشخص خواهد شد  که این موضوع منجر به رشد سهام این شرکت شد.

    وی به افزایش سرمایه شرکت خودروسازی سایپا اشاره و بیان کرد: سایپا در پنج سال گذشته از محل تجدید بر ارزیابی دارایی‌ها افزایش سرمایه داد اما ایران خودرو تاکنون دست به چنین اقدامی نزده است به همین دلیل اقبال بر ایران خودرو بسیار بیشتر از سایپا است.

    تاکید گروه بانکی بر افزایش سرمایه از محل دارایی ثابت

    قدوسی با بیان اینکه گروه بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها همچنان با بحث افزایش سرمایه همراه هستند، گفت: گروه بانکی ها تاکید داشتند که افزایش سرمایه باید از محل دارایی ثابت باشد اما سهام این گروه به دلیل انتشار مصاحبه معاون نظارتی بانک مرکزی در هفته گذشته منفی شد.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این ابلاغیه بر یک سری از نمادهای بانکی مانند بانک ملت نباید تاثیری داشته باشد در حالی که نماد بانک ملت تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت و روند منفی را در پیش گرفت.

    وی با تاکید بر اینکه روند منفی بازار یک بیش واکنشی بود که باعث شد قیمت‌ها خارج از منطق کاهش پیدا کنند، گفت: اکنون بازار در حال اصلاح بیش واکنش‌ها است و قیمت‌ها به قبل بازگردانده خواهند شد.

    قدوسی اظهار داشت: بازار تا زمانی که از پتانسیل قوی برای تعیین مسیر برخوردار نباشد در یک مقطع خاصی حرکت و در محدوده کوچکی در نوسان خواهد بود؛ بنابراین باید محرک قوی مانند بحث بودجه پیدا شود که بتواند بر روند کلی بازار تاثیرگذار باشد.

    اخبار مرتبط

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو