فونیکسریمکسبهتام

اُفت ۸۰ درصدی تولید موتورسیکلت در کشور

عصر خودرو- دبیر انجمن وارد کنندگان موتور سیکلت ایران گفت: برخی از قوانین باعث تعطیلی متعدد کارخانجات و کاهش شدید تولید موتور سیکلت شده است.

اُفت ۸۰ درصدی تولید موتورسیکلت در کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، بهمن ضیاء مقدم دبیر انجمن وارد کنندگان موتور سیکلت ایران  گفت: از سال 95 تاکنون مصوبات و قوانین بدون نظر کارشناسی، برای تولیدکنندگان موتور سیکلت تصویب و اجرا شده است. این قانون باعث تعطیلی متعدد کارخانجات و کاهش شدید تولید موتور سیکلت شد، به طوری که حدود 80 درصد حجم تولید موتور سیکلت کاهش پیدا کرد.
    او بیان کرد: در سال 95 مصوبه ممنوعیت استفاده از سیستم سوخت رسانی کاربراتوری بود که باید به انژکتوری تبدیل می‌شد. در دنیا این قانون اجباری نیست، اما در ایران به دلیل وجود آلودگی هوا در کلانشهر‌ها، این قانون تصویب و اجرا شود که به دلیل عدم امکان تامین سیستم سوخت رسانی انژکتوری از منابع تامین کننده حدود 5 تا 6 ماه کارخانه‌ها تعطیل شدند.
    ضیاء مقدم اظهار کرد: در سال 96 با توجه به توان و ظرفیت محدود آزمایشگاه‌های کشور برای آزمون‌های مرتبط، کارخانجات مجدد طی 6 ماه تعطیل شدند. در سال 97  به دلیل اجرای مصوبات استاندارد یورو 4 و قانون هوای پاک (اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده) شاهد تعطیلی چند ماهه خطوط تولید کارخانجات بودیم. در مجموع حدود 21 ماه  از سال 95 تاکنون کارخانه‌های تولید موتور سیکلت به طور متناوب تعطیل شدند که در آمار تولید هم تأثیر گذاشت.

    دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران بیان کرد: موتور سیکلت‌های انژکتوری تولید شده نیز به دلیل تکنولوژی جدید با استقبال کمی از سوی خریداران رو به رو شد که در نتیجه بازار خرید و فروش موتورسیکلت‌های کاربراتوری دست دوم، رونق یافت. این امر نه تنها به کاهش آلودگی هوا کمکی نکرد بلکه منجر به افزایش آلودگی بیشتر نیز شد. این موضوع با اهداف ذکر شده در قانون هوای پاک مغایرت دارد.

    دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران بیان کرد: طبق ماده 11 و 12 قانون هوای پاک، برای هر پلاکی که در کارخانه بر موتورسیکلت نصب می‌شود باید یک گواهی اسقاط موتور سیکلت فرسوده هم نیز صادر شود. در هیچ کدام از مراکز اسقاط موتور سیکلت فرسوده، گواهی اسقاط وجود نداشت تا شرکت‌ها بتوانند از آن‌ها خریداری کنند.

    او با اشاره به مشکلات پیش روی اسقاط، ادامه داد: قیمت لاشه موتور سیکلت ارزان است به طوری که متوسط قیمت نوع معمولی تیپ کار بین 8 تا  10 میلیون تومان و قیمت لاشه آن 500 تا 600 هزار تومان است، در این صورت افراد، متقاضی اسقاط موتور سیکلت نیستند. دولت باید با افزایش قیمت لاشه و همچنین ارائه تسهیلات بسیار مناسب به متقاضیان، شرایط را برای اسقاط سریع موتورهای فرسوده فراهم کند.

    ضیاء مقدم درباره واردات موتور سیکلت، گفت: هم اکنون مشکلاتی نیز در واردات قطعات موتور سیکلت وجود دارد و برند‌های معتبر اروپایی و آسیایی نیز به دلیل تحریم‌ها با تولیدکنندگان همکاری نمی‌کنند.

    دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران در خصوص ثبت سفارش موتور سیکلت، گفت: به دلیل افزایش توان تولید کشور تلاش بر این است که قطعات برخی از مدل‌هایی که قابلیت ساخت داشته باشد را بومی سازی کنیم، از این رو واردات این قطعات نیز نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

    او درباره قاچاق موتور سیکلت، گفت: خوشبختانه قاچاق در این صنعت ضعیف است چرا که موتور سیکلت‌ها قابلیت شماره گذاری دارند. بخشی از قطعات موتور سیکلت‌ها در داخل تولید و برخی از منابع خارجی به صورت رسمی تأمین می‌شود از این رو قاچاقی در این صنعت رخ نمی‌دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو