فونیکسریمکسبهتام

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت:

از ورود مجدد موتورسیکلت‌های از رده خارج به سطح شهر جلوگیری شود

عصر خودرو- عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، با تاکید بر اینکه بیشتر آلودگی هوای تهران ناشی از موتورسیکلت‌های از رده خارجی است که بعد از چند سال توقف در پارکینگ‌ها در مزایده با قیمت پایینی به‌فروش می‌رسند، خواستار جلوگیری از ورود دوباره این موتورسیکلت‌ها به سطح شهر و تردد آنها شد.

از ورود مجدد موتورسیکلت‌های از رده خارج به سطح شهر جلوگیری شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، ابوالفضل حجازی  اظهار کرد: تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال 95، ممنوع شد اما برخی از شرکت‌ها در سال 96 نیز این موتورها را تولید کردند و متاسفانه برخی سازمان‌های دولتی هم از این موضوع حمایت کردند. این برای اولین بار است که به این صراحت اعلام می‌کنم که در سال 95، سال اتمام تولید موتورهای  کاربراتوری بود اما در سال 96 هم به صورت چراغ‌ خاموش این محصولات تولید شد.

    عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در رابطه با آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلت‌های فرسوده، اعلام کرد: در بحث آلایندگی موتورسیکلت‌های فرسوده و اسقاط آن‌ها، در حال حاضر در  شرایطی قرار داریم که اسقاط موتورسیکلت‌ها به دلیل افزایش قیمت این محصولات به سبب اینکه خریدار قدرت خرید محصول جدید و جایگزینی با موتورسیکلت فرسوده را ندارد، به تعویق می‌افتد؛ بنابراین اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده از جمله قانون‌هایی است که در شرایط فعلی اجرای آن امکان‌پذیر نیست.

    موتورسیکلت‌های سطح شهر فرسوده نیستند؛ از رده خارج‌اند...

    وی افزود: البته موتورسیکلت‌های فرسوده در شهرهای بزرگ همچون تهران وجود ندارد و موتورسیکلت‌های فرسوده در شهرها و روستاها مورد استفاده‌اند که مشکل آلودگی هوا ندارند. اگر پلیس از موتورهای سطح شهر آمار بگیرد، اکثرا موتورسیکلت‌های گران‌قیمت و یورو 4 هستند. آنچه که امروز بیشتر باعث آلودگی هوای تهران شده، موتورسیکلت‌های فروش پارکینگی است. موتورسیکلت‌هایی که بیش از 10 الی 15 سال از عمرشان گذشته و توسط پلیس متوقف شده و روانه‌ پارکینگ‌ها می‌شوند. مالکان این موتورسیکلت‌ها به دلیل اینکه هزینه‌ها ترخیص برایشان بالا است، از مالکیت‌های آنها صرف‌نظر می‌کنند و برای تحویل آن مراجعه نمی‌کنند.

    عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت تصریح کرد: موتورسیکلت‌هایی که بعد از چند سال در پارکینگ‌ها می‌مانند، به یکی از سازمان‌ها واگذار شده و این سازمان به‌جای آنکه این موتورها را اسقاط کند، از طریق مزایده با قیمت‌های پایین‌تر به فروش می‌رساند و اینگونه است که این هزینه کمتر از هزینه ترخیص موتورسیکلت از پارکینگ خواهد بود. بنابراین مشتری برایش بهتر است که این را در مزایده خریداری کند تا اینکه هزینه کرده و موتورسیکلت را از پارکینگ ترخیص کند. ضمن اینکه این موتورها زمانی که به چرخه شهر برمی‌گردند، با برگه جدیدی که برایش صادر شده، مالکیت جدید داشته و بدین ترتیب دیگر جریمه‌ای هم ندارد. این موتورسیکلت‌ها دیگر فرسوده نیستند، از رده خارج‌اند. آمار داریم که به طور مثال موتورسیکلتی سه بار توسط پلیس متوقف، روانه پارکینگ شده و مجدد به فروش رسیده است.

    از خروج موتورسیکلت‌های از رده خارج، از پارکینگ‌ها و ورود آنها به سطح شهر جلوگیری شود

    حجازی تاکید کرد: ما معتقدیم که باید از ورود این موتورسیکلت‌ها به سطح شهر و چرخه تردد، جلوگیری شود. قانون عمر مفید حدود هشت سال در کشور اجرا نمی‌شود. ما معتقدیم که پلیس باید قانونی را که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است را اجرا کند؛ بدین ترتیب که موتورسیکلتی که عمر مفید آن تمام شد، متوقف کرده و آن موتور دیگری مالکی نداشته باشد و به ستاد اسقاط واگذار شود. ستاد اسقاط نیز باید موتور را "از وسط برش زده" و برگه اسقاطی که دارای ارزش باشد را به مالک تحویل دهد و هر شخص که می‌خواهد موتور جدیدی خریداری کند، یک برگه اسقاط نیز خریداری کند.

    عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در پاسخ به اینکه واکنش سازمان‌های متولی در اجرای قانون هوای پاک، در رابطه با فروش مزایده‌ای موتورسیکلت‌ها فرسوده و از رده خارج چیست؟ گفت: در کشور آنقدر بخش تولید را اذیت می‌کنند و مانع‌تراشی برایش می‌کنند که صنعتگر گرفتار مجبور می‌شود با شیوه‌ای قانون را دور بزند.

    وی تاکید کرد: علاوه بر اینکه موتورسیکلت‌هایی که به پارکینگ‌ها منتقل می‌شوند نباید به هیچ وجه دیگر به چرخه تردد در سطح  شهر بازگردند و باید اسقاط شوند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو