فونیکسریمکسبهتام

یک مقام مسئول مطرح کرد؛

لزوم بازسازی و نوسازی تجهیزات جایگاه‌های سوخت CNG

عصر خودرو- دبیر و عضو اصلی هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور درباره ضرورت و اولویت اول عرضه سوخت CNG و سهولت خدمات رسانی به مردم توضیحاتی داد.

لزوم بازسازی و نوسازی تجهیزات جایگاه‌های سوخت CNG
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، محسن راه روان دبیر و عضو اصلی هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور  گفت: هم اکنون بیش از 2 هزار و 400 جایگاه CNG با ظرفیت‌های مختلف در سراسر کشور احداث شده است که بالغ بر 80 درصد این جایگاه‌ها دارای تجیهزات با عمر و کارکرد بیش از 10 سال هستند که با توجه به عمر مفید این تجهیزات، بازسازی و نوسازی تجهیزات جایگاه‌ها جهت تداوم خدمات رسانی و جلوگیری از توقف جایگاه‌ها ضرورتی مهم و حیاتی حاضر به شمار می‌رود.
    او بیان کرد: از سویی هر ساله عدم تناسب میزان افزایش کارمزد جایگاه داران CNG با تورم و افزایش هزینه‌های جایگاه ها، منجر به عدم وجود بودجه کافی برای جایگاه داران جهت نگهداشت اصولی و کامل تجهیزات شده و با توجه به عمر بالای تجهیزات و فرسودگی انباشته، تکرار خرابی و عمق خرابی تجهیزات جایگاه‌ها بالاخص کمپرسور‌های جایگاه‌ها به صورت تصاعدی و چشمگیری در حال افزایش است که موجب نگرانی هر چه بیشتر فعالان حوزه CNG در بخش عرصه را فراهم کرده است.
    فعالیت بیش از هزار و 200 جایگاه CNG در کشور

    دبیر و عضو اصلی هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور افزود: از سویی دیگر بیش از هزار و 200 جایگاه CNG کشور در مالکیت شهرداری‌های کشور و برخی نهاد‌های عمومی و ...، است و علی رغم اهداف اولیه اجرای طرح CNG جهت خدمات رسانی و علی رغم واگذاری تجهیزات رایگان و بلاعوض به شهرداری‌ها و احداث و تجهیز جایگاه‌ها تماما از محل بودجه کشور، این جایگاه‌ها به منبع درآمدی برای شهرداری‌ها تبدیل شده است.

    راه روان ادامه داد: شهرداری‌های کشور با دریافت اجاره‌های سنگین و غیر کارشناسی از بخش خصوصی و شرکت‌های بهره بردار، عدم قبول مسئولیت نسبت به نگهداشت و تعمیرات اساسی و دوره‌ای جایگاه‌ها در قرارداد‌های اجاره جایگاه ها، بی تفاوتی و عدم تخصیص هیچگونه هزینه قابل قبول برای نوسازی و بهسازی جایگاه ها، توان نگهداشت صحیح و اصولی تجهیزات را از بخش خصوصی گرفته و موجب تسریع در استهلاک، فرسودگی و کاهش بازدهی تجهیزات این جایگاه‌ها را فراهم کرده اند.

    او افزود: وزارت کشور و شهرداری‌ها باید نسبت به این موضوع و افزایش زمان انتظار مردم در صف جایگاه‌های CNG و فرسودگی زودرس جایگاه‌ها پاسخگو باشند به طوری که پیش بینی می‌شود در صورت ادامه روند کنونی و عدم تخصیص منابع جهت بازسازی و نوسازی جایگاه‌ها به زودی شاهد تعدد و تعمیق خرابی جایگاه‌ها و غیر فعال شدن این تجهیزات خواهیم بود.
    عدم تناسب کارمزد سال 98 جایگاه‌ها

    دبیر و عضو اصلی هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور تشریح کرد: از سوی دیگر عدم تخصیص بودجه مشخص توسط دولت و مجلس جهت نوسازی و بهسازی جایگاه‌های CNG از زمان راه اندازی اولیه تا کنون، عدم تناسب کارمزد سال 98 جایگاه‌ها با افزایش بیش از 400 درصدی هزینه قطعات جایگاه‌ها ناشی از تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز و ثابت بودن کارمزد 70 ریالی اجرای ضوابط فنی و استانداردسازی جایگاه‌ها طی سه سال گذشته علی رغم تورم بیش از 400 درصدی قطعات و تجهیزات ایمنی، مزید بر علت شده و وضعیت نگهداشت و تعمیرات جایگاه‌ها را به مرز بحرانی رسانده است.

    او ادامه داد: به طوری که ضرورت تخصیص بودجه جهت نوسازی و بهسازی جایگاه‌های CNG در این مقطع زمانی که با افزایش نرخ بنزین، تقاضای مصرف در بخش CNG افزایش یافته است، به عنوان اولویت اول و اصلی در بخش توزیع و عرضه سوخت مقرون به صرفه و پاک CNG مطرح است.

    راه روان بیان کرد: از ابتدای خرداد 98، مبلغ 392 ریال به ازای فروش هر متر مکعب از محل افزایش قیمت CNG تحت عنوان هوشمند سازی جایگاه‌های CNG جمع آوری شده است.

    دبیر و عضو اصلی هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: اولویت اصلی بازسازی و نوسازی تجهیزات جهت تداوم فعالیت جایگاه ها، کاهش ریسک شکست تجهیزات، افزایش بازدهی ظرفیت کمپرسور‌ها و توزیع کننده‌های جایگاه و در نتیجه سهولت و افزایش کیفیت خدمات رسانی به هم میهنان و کاهش زمان انتظار مردم در صف سوختگیری جایگاه‌ها است.

    راه روان گفت:  تقاضای بخش خصوصی و فعالان عرضه سوخت CNG، توجه دولت و مجلس محترم به این اولویت بالاخص در بودجه سال 99 کشور است.

     

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو