فونیکسریمکسبهتام

داستان تاریخچه لوگو تسلا

موشک فضا به زمین

عصر خودرو- شرکت خودروسازی تِسلا (Tesla) جولای سال ۲۰۰۳ میلادی با همکاری یک گروه ۵ نفره شامل اِلون ماسک (Elon Mask)، ایان رایت (Ian Wright)، ج. ب. استرابل (JB Straubel) و مارک تارپنینگ (Marc Tarpenning) و مارتین اِبرهارد (Martin Eberhard) به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی در منطقه پالو آلتو (Palo Alto) ایالت کَلیفرنیا آمریکا تأسیس شد.

موشک فضا به زمین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،  اِبرهارد سال 2007 از سمت مدیرعاملی استعفا و جای خود را به تارپنینگ داد، اما این جابجایی هم دیری نپایید و نهایتاً هردو یک سال بعد (2008) تِسلا را ترک کردند تا صندلی مدیریت به اِلون ماسک بلند پرواز برسد. گفتنی است ماسک پیش از این اتفاق از سال 2004 مدیریت بخش دیگری از کمپانی را بر عهده داشت. نخستین محصول تسلا مدل الکتریکی موسوم به رودستر (Roadster) بود که اولین خودروی تمام برقی مجهز به باتری لیتیوم-یون و نیز اولین خودروی EV تولید انبوه با برد مسافت بیش از 200 مایل (322 کیلومتر) به حساب می‌آید. البته، به‌منظور تمرکز روی توسعه سبد محصولات و خصوصاً مدل جدید S، تولید رودستر سال 2012 میلادی متوقف شد. همچنین همان سال بود که تِسلا پروژه ایستگاه‌های شارژ سریع خود را کلید زد و شروع به ساخت ایستگاه‌هایی موسوم به Superchargers در اروپا و آمریکا کرد که امکان شارژ سریع و رایگان را برای تسلا سواران فراهم می‌سازند.
    نام تسلا از نیکولا تسلا (Nicola Tesla) مهندس الکترونیک و نخبه مخترع صربستانی-آمریکایی (1856-1943) گرفته شده که بسیاری وی را به نظریات متافیزیکی‌اش و گفته‌های آینده‌نگرانه‌اش می‌شناسند. تسلا برای اولین بار در دنیا جریان متناوب الکتریسیته (AC) را اختراع و با همکاری تامس ادیسون (Thomas Edison) یکی از پربازده‌ترین روش‌های انتقال برق در فواصل طولانی را معرفی کرد. نشان رسمی تِسلا در ابتدا یک حرف T بزرگ به رنگ مشکی و نوشته TESLA بالای آن بود که به‌منظور داشتن وجحه‌ای قدرتمند و تأثیرگذار روی سپری فلزی می‌نشستند. حرف T علاوه بر یادآوری نام تسلا، درواقع بخشی از نمای روبروی موتور برقی جریان متناوب یا همان AC Motor طراحی شده توسط خود نیکولا تسلا در 1882 میلادی (137 سال پیش) است و اشاره هوشمندانه‌ای به تغذیه محصولات این خودروساز از نیروی الکتریسیته دارد. این مسأله تا حدود یک دهه حکم یک شایعه را داشت، اما نهایتاً خود الون ماسک در 19 ژانویه 2017 در توییتی کوتاه آن را تأیید کرد و شک و شبهه‌ها پایان یافت. لوگویی که امروزه روی محصولات تسلا نقش می‌بندد با نمونه قبلی تفاوت داشته و یک حرف T قرمزرنگ است که نوشته TESLA با همان فونت قبلی زیر آن نقش می‌بندد و دیگری خبری از سپر فلزی نیست. همچنین در بدنه خودروها رنگ قرمز جای خود را به نقره‌ای براق می‌دهد و عبارت TESLA حذف می‌شود. طراحی لوگو نه به دست طراحان خودِ کمپانی، بلکه توسط یک شرکت طراحی آمریکایی بنام RO Studio انجام شده که پیش‌تر طراحی لوگوی شرکت SpaceX را هم بر عهده داشت و مدیرانش از دوستان نزدیک الون ماسک هستند. استفاده از سپر فلزی نیز درواقع ایده طراحان همین مجموعه بود که به مرور زمان مورد پسند سران تسلا قرار نگرفت. دیگر نکته قابل ذکر پیرامون لوگوی تسلا این است که همواره در قسمت مرکزی جلوپنجره قرار می‌گیرد تا به قول مدیران کمپانی، قدرت، دوام و قابل اطمینان بودن خودروهای برقی را به رخ دیگر خودروسازان بکشد و نمادی باشد از آینده‌نگری و پرستیژ بالای این خودروساز. به نظر می‌رسد طی کمتر از دو دهه‌ای که از تولد تسلا می‌گذرد اهدافی که در طراحی لوگوی آن وجود داشته به میزان زیادی تحقق یافته، چرا که این نشان امروزه کاملاً بین خودرودوستان و حتی مردم عادی آمریکا و بعضاً اروپا شناخته شده و کمتر کسی پیدا می‌شود که با دیدن آن به یاد خودروهای برقی و درعین‌حال پرقدرت، سریع، جذاب و منحصربه‌فرد تسلا نیفتد.

    لوگوی قدیمی تسلا

    الهام از موتور برقی طراحی شده توسط نیکولا تسلا در لوگوی کمپانی

    نیکولا تسل، مخترع و مهندس الکترونیک

    مارک ابرهارد، اولین مدیرعامل تسلا

    امین قوام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو