فونیکسریمکسبهتام

کارنامه فروش خودروسازان در ۹ ماه امسال

عصر خودرو- با وجود آنکه صورت‌های مالی ارائه شده به بورس نشان می‌دهد خودروسازان با کاهش ۸ درصدی تولید محصولات سواری طی ۹ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه شده‌اند، مجموع فروش آنها در همین بازه زمانی بهبود یافته است.

کارنامه فروش خودروسازان در ۹ ماه امسال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ، بر این اساس، سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع طی 9 ماه امسال 656 هزار و 453 دستگاه انواع محصول را به فروش رسانده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. فروش این تعداد محصول اما درآمدی بالغ بر 25 هزار و 500 میلیارد تومان را نصیب خودروسازان بزرگ کشور کرده است. این رقم در مقایسه با 9 ماه سال گذشته، رشد بیش از 5 هزار و 400 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

    در حالت تفکیکی، تعداد فروش ایران خودرو و سایپا در 9 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالا رفته، اما پارس‌خودرویی‌ها با افت فروش مواجه شده‌اند. طبق آمار موجود، ایران خودرو تا پایان آذر امسال 281 هزار و 628 دستگاه انواع محصول را به فروش رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 3 درصدی را نشان می‌دهد.

    بیشترین رقم فروش در ایران خودرو متعلق به گروه پژو با آمار 197 هزار و 588 دستگاهی بوده و سوزوکی گرندویتارا نیز کمترین فروش را داشته است. ایران خودرو طی 9 ماه امسال تنها 117 دستگاه ویتارا به فروش رسانده، خودرویی که البته دیگر مونتاژ نمی‌شود. کل درآمد فروش ایران‌خودرو نیز در 9 ماه امسال بیش از 14 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که نسبت به 9 ماه سال گذشته رشد بیش از 4هزار و 300 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

    از سایپا نیز خبر می‌رسد که این شرکت 305 هزار و 332 دستگاه انواع محصول را در 9 ماه امسال به فروش رسانده‌  که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد رشد را نشان می‌دهد. بیشترین رقم فروش در سایپا به پراید تعلق دارد، خودرویی که تا پایان آذر امسال، 161 هزار و 587 دستگاه از آن به فروش رفته است. کمترین میزان فروش نیز به آریو تعلق گرفته، چه آنکه این محصول تنها 918 دستگاه در بازه زمانی مورد نظر فروش داشته و ظاهرا دیگر به تولید نمی‌رسد. سایپایی‌ها اما در 9 ماه امسال بیش از 10 هزار و 500 میلیارد تومان از ناحیه فروش محصولات خود درآمد داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالای 3 هزار و 800 میلیارد تومان رشد را نشان می‌دهد.

    در نهایت اما پارس خودرویی‌ها که نتوانسته‌اند پا به پای ایران خودرو و سایپا در فروش پیش بروند، طی 9 ماه امسال فقط 69 هزار و 493 دستگاه فروش داشته‌اند. با این حساب پارس خودرو نسبت به 9 ماه سال گذشته با افت 5/36 درصدی فروش مواجه شده که این موضوع ریشه در خروج شرکای خارجی این شرکت از ایران دارد. در واقع حذف تدریجی رنو و برلیانس از خطوط تولید پارس خودرو، دلیل اصلی افت فروش این شرکت طی امسال است. فروش 69 هزار و 493 دستگاه محصول در پارس خودرو، اما درآمدی بالغ بر 443میلیارد تومان نصیب پارس خودرویی‌ها کرده که در قیاس با 9 ماه سال گذشته،‌ بیش از 130میلیارد تومان رشد را نشان می‌دهد.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو