فونیکسریمکسبهتام

بازگشت موتورسیکلت‌سازان به قانون هوای پاک

عصر خودرو- رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تفاهمنامه بین انجمن موتورسیکلت‌سازان و مراکز اسقاط گفت: بر اساس این تفاهمنامه تا پایان سال آینده ۱۴۰ هزار گواهی اسقاط در اختیار موتور سیکلت سازان قرار می‌گیرد.

بازگشت موتورسیکلت‌سازان به قانون هوای پاک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ،  مهدی میرزایی قومی ضمن اشاره به تفاهمنامه‌ای که بین موتورسیکلت سازان و مراکز اسقاط منعقد شده است، اظهار کرد:‌ در آیین‌نامه اجرایی ماده 2 قانون هوای پاک ماده‌ای در خصوص اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده وجود داشت ولی متاسفانه موتورسیکلت‌سازان سال گذشته اجرای این ماده را به تعویق انداختند و قرار شد که 27 بهمن امسال اسقاط موتور سیکلت‌های فرسوده اجرایی شود.

    رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه این سازمان پیگیر بود که زیرساخت اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده آماده شود و این قانون از بهمن ماه امسال به اجرا درآید، گفت: عمده مشکلات اجرای قانون اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده نبود زیر ساخت‌های لازم و نبود هماهنگی بین دستگاههای ذیربط بود که در نهایت قراردادی بین انجمن موتور سیلکت‌ سازان و مراکز اسقاط امضا شد.

    میرزایی افزود: پیش از این هیچ گونه موتورسیکلتی با طی کردن فرایند قانونی اسقاط نشده بود و حتی موتور سیکلت‌های فرسوده مجدد وارد چرخه حمل و نقل می‌شدند.

    وی با بیان این که بر اساس سیاهه انتشار شهر تهران، 10 درصد تولید ذرات معلق تهران مربوط به موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری است، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به‌شدت پیگیر بود که موتور سیکلت‌سازان مجدد اجرای قانون اسقاط را به تعویق نیندازند همچنین باید این نکته را در نظر داشت که موتورسیکلت‌های ما کاملا منطبق با استاندارد روز دنیا که یورو 4 است تولید می‌شود اما متاسفانه با این وجود تولید موتور سیکلت به‌شدت کاهش پیدا کرده است و موتور سیکلت‌های تولیدی هنوز نتوانستند وارد بازارشوند چرا که موتورسیلکت‌های فرسوده و کاربراتوری از چرخه خارج نمی‌شوند و تا زمانی که اسقاط آن‌ها صورت نگیرد توسعه استفاده از موتورسیکلت‌های استاندارد فراگیر نمی‌شود.

    رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که این سازمان بر قرار داد منعقد شده بین انجمن موتور سیکلت‌سازان و انجمن مراکز اسقاط نظارت دارد، تصریح کرد: این قرار داد تا پایان سال 99 اجرا خواهد شد و بر اساس آن گواهی اسقاط صرفا از طریق انجمن مراکز اسقاط در اختیار موتور سیکلت‌ سازان قرار می‌گیرد.

    به گفته‌ وی انجمن اسقاط موظف شده است که تا قبل از 27 بهمن امسال 40 هزار گواهی اسقاط موتور سیکلت را در اختیار انجمن موتور سیکلت سازان قرار دهد همچنین بر اساس این قرارداد قرار است که تا 31 اردیبهشت سال آینده 140 هزار گواهی اسقاط در اختیار انجمن موتور سیکلت سازان قرار گیرد.

    میرزایی در ادامه تصریح کرد: پس از تاریخ 31 اردیبهشت سال 99 این دو انجمن مجدد پای میز مذاکره خواهند نشست و با توجه به قیمت‌های سال جدید و موضوعات دیگر اسقاط موتور سیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری را ادامه خواهند داد.

    وی با بیان اینکه از دیگر مزایای این قرارداد این است که گواهی‌های اسقاطی که در سال 99 صادر خواهد شد صرفا از محل اسقاط موتور سیکلت است، توضیح داد:  گواهی اسقاط برای خودروهای مختلفی از جمله خودروی سبک، سنگین و موتور سیکلت‌ها صادر می‌شود. این گواهی‌ها قابلیت معادل‌سازی دارند. به‌طور مثال گواهی اسقاط یک خودروی سواری معادل 7 موتور سیکلت است و این یعنی اگر کسی گواهی اسقاط سواری دریافت کند با آن می‌تواند 7 موتور سیکلت را پلاک‌گذاری کند این درحالیست که سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرده است که هدف از این اسقاط صرفا باید اسقاط موتور سیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری و از چرخه خارج کردن آن‌ها باشد بنابراین از سال 99 گواهی اسقاط صرفا موتورسیکلت از سوی انجمن اسقاط به موتور سیکلت سازان ارائه می‌شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو