فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به خودروهای کارکرده بازه ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان ؛

دار و دسته اقتصادی ها

عصر خودرو- شرایط اقتصادی چند وقت اخیر و کاهش قدرت خرید اکثر مردم باعث شده تا این روزها، خودروهای کارکرده بازار داغ‌تری را نسبت به گذشته تجربه کنند.

دار و دسته اقتصادی ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، تا همین یکسال پیش اگر فردی بودجه 30 تا 50 میلیون تومانی را برای خرید خودرو در نظر داشت؛ گزینه‌های نسبتا متنوعی از بین خودروهای صفر کیلومتر داخلی پیش روی وی قرار می‌گرفت  اما اکنون شرایط تغییر کرده و با این مقدار پول تنها بایستی به خودروهای کارکرده فکر کرد. از طرفی، شرایط اقتصادی چند وقت اخیر و کاهش قدرت خرید اکثر مردم باعث شده تا این روزها، خودروهای کارکرده بازار داغ‌تری را نسبت به گذشته تجربه کنند. از این رو، تصمیم گرفتیم تا در نوشتار پیش رو، نگاهی اجمالی به خودروهای کارکرده بازه قیمتی پرتقاضای 30 تا 50 میلیون تومان داشته و گزینه‌هایی اقتصادی را برای طیف وسیعی از خریداران بالقوه بررسی کنیم. لطفا این بار نیز با ما همراه باشید.

    پژو 206 تیپ 2
    پژو 206 یکی از محبوب‌تربن خودروهای 2 دهه اخیر بازار کشور است که در تیپ‌های متنوعی از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی روی خط تولید ایران خودرو رفته است. در این میان، پرفروش ترین تیپ این خودرو در بازار کشور، تیپ 2 است که به دلیل قیمت مقرون به صرفه، نظر طیف وسیعی از خریداران را به خود جلب کرده است. 206 تیپ 2 از یک پیشرانه 1.4 لیتری با حداکثر قدرت 75 اسب بخار و حداکثر گشتاور 118 نیوتن متر در کنار گیربکس 5 سرعته دستی بهره برده و با مصرف 6.4 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 14.1 ثانیه و حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را دارد. هرچند 206 تیپ 2 توانایی‌های حرکتی و امکانات رفاهی کاملا معمولی داشته و فضای کابین و صندوق بار آن چندان مناسب استفاده‌های خانوادگی نیست اما مصرف سوخت بهینه، استهلاک پایین و چهره جوان پسند آن باعث می‌شود که نتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. هم اکنون با بودجه‌ای بین 30 تا 50 میلیون تومان می‌توان به سراغ مدل‌های 1381 تا 1389 این خودرو رفت.

    پژو 405 GLX
    شیر پیر فرانسوی با گذشت نزدیک به 3 دهه همچنان در کشور ما تولید شده و انتخاب بسیاری از افراد است. پژو 405 در تیپ GLX مجهز به یک پیشرانه 1.8 لیتری با حداکثر قدرت 100 اسب بخار و حداکثر گشتاور 153 نیوتن متر و گیربکس 5 سرعته دستی است و با مصرف 9 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صدی برابر 11 ثانیه و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت را دارد. 405 GLX چندان کم استهلاک و کم مصرف نبوده و امکانات رفاهی اندکی دارد اما در مقابل، فضای کابین و صندوق بار بزرگ و توانایی‌های حرکتی قابل قبول باعث شده تا این خودرو در بین بسیاری از مردم، محبوبیتی بالا داشته باشد. هم اکنون با پرداخت مبلغی بین 30 تا 50 میلیون تومان می‌توان به سراغ مدل‌های 1383 تا 1390 این خودرو در نمونه‌های بنزینی و دوگانه سوز رفت که نمونه‌های دوگانه سوز به طور میانگین، 5 میلیون تومان بیشتر از نمونه مشابه بنزینی قیمت دارند.

    پژو پارس
    محبوبیت پژو پارس در بازار کشور ما به حدی زیاد است که هنوز هم با گذشت نزدیک به دو دهه از آغاز عرضه این خودرو، از آن به عنوان موفق‌ترین فیس‌لیفت ایرانی یاد می‌شود. پژو پارس در طی سالیان تولید خود با پیشرانه‌های گوناگون و سطوح مختلفی از امکانات رفاهی و ایمنی به بازار آمده است اما نمونه مورد بحث ما همان نمونه اولیه این خودرو است که با نام پارس معمولی ( و در سال‌های اخیر، پارس سال ) شناخته می‌شود. این نمونه از پارس، از نظر فنی کاملا مشابه 405 GLX بوده و تنها تفاوت آن با 405 در ظاهر متفاوت و دارا بودن چند آپشن رفاهی خلاصه می‌شود. هم اکنون با بودجه‌ای بین 30 تا 50 میلیون تومان می‌توان در بازار به سراغ پارس‌های مدل 1379 تا 1388 رفت.

    سمند
    نخستین خودرو ملی ایرانیان که روی پلت فرم پژو 405 توسعه یافته، این روزها تنها در تیپ LX و با دو نوع پیشرانه XU7 و EF7 تولید می‌شود اما در حال حاضر با بودجه‌ای بین 30 تا 50 میلیون تومان می‌توان سراغ سمند معمولی ( X7 ) در مدل‌های 1382 تا 1387 و سمند LX با پیشرانه XU7 در مدل‌های 1382 تا 1389 رفت. این دو تیپ سمند از نظر فنی کاملا مشابه یکدیگر بوده و تنها در بخش ظاهر و امکانات رفاهی است که از یکدیگر متمایز می‌شوند. از جمله امکانات رفاهی بیشتر سمند LX نسبت به X7 می‌توان به رینگ آلومینیومی، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، سنسور پارک عقب و ترمز ABS اشاره کرد. در مجموع می‌توان گفت خانواده سمند با وجود فضای کابین و صندوق بار بزرگ و صندلی‌های راحت در کنار امکانات رفاهی قابل قبول، گزینه مناسبی برای استفاده‌های خانوادگی به نظر می‌رسند اما در مقابل، استهلاک آن‌ها در مدل‌های کارکرده کمی بالاست و بایستی در هنگام خرید به سلامت فنی خودرو مورد نظر دقت داشته باشید.

    تیبا
     نخستین تجربه سایپا در تولید خودرو با برند ملی، تیبا سدان است که مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری با حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته دستی، ضمن مصرف 6.9 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 13.5 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را برای این سدان کامپکت ایرانی به ارمغان می‌آورد. تیبا خودرویی با توانمندی‌های فنی قابل قبول و هزینه‌های نگهداری پایین است اما کیفیت ساخت آن چندان بالا نبوده و برخی قطعات آن زودتر از انتظار مستهلک می‌شوند. هم اکنون می‌توان با هزینه بین 30 تا 50 میلیون تومان می‌توان به سراغ تیبا مدل 1390 تا 1395 رفت.

    MVM 110  چهار سیلندر
    MVM 110 یکی از نخستین خودروهای چینی بود که پا به بازار کشور ما گذاشت و مونتاژ آن از سال 1384 در کارخانه مدیران خودرو شروع شد. این هاچبک کوچک شهری در ابتدا با یک پیشرانه 0.8 لیتری 3 سیلندر  52 اسب بخاری در بازار کشور ما عرضه شد اما پیشرانه مذکور از سال 90 جای خود را به یک نمونه 4 سیلندر 1.1 لیتری با حداکثر قدرت 68 اسب بخار و حداکثر گشتاور 90 نیوتن متر داد که این موضوع باعث شد تا عملکرد فنی خودرو به میزان قابل توجهی بهبود یابد. اکثر MVM 110 ها از یک گیربکس 5 سرعته دستی بهره می‌برند اما تعداد محدودی از نمونه‌های چهار سیلندر با گیربکس اتوماتیک ( AMT ) نیز تولید شدند. MVM 110 خودرویی کم مصرف و کم استهلاک برای استفاده‌های روزمره شهری بوده و امکانات رفاهی قابل قبولی نیز دارد اما در مقابل، عملکرد فنی و ایمنی بدنه آن چندان تعریفی ندارد. هم اکنون با مبلغی بین 30 تا 50 میلیون تومان می‌توان به سراغ MVM 110 چهار سیلندر در مدل‌های 1390 تا 1394 رفت.

    دوو سیلو
    دوو سیلو از آن دسته خودروهایی است که هنوز هم پس از گذشت بیش از 15 سال از توقف تولید، طرفداران خاص خود را دارد. این محصول گروه صنعتی کرمان خودرو، مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری با حداکثر قدرت 75 اسب بخار و حداکثر گشتاور 123 نیوتن متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته دستی، ضمن مصرف 6.8 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 12.5 ثانیه و حداکثر سرعت 163 کیلومتر بر ساعت را برای این پیرمرد کره‌ای به ارمغان می‌آورد. از مهم‌ترین نقاط قوت سیلو می‌توان به کولر قدرتمند، سواری نرم و امکانات رفاهی قابل قبول نسبت به سال تولید اشاره کرد اما در مقابل، مواردی مثل ترمزهای نه‌چندان مطمئن، شتابگیری معمولی و کمبود قطعات یدکی نیز از مهم‌ترین نقاط ضعف این خودرو محسوب می‌شوند. هم اکنون می‌توان با مبلغی بین 30 تا 40 میلیون تومان به سراغ یک نمونه نسبتا سالم و تمیز سیلو در مدل‌های 1380 تا 1382 رفت.

    پروتون ویرا
    پروتون ویرا را شاید بتوان متفاوت‌ترین دست دوم ارزان قیمت بازار دانست. این خودرو مالزیایی که حدفاصل سال‌های 1381 تا  1388 و در دو نمونه سدان و لیفت‌بک روی خط مونتاژ شرکت زاگرس خودرو قرار داشت؛ مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری با حداکثر قدرت 90 اسب بخار و حداکثر گشتاور 126 نیوتن متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 8 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 11 ثانیه و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت را برای این شرقی مهجور به ارمغان می‌آورد. پروتون ویرا کابین نسبتا جاداری داشته، عملکرد فنی آن در نوع خود قابل قبول بوده و سواری نرمی را به سرنشینان خود عرضه می‌کند اما در مقابل، عرضه بسیار محدود و خدمات پس از فروش ضعیف آن باعث شده تا این روزها کمتر خریداری به سراغ آن برود. این روزها با صرف هزینه‌ای بین 30 تا 50 میلیون تومان می‌توان به سراغ پروتون ویرا در مدل‌های 1384 تا 1388 رفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو