فونیکسریمکسبهتام

در نشست انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو مطرح شد

راهکار کاهش قیمت تمام‌شده خودرو

عصر خودرو- انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نشست خبری به بررسی چالش‌ها و موانع پیش روی صنعت قطعه پرداختند.

راهکار کاهش قیمت تمام‌شده خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد  ، همچنین در این جلسه روسای انجمن، چگونگی پرداخت تسهیلات از سوی شورای پول و اعتبار به زنجیره خودروسازی را مطرح و پیشنهادی نیز در ارتباط با تامین مواد اولیه واحدهای قطعه‌ساز مطرح کردند. مخاطب پیشنهاد آنها در این زمینه، وزارت صمت و دو خودروساز بزرگ کشور بودند. بر این اساس پیشنهاد شده تا مواد اولیه‌ای که توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود با قیمت تمام‌شده در اختیار قطعه‌سازان قرار ‌گیرد. آن طور که مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان اعلام کرد برآوردهای کارشناسی نشان داده در صورت موافقت با پیشنهاد انجمن، به‌طور میانگین قیمت کارخانه‌ای هر خودروی داخلی تا 10 میلیون تومان می‌تواند کاهش یابد.

    دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت این پیشنهاد با وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران ایران خودرو و سایپا مطرح شده است.  البته بیگلو شرطی نیز برای در اختیار قرار دادن مواد اولیه داخلی با قیمت تمام‌شده در مبدأ عنوان کرد. او گفت: پیشنهاد ما این است که این مواد در اختیار قطعه‌سازان اهلیت‌دار قرار گیرد.این فعال قطعه‌ساز تاکید کرد: اینکه مواد اولیه را با نرخ بازارهای جهانی به سازندگان داخلی می‌فروشند، بزرگ‌ترین صدمه را به صنعت خودرو و قطعه‌سازی وارد می‌کند.  این مقام صنفی با اشاره به افزایش قیمت برخی مواد اولیه طی یک ماه اخیر بیان کرد: در یک ماه اخیر به فولاد مبارکه اجازه 15 درصد افزایش قیمت داده شده، همچنین رشد 10 درصدی قیمت آلومینیوم ایرالکو اتفاق افتاده است. در مس و محصولات پتروشیمی نیز شاهد افزایش قیمت بودیم، این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت گرفته است که قیمت تمام شده مواد اولیه در کشورمان بسیار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است.  بیگلو در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با شرایط کنونی، اگر بزرگ‌ترین خودروسازان که امروز با کشورمان مقایسه می‌شوند با این حجم از تحریم مواجه می‌شدند، قادر به تولید فرغون هم نبودند، اما ما در این شرایط سخت، خودروهایی با آپشن‌ها و امکانات مناسب تولید می‌کنیم.  در ادامه این نشست خبری شاپور سامعی نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان از نهایی شدن موضوع پرداخت تسهیلات شورای پول و اعتبار به خودروسازان خبر داد و گفت: اکنون بانک‌های عامل در حال تقسیم کار برای پرداخت این مبالغ هستند.

    طبق آنچه مدیران خودروسازی اعلام کرده‌اند، احتمالا تمام مبلغ تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار خواهد گرفت و تا اواخر بهمن ماه به دست قطعه‌سازان خواهد رسید.  سامعی ادامه داد: دو هفته گذشته این مصوبه در شورای عالی پول و اعتبار نهایی شد و فاز اول وارد مرحله اجرایی شده است. مقرر شده است 5 هزار میلیارد تومان به خودروسازان پرداخت شود.  البته این مقام صنفی تاکید کرد این مبلغ در برابر 20 هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان رقم چندان بزرگی نیست، اما حرکت رو به جلویی خواهد بود و کمک اساسی خواهد کرد.  نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ادامه در رابطه با مسائل ارزی و افزایش پایه تعرفه واردات و محاسبه نیمایی آن گفت: در حوزه تبادلات خارجی با ارز اشخاص و نیمایی دچار مشکل هستیم. ما خواستار ثبت سفارش بدون انتقال ارز و دسترسی و استفاده از ارز آزاد بودیم اما این موضوع جزو سیاست‌های بانک مرکزی نبوده و ما هم پذیرای آن هستیم، اما اگر مورد قبول واقع می‌شد، شرایط ایده‌آل را ایجاد می‌کرد. همچنین محمد شه‌پری عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز با بیان اینکه دو خودروساز در جهت داخلی‌سازی گام‌های جدی برداشته‌اند، گفت: در 6ماه دوم سال شاهد تغییرات بزرگی در سیستم تولید خودرو به لحاظ استفاده از قطعات داخلی هستیم و این در شرایطی است که هر دو خودروساز تولید خود را تا 2 هزار خودرو در روز بالا برده و برنامه دارند که برای سال آینده به 2500 دستگاه در روز برسانند. وی ادامه داد در زمینه ساخت داخل توانسته‌ایم چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرده و قطعات خودرو را به سمت داخلی‌سازی پیش ببریم به نحوی که هم اکنون بالغ بر 85 درصد از قطعات خودرو در داخل کشور تولید می‌شود.  وی در ادامه تاکید کرد که زیان انباشته خودروسازان روز به روز بیشتر شده و در داخل نیز برای تولید قطعات با چالشی به نام فولاد مبارکه، مس باهنر و آلومینیوم اراک مواجه هستیم که نرخ‌های خود را در یک ماه اخیر تا 15 درصد افزایش داده‌اند، در حالی که خودروسازان به دنبال داخلی‌سازی هستند، ولی قیمت تمام‌شده ناشی از نوسانات نرخ برخی نهاده‌های تولید که اتفاقا از داخل نیز تامین می‌شود، مشکل‌ساز شده است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو