فونیکسریمکسبهتام

علائم خرابی گیربکس خودرو چیست؟

عصر خودرو- سیستم گیربکس بخشی جدایی ناپذیر از یک وسیله نقلیه است، باید برای جلوگیری از خسارات و یا تعمیر، هر چند وقت یکبار توسط یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس بررسی شود.

علائم خرابی گیربکس خودرو چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، وسیله نقلیه مانند هر چیز دیگری نیز در معرض آسیب یا مشکلات قرار دارد. سیستم انتقال خودرو نیز یکی از پیچیده‌ترین مکانیسم‌هاست که به کار کردن چندین بخش کوچک و بزرگ وابسته است و احتمال به وجود آمدن مشکلات در سیستم انتقال وجود دارد.

    مسائل مربوط به گیربکس، از رایج‌ترین مشکلات در خودروهای سواری و وسایل نقلیه سنگین‌تر هستند. مشکلات گیربکس می‌تواند یک سردرد واقعی باشند چون ممکن است ماشین را فلج کنند. هر نوع مشکل در گیربکس باید با کمک یک متخصص، تعمیر شود. با این حال، دانش اولیه از انواع مشکلات و راه‌حل‌های آن‌ها می‌تواند به رفع مشکلات اولیه کمک کند. به همین دلیل در این مطلب نگاهی به برخی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به جعبه‌دنده و برخی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به گیربکس، همراه با علائم، نشانه‌ها و راه‌حل‌های ممکن خواهیم داشت.

    مهم است که یک برنامه نگهداری منظم برای خودروی خود داشته باشید. در صورتی که اتومبیل به درستی نگهداری شود، دفعات زیادی از تعمیرات گران‌قیمت اجتناب خواهد شد. به همین دلیل وقتی که به چیز غیرعادی برخورد کردید بی‌تفاوت از کنار آن نگذرید.

    گیربکس اتوماتیک: در گیربکس اتوماتیک، گیربکس اتوماتیک است یعنی به صورت خودکار دنده ها را با توجه به سرعت وسیله نقلیه تغییر می دهد. این نوع گیربکس تغییر دنده ها را خودش تنظیم می کند و راننده را از تغییر دنده های دستی رها می سازد.

    گیربکس دستی: گیربکس دستی، از نامش مشخص است، سیستمی است که توسط راننده به صورت دستی اجرا می شود. گشتاور کلاچ را تنظیم می کند بنابراین به صورت دستی با استفاده از پا بر روی پدال عمل می کند.

    این 6 علامت مسائل مربوط به گیربکس در ماشین شما را نشان می دهد و همچنین باعث می شود در مورد زمان و هزینه های تعمیرات بدانید.

    1.دنده هایی که تغییر نمی کنند: شما به ماشین خود استارت می زنید، کلاچ را فشار می دهید اما چرخ دنده حرکت نمی کند - این نشانه کلاسیک از مشکلات گیربکس در ماشین شما است. اگر چرخ دنده ها گیر کرده باشند، ممکن است به دلیل عدم وجود روغن در قطار چرخ دنده باشد، سطح ویسکوزیته مایع سازگار نیست و یا کابل های تغییر نیاز به تنظیم مجدد دارند.

    2. نشت روغن / مایع: مایع گیربکس اتوماتیک (ATF) در وسایل نقلیه با گیربکس اتوماتیک، می تواند خون زندگی سیستم باشد. اگر نشت کند و شما به آن توجه نکنید بنابراین آماده باشید مشکلات بزرگی برای گیربکس خود پیش می آید. مایع قرمز رنگ است و می تواند به راحتی قابل تشخیص باشد. اطمینان حاصل کنید که سطوح مایع گیربکس را به طور مرتب بررسی کرده اید تا وسیله نقلیه شما مانند یک خودرو جدید حرکت کند.

    3. گرفتن کلاچ: در یک مورد کلاسیک گرفتن کلاچ، کلاچ نمی تواند دیسک کلاچ را از فلایویل رها کند. این بدان معنی است که کلاچ دیگر نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد و هر زمان چرخ دنده ها بدون تنظیم کلاچ تغییر می کند یک صدای سایش بوجود می آید. این مشکل همانقدر که آسان حل می شود ارزان است و شامل سفت کردن پدال می باشد.

    4. سر و صدا در حالت خلاص: به طور کلی یک موتور در حال حرکت که دارای ایراداتی است باعث ایجاد سر و صدا می شود اما اگر وسیله نقلیه شما در حالت خلاص صدا ایجاد می کند پس این مشکل گیربکس است. تعویض ساده روغن یا جایگزینی قطعات، به ویژه یاتاقانها، همه موارد نیاز است. مجدد باید گفت این موارد بسیار ارزان است، اما اگر شما متوجه مشکلات نمی شوید، می توانید نزد مکانیک بروید.

    5. صداهای غیرطبیعی از موتور: مشکلات مربوط به گیربکس وسیله نقلیه اغلب منجر به صدای وزوز از موتور می‌شوند. اگر چنین صدایی از موتور یا در هنگام تغییر دنده ها شنیدید، فورا آن را نزد مکانیک ببرید.

    6. بوی سوختگی: هنگامی که مایعات گیربکس بیش از حد گرم و یا اثرش از بین رفته باشد، بوی سوختگی ایجاد می شود. این موضوع باعث افزایش اصطکاک در قسمت های متحرک می شود و می تواند به طور غیر قابل برگشت به آنها آسیب برساند. یک چکاپ کامل تنها راه حل است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو