فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

بعید است دولت اجازه واردات خودرو را بدهد

تعرفه باید ۱۰ درصد بیشتر از قیمت خودروی داخلی باشد

عصر خودرو- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: بعید می‌دانم دولتی‌ها اجازه بدهند واردات خودرو اجرا شود زیرا خود دولت مالک خودروسازی‌ها است و بنابراین بازار خود را به خطر نمی‌اندازند.

بعید است دولت اجازه واردات خودرو را بدهد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، مهدی دادفر در خصوص آزادسازی واردات خودرو در سال آینده، گفت: بعید می‌دانم چنین تصمیمی را دولت اجرا کند. آقای همتی ترخیص 5000 خودروی مانده در گمرک را از بیم آنکه نیاز به ارز داشته باشد و یا انتقال ارز بخواهد، قبول نمی‌کرد و حتی در مصاحبه بهمن ماه خود بر این موضوع تاکید داشت که نباید ارز برای واردات خودرو هزینه شود اما اکنون که در لایحه بودجه واردات آزاد شده، معلوم نیست که آیا دولت آن را اجرایی خواهد کرد یا خیر.

    وی ادامه داد: به طور کلی واردات هر نوع کالا و استفاده مردم از خودروی ارزان‌قیمت و باکیفیت حق مسلم همه ایرانیان است اما اگر واردات آزاد شود و تعرفه‌ها معقول نباشد و بر فرض مثال همان 55 درصد قبلی بماند، این کار هیچ تاثیری بر بازار و قیمت‌های فعلی نخواهد داشت. باید توجه کرد برای سال آینده افزایش قیمت ارز پیش‌بینی شده و همچنین هزینه‌های سود بازرگانی و تعرفه‌ها و به طور کلی واردات بالا رفته است، حتی شنیده‌ها حاکی است که ارز نیمایی به قیمت 9400 تومان داده شود. حال با این هزینه‌ها و قیمت‌ها اگر تعرفه بازهم همان 55 درصد سال‌های قبل باشد هیچ تاثیری بر قیمت‌ها نخواهد داشت.

    دادفر تصریح کرد: بعید می‌دانم دولتی‌ها اجازه بدهند این لایحه اجرا شود زیرا خود دولت مالک خودروسازی‌ها است و بازار خود را به خطر نمی‌اندازند. مدیریت غلط و انحصارگرایی آنها در این چند وقت باعث شده که قطعه‌سازها نابود شوند و می‌بینید که هر روز برای گرفتن 5000 میلیارد تومان طلب خود به تمام مقامات کشور نامه می‌زنند. اینها برای حفظ منافع خود در خودروسازی، صنعت قطعه‌سازی را نابود کردند پس بعید است که اجازه دهند واردات خودرو آن هم با قیمت پایین آزاد شود. واردات اگر ادامه داشت مطمئن باشید اکنون صنعت خودرو و قطعه‌سازی پیشرفت زیادی می‌کرد.

    وی در خصوص موارد ذکرشده در لایحه آزادسازی واردات خودرو مبنی بر استفاده از منابع ارزی خارجی گفت: ما بارها اعلام کردیم که بدون انتقال ارز آمادگی داریم که خودرو وارد کنیم. واردکنندگان آنقدر توانایی دارند که 70 هزار خودرو در 50 مدل را با استفاده از منابع ارزی که در خارج از کشور دارند، وارد کنند و حتی یک دلار از کشور خارج نشود. اینجا بحث حفظ اشتغال، تولید و تجارت مطرح است. این نمایندگی‌هایی که سال قبل 800 نفر پرسنل داشتند اما اکنون به 200 نفر کاهش یافته برای نگه داشتن پرسنل خود هر کاری می‌کنند.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تعرفه پیشنهادی انجمن گفت: بالاترین تعرفه‌ای که می‌توان تعیین کرد که بازار خودروی داخلی نیز تحت تاثیر آن قرار بگیرد و جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته شود، حداکثر 30 درصد است. البته ما این مدل تعرفه‌بندی را قبول نداریم؛ حرف ما این است که تعرفه باید 10 درصد بیشتر از قیمت سگمنت خودروی داخلی باشد. به طور مثال اکنون هایما S7 در بازار 400 میلیون تومان قیمت دارد پس باید تعرفه طور فورمولیزه شود که قیمت سانتافه وارداتی که هم‌ سگمنت این خودرو است برای مصرف‌کننده 500 میلیون تومان تمام شود. آن وقت شاهد خواهیم بود که قیمت خودروهای داخلی به میزان زیادی کاهش خواهد یافت زیرا همه متفق‌القول هستند که قیمت خودروی هایما و ارزش آن خیلی کمتر از 400 میلیون تومان است.

    دادفر در پایان گفت: اگر آقایان به دنبال این هستند که بازار تحت کنترل باشد و مردم رضایت داشته باشند، این تنها راه سر و سامان دادن به بازار خودروی کشور است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو