فونیکسریمکسبهتام

علل گران شدن لاستیک در مشهد

عصر خودرو - با وجود کاهش مسافرتهای درون شهری و برون شهری در مشهد که از عوارض شیوع کرونا و خانه نشین شدن مردم است گزارشها حاکی از گران شدن لاستیک خودروهای سبک به ویژه پراید در بازار است.

علل گران شدن لاستیک در مشهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، هرچند در ایام پایانی سال همواره تقاضا برای خرید لاستیکهای خودروی سواری در بازار افزایش می‌یابد اما  با وجود کرونا و کاهش تقاضا در این زمینه گرانی لاستیک سوالات زیادی را به میان می‌آورد.

    عرضه لاستیک خودروهای سبک در شهر مشهد از چند جهت دچار مشکلاتی است که می‌توان با تعریف مکانیزم ها و شیوه های جدید دست واسطه‌ها را از این بازار کوتاه کرد و لاستیک را با قیمت واقعی به دست مصرف کننده رساند.

    هرچند کمبود قابل توجهی در عرضه لاستیک خودرو احساس نمی‌شود و شرایط در این بخش نسبت به زمان افزایش نرخ بنزین بهتر شده است اما بازار لاستیک در مشهد شرایط کاملا سامان یافته‌ای ندارد و نیازمند اتخاذ تدابیر جدید از سوی مسوولان برای عرضه مناسب است.

    مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طی چند روز اخیر قیمت لاستیک خودروی سبک در بازار این شهر افزایش یافته به طوری که به عنوان مثال قیمت لاستیک خودروی پراید از جفتی 520 هزار تومان به جفتی 580 هزار تومان رسیده است که این رشد قیمتی می تواند چند دلیل داشته باشد.

    امید دلداری افزود: یک دلیل می‌تواند حضور واسطه‌ها برای عرضه لاستیک در بازار باشد به طوری که لاستیک را از کارخانه دریافت کرده و گرانتر از قیمت اصلی، آن را در بازار عرضه می‌کنند.

    وی ادامه داد: دلیل دیگر برای افزایش نرخ لاستیک می‌تواند انبارگردانی کارخانه‌ها در پایان سال باشد که همواره به عنوان یک عامل تاثیرگذار در قیمت لاستیک به شمار می‌رفته است.

    مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: هرچند قیمت مواد اولیه تولید لاستیک افزایش یافته اما کارخانه ها این افزایش را در قیمت نهایی لاستیک اعمال نکرده و قیمت مصوب را رعایت کرده اند و همچنان این کالا به قیمت قبل از کارخانه به بازار هدایت می‌شود.

    دلداری افزود: به دلیل شیوع کرونا مسافرتهای درون شهری و برون شهری کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است لذا نمی توان افزایش تقاضا برای لاستیک در پایان سال را دلیل موجهی برای افزایش قیمت آن دانست.

    وی اضافه کرد: با توجه به کاهش مسافرتهای درون شهری و برون شهری انتظار می‌رفت که قیمت لاستیک ثابت بماند اما واسطه‌ها باعث افزایش نرخ لاستیک شده‌اند و در صورتی که واسطه‌ها حذف شوند و لاستیک از کارخانه به طور مستقیم به دست مصرف کننده برسد قیمت لاستیک به صورت کنترل شده باقی خواهد ماند.

    مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: برای کنترل قیمت لاستیک و حذف واسطه‌ها باید مکانیزمی تعریف شود که لاستیک از کارخانه به صورت مستقیم به دست مصرف کننده واقعی برسد و در این راستا برخی کارخانه‌ها اقدام به فروش اینترنتی لاستیک نموده یا دفاتر عرضه مستقیم لاستیک راه اندازی کرده‌اند که اقدام مناسبی است اما کافی نیست.

    دلداری افزود: زمانی که چرخه تولید تا مصرف در لاستیک کوتاه شود قیمت کالا کاهش می‌یابد لذا باید بستر عرضه مستقیم از تولیدکننده به مصرف کننده در لاستیک فراهم شود.

    افزایش 22 درصدی قیمت لاستیک مربوط به کارخانه های لاستک سازی است

    رییس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد هم در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: لاستیک خودروهای سبک و سنگین در مشهد به حد کافی وجود دارد و فقط در بخش لاستیک با سایز رینگ 13 که متعلق به خودروهای پراید، پیکان و تیباست کمبود احساس می‌شود که علت آن کوتاهی کارخانه‌ها در تامین کافی این نوع لاستیک است.

    محمد کاظم جنتی افزود: کارخانه‌ها به حد کافی و براساس تعداد خودروهای پراید، پیکان و تیبا که در سطح شهر تردد دارند لاستیک تولید نمی‌کنند و همواره تعداد لاستیکهای این خودروها از لاستیکهای خودروهای پژو و سمند کمتر است در صورتی که جمعیتی که خودروی پراید یا تیبا استفاده می‌کنند از دارندگان پژو و سمند بیشتر است.

    وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت انواع لاستیک خودروهای سبک و سنگین در سطح شهر مشهد نسبت به اسفندماه سال گذشته 22 درصد افزایش یافته و این رشد قیمتی مربوط به کارخانه‌هاست و ارتباطی به سطح توزیع ندارد.

    رییس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد در تشریح نحوه توزیع لاستیک در بازار گفت: 60 درصد از انواع لاستیکهای خودروهای سبک و سنگین تولید داخل و 40 درصد از آنها وارداتی است و توزیع آن در اختیار کارخانه‌ها و نمایندگان آنها در سطح شهر است.

    جنتی افزود: کارخانه‌ها به دو روش لاستیک خودروهای سبک را در سطح بازار توزیع می کنند به طوری که 30 درصد از کل توزیع به صورت عرضه مستقیم از کارخانه به دست مشتری می رسد و 70 درصد از کل توزیع از طریق خرده فروشان، پنچرگیران لاستیک و صنوف خدمات خودرویی انجام می‌ شود.

    وی ادامه داد: لاستیک خودروهای نیسان وانت، مینی بوس و خاور از طریق نمایندگان کارخانه‌ها در اختیار اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک قرار می‌گیرد تا این اتحادیه لاستیک را بین نهادهای غیردولتی مانند تعاونی وانت بارها، تعاونی مینی بوس رانی ها، خودروهای زباله شهرداری، اتحادیه حمل و نقل بار و مسافر، انجمن کامیون داران، تعاونی کمپرسی داران، مینی بوسهای مربوط به سرویس دهی ادارات و مدارس توزیع کند.

    رییس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد گفت: از 100 درصد لاستیکهای کامیونی موجود، 85 درصد در اختیار معاونت حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای برای ناوگان برون شهری و 15 درصد در اختیار کامیونهای ناوگان درون شهری قرار می‌گیرد که اختصاص این لاستیکها به صورت حواله و براساس میزان پیمایش کامیونها و سوختی که مصرف می کنند انجام می‌شود.

    جنتی اضافه کرد: 700 واحد صنفی دارای پروانه کسب زیر پوشش این اتحادیه فعالیت دارند و صدور پروانه کسب برای 150 واحد دیگر در دست اقدام است و تعدادی از واحدهای غیرمجاز نیز در سطح شهر شناسایی شدند که اتحادیه اخطارهای لازم را به آنها داده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو