فونیکسریمکسبهتام

اخبار خودرویی مهم هفته مرور شد

دو احتمال از تولید و واردات خودرو

عصر خودرو- اهم اخبار خودرویی این هفته را «هشدار قطعه سازان مبنی بر توقف تولید»، «افزایش تیراژ محصولات تجاری» و «احتمال آزادسازی واردات خودرو» تشکیل داده‌اند که آنها را مرور می‌کنیم:

دو احتمال از تولید و واردات خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، بدون شک مهم‌ترین خبر خودرویی این هفته، هشدار قطعه‌سازان بابت توقف تولید به دلیل مشکلات مالی و همچنین کمبود مواد اولیه و قطعات بود. آن طور که آرش محبی‌نژاد نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی عنوان کرد، انبارها به دلیل شیوع ویروس کرونا و توقف پروازها از چین، از مواد اولیه موردنیاز قطعه‌سازان خالی شده و اگر مطالبات آنها پرداخت نشود و سفارش‌گذاری صورت نگیرد، بعد از تعطیلات نوروز توقف حداقل دو ماهه در تولید رخ خواهد داد. از اظهارات وی مشخص شد که تامین قطعات از داخل و خارج به مشکل خورده و این موضوع جدا از مساله اصلی (کمبود نقدینگی) ریشه در بحران ویروس کرونا نیز دارد. به هر حال شیوع این ویروس سبب اختلال در زنجیره تامین قطعات خارجی شده، چه آنکه گفته می‌شود پروازهای مربوط به حمل قطعات از خارج به ویژه چین، فعلا متوقف است. با این حال مساله اصلی، کمبود نقدینگی و پرداخت نشدن تسهیلات جدید به زنجیره خودروسازی است. منظور از این تسهیلات، همان پنج هزار میلیارد تومانی است که با مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی‌بر افزایش سقف اعتباری خودروسازان، قرار بود در بهمن‌ماه به حساب ایران‌خودرو و سایپا واریز شود که نشد. البته آماری که اخیرا از سوی قطعه‌سازان اعلام شد، نشان می‌دهد روند پرداخت مطالبات آنها بهبود یافته است و باید دید آیا باز هم هشدار توقف تولید خواهند داد؟
      آمار جدید از تیراژ تجاری‌ها

    این هفته آمار تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد تیراژ این محصولات طی 11 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بالا رفته است. طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا پایان بهمن امسال تنها 65 هزار و 488 دستگاه انواع محصول تجاری سبک و سنگین شامل کامیون، کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و وانت توسط تجاری‌سازان خصوصی و همچنین شرکت‌های وابسته به خودروسازان نیمه دولتی به تولید رسیده که نشان از افزایش 11 درصدی دارد. در حالت تفکیکی، تا پایان بهمن امسال 2 هزار و 841 دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده در کشور به تولید رسیده که نسبت به 11 ماه سال گذشته افت بیش از 70 درصدی را نشان می‌دهد. در بخش اتوبوس اما کل تولید طی 11 ماه امسال فقط 462 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت بیش از 17 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در مجموع 850 دستگاه مینی‌بوس و میدل باس در کشور تا پایان بهمن به تولید رسیده که در مقایسه با 11 ماه سال گذشته، از افت بالغ بر 47 درصدی حکایت می‌کند. در بخش وانت اما تا پایان بهمن امسال رشد 33 درصدی در مقایسه با 11 ماه 97 به ثبت رسیده و در مجموع 61 هزار و 134 دستگاه از این محصول تولید شده است.
      احتمال آزادی واردات خودرو

    این هفته اما خبر رسید که احتمال دارد واردات خودرو به کشور در سال 99 آزاد شود. منشأ این خبر، بند الحاقی لایحه بودجه سال 99 بود که طبق آن، در سال آینده واردات خودروهای سبک و سنگین (با اولویت خودروهای ترکیبی (هیبریدی) و ماشین‌آلات معدنی و راهسازی با ارز منشأ خارجی طبق قوانین و مقررات، مجاز اعلام شده است. هرچند لایحه بودجه 99 در مجلس رد شد، اما  با اصل هشتاد و پنجی شدن آن و موافقت رهبری، این لایحه جهت تایید به شورای نگهبان رفت. حال باور کلی این است که در صورت تایید لایحه بودجه، بند مربوط به واردات خودرو نیز فعال و بنابراین سایت ثبت سفارش به روی واردکنندگان خودرو باز خواهد شد.این در حالی است که فعالان واردات خودرو با توجه به سیاست‌های کلی دولت، چندان امیدی به بازگشایی سایت ثبت سفارش ندارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو