فونیکسریمکسبهتام

ماجرای پراید و علیخانی و علیخانی ها!

عصر خودرو- دفعه نخست نیست که علیخانی و دیگر تریبون داران رسانه ملی، برای خوشمزه شدن برش های برنامه خود، از چاشنی پراید و خودروسازی استفاده می کنند، اما آنچه که در شامگاه سومین روز فروردین۹۹ در برنامه عصر جدید پخش شد، علاوه بر تکرار همان رویه همیشگی، چند نکته قابل تامل داشت.

ماجرای پراید و علیخانی و علیخانی ها!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹:۰۰

    نکته هایی که در خاطره پردازی علیخانی از دوران جوانی اش وجود داشت؛ همانجا که علیخانی با هیجان تعریف کرد که در دوران دانشجویی یک پراید از نمایندگی خریده و بعد به اتفاق دوستش، ذوق زده بدون آنکه ترمز دستی خودرو را آزاد کنند، مسافتی را با آن طی کرده اند؛ آن هم با گاز و سرعت فراوان! لنت ترمزهای خودرو درگیر بوده اند و در اثر فشار و اصطکاک فراوان، دود غلیظی از آن بلند می شود و آقای مجری و دوستش بعد از آنکه متوجه اشتباه خود می شوند، پراید را به نمایندگی باز گردانده، حق به جانب، داد و فریاد راه انداخته اند که «این چه ماشینی است به ما داده اید؟! خراب است و چنین است و چنان است؛ عوضش کنید!»

    پراید به عنوان خودرویی که از امکانات و تکنولوژی قدیمی برخوردار است، توسط سایپا از سبد فروش کنار گذاشته شده و در چندماه آینده به طور کامل از چرخه تولید نیز خارج خواهد شد؛ همین موضوع نشان می دهد مدیران فعلی کارخانه سازنده پراید هم، سنگ آن را به سینه نمی زنند و برایش گریبان چاک نمی دهند. اما توجه به چند نکته در خاطره گوئی مجری اشک های پیش از افطار رمضان و خنده های قبل از خواب نوروز، خالی از لطف نیست:
    1- به جرات می توان گفت بیش از 80درصد ایرانیان، رانندگی را با پراید آغاز کرده اند و از موتورسیکلت و دوچرخه، یا مستقیم از پیاده، به پراید رسیده اند. بنابراین طبیعی است که تاوان تردستی های اولیه رانندگی آنها را پراید داده باشد، نه علیخانی و علیخانی ها!
    تصور کنید شما راننده پست سر علیخانی جوان بوده اید که می دیدید یک پراید در حال حرکت است و دود از همه جای آن بیرون می زند! آزاد نکردن ترمزدستی توسط راننده جوگیر، آخرین گزینه ای است که در توجیه این صحنه به ذهن شما خطور می کند؛ پیش از آن شما به فرغون بودن تولیدات داخلی فکر کرده اید و نابلد بودن سازندگان آن و احتمالا الفاظ مختلفی هم نسبت به آنها از ذهن تان گذشته است! ناراحت نشوید اما حتما تا سال ها، در محافل مختلف برای دوستان و آشنایان تعریف می کنید که خودتان به چشم های خودتان دیده اید که پراید نو، در حالی که هنوز پلاستیک روی صندلی هایش بوده، دود می کرده و بیچاره دو جوان خوش قیافه ای که با هزار امید و آرزو در آن نشسته بودند!
    2- علیخانی وقتی متوجه اشتباه خود می شود، مانند برخی از ما در عصر جدید! شهامت پذیرش اشتباه را نداشته و حق به جانب به نمایندگی خودروساز بازگشته و داد و هوار راه انداخته است. استادکار نمایندگی پس از بررسی خودرو، به او و دوستش می گوید که شما ترمزدستی را آزاد نکرده بودید و ... .
    اینبار تصور کنید مشتری دیگری هستید که مثلا برای تعویض روغن خودرو خود به نمایندگی مراجعه کرده اید. کمی آن¬سو¬تر خریدار پراید صفر کیلومتری را می بینید که دقایقی پس از تحویل گرفتن خودرو، آن را برگردانده و می گوید این ماشین ایراد دارد و چنین و چنان! متاسفانه باز هم ناشی بودن خریدار و حرکت با ترمزدستی آزاد نشده، آخرین گزینه ای است که به ذهن شما می رسد، و لگن بودن تولید داخلی و مافیای خودروسازی پیش از آن، چند سانس از سینمای ذهن شما را به خود اختصاص داده اند.
    ناراحت نشوید اما حتما تا سال ها، در محافل مختلف برای دوستان و آشنایان تعریف می کنید که خودتان به چشم های خودتان دیدید دو جوان تحصیلکرده، خودروی صفر کیلومتر تازه خریداری شده ای را با هزار و یک ایراد به نمایندگی برگردانده بودند!
    3- علیخانی باز هم مثل خیلی از علیخانی های دیگر در عصر جدید روزگار؛ بعد از راننده شدن با پراید و شاید هم کار کردن با آن، به لطف خدا و تلاش خودشان! به نان و نوائی رسیده اند و دیگر نشستن در پراید را کسر شان می دانند و حالا دیگر به منتقدان پراید تبدیل شده اند.
    به جرات می توان گفت که بیش از 90درصد منتقدان پراید، مالک یا راکب این خودرو نیستند. در مقابل تعداد زیادی از کسانی که پراید دارند، می دانند که از نظر قیمت خرید و هزینه نگهداری، ارزانترین خودرو کشور را در اختیار دارند و لااقل از این جهت، می توانند از داشته خود، راضی باشند.
    در کنار این موضوع، تعداد قابل توجهی از هموطنان با پراید امرار معاش می کنند و چشم امید خانواده، ابتدا به همت مردان و پدرانشان هست و بعد به تنها وسیله نقلیه ای که در شرایط فعلی اقتصادی توانسته اند، خریداری کنند. حالا پرسش اینجاست که قرار گرفتن نام وسیله نقلیه پدر و نان¬آور خانواده در کنار پزشکی قانونی، آنهم در شبانگاه سومین روز نوروز، در رسانه ملی، از سوی مجری یک برنامه پربیننده، در روزگار متشنج تاختن کرونا، لحظه آرامش بخشی را برای کسانی که همسر یا پدرشان از صبح تا شب سوار پراید است، فراهم می آورد؟
    4- از نکته اخلاقی بالا که بگذریم، به جنبه قانونی اعتراف به تخلف (هر چند ناکام) از سوی مجری معتمد مردم در رسانه ملی می رسیم و البته یک مساله شرعی در باب توبه! نخست آنکه احسان علیخانی، در یک برنامه پربیننده رسانه رسمی و ملی جمهوری اسلامی ایران اعتراف کرد که روزگاری قصد داشته اشتباه خودش را به گردن نمایندگی یا یک شرکت خودروساز انداخته و محصولی را که با اشتباه خودش معیوب کرده، پس بدهد و یک خودرو دیگر بگیرد! باور کنید نمونه این اتفاق در بسیاری از کشورهای دیگر می تواند شروع یک جنجال باشد و فرد متخلف بسیاری از موقیعت های شغلی و اجتماعی خود را از دست می دهد.
    گذشته از این، علیخانی در اوج هیجاناتش به وقت تعریف خاطره، از خدا خواست که او را به خاطر کاری که انجام داده، ببخشد. برای مجری ماه عسل لازم به یادآوری است که "ندامت" و "جبران گذشته" دو شرط از چهار شرط پذیرش توبه در درگاه پروردگار است. ندامتی که در چهره و بیان او دیده نشد و جبران گذشته هم شاید از دیدگاه مجری متمول رسانه ملی، توهین به پراید بود و تمسخر سازنده آن برای اسپانسر پزشک قانونی بودن!

    به هر روی، پراید فقط تا چندماه دیگر، مهمان خط تولید خودروسازان ایرانی است و بعد به موزه می رود؛ پس علیخانی و علیخانی ها برای دیده شدن خودشان در فضای مجازی، برای سرپوش گذاشتن بر وضعیت اسفناک فرهنگ رانندگی در ایران، برای کمرنگ کردن سهم جاده های ناایمن در سوانح جاده ای و برای به حاشیه بردن خبرهایی که تمرکز مردم روی آنها به صلاح نیست آرام آرام باید فکر سوژه ای دیگر باشند.

     

    هاشم حکمه

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو