فونیکسریمکسبهتام

قطعات وارداتی، سدی در برابر توسعه تولید

وعده تولید ۱۵ هزار خودروی برقی و هیبریدی محقق می شود؟

عصر خودرو- وزیر صمت وعده تولید ۱۵ هزار خودروی برقی و هیبریدی در سال ۹۹ را داده است اما مشکلاتی در روند تولید این خودروها وجود دارد.

وعده تولید ۱۵ هزار خودروی برقی و هیبریدی محقق می شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران،  زمان زیادی از رونمایی از اولین نمونه‌های خودروی برقی در کشور نگذشته است. به تازگی اغلب خودروسازان بزرگ کشور از محصولات هیبریدی و برقی خود رونمایی کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به تیبای برقی اشاره کرد. همچنین شرکت ایران خودرو از تولید رانا و دنا پلاس برقی در نیمه اول سال 1400 خبر داده است، اما خودروسازان بهانه استقبال مردم و بازار فروش را می گیرند که بوی لغو این تولیدات را می‌دهد.

    در واقع اگرچه طی چند وقت اخیر، اغلب شرکت‌های خودرو سازی از نمونه‌های برقی هیبریدی خود رونمایی کرده‌اند، اما با توجه به آنکه  خودروساز‌ها بیشتر قطعات مورد نیاز تولید این محصولات را وارد می‌کنند و شرایط امروز کشور برای واردات مساعد نیست، امید چندانی به توسعه کار نیست.

    چند روز پیش رضا رحمانی وزیر صمت ضمن تعریف پروژه‌های بزرگ این وزارتخانه برای سال جهش تولید، وعده تولید 15 هزار خودروی برقی و هیبریدی در سال 99 را داد و گفت: در 5 پروژه تعریف شده، اندازه گیری و بهبود بهره وری عوامل تولید در 20 بنگاه بزرگ صنعتی، توانمندسازی حداقل 8 هزار بنگاه اقتصادی، تمرکز در تبادل فناوری‌های نوین در سطح کشور و بین المللی، اجرای حداقل 100 پروژه در حمایت از رسوخ فناوری‌های ایجاد شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت، ایجاد مراکز تحول انقلاب صنعتی چهارم، بازسازی و نوسازی حداقل 50 واحد صنعتی بزرگ، بازسازی و نوسازی حداقل 1500 واحد صنفی تولیدی و تولید 15 هزار خودرو برقی و هیبریدی همچنین تولید 50 هزار موتورسیکلت برقی مدنظر است.

    خودرو‌های هیبریدی و برقی باید به عنوان یک استراتژی در توسعه خودروسازی در نظر گرفته شود

    میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تولید خودرو‌های هیبریدی و برقی گفت: آنچه که بیش از هر چیزی اهمیت دارد توجه به نیاز کشور است، باید تولید خودروی هیبریدی در کشور ارزیابی شود. انجام چنین کاری نیازمند یک برنامه میان مدت و بلند مدت است.

    او ادامه داد: زمانی که به خودرو‌های هیبریدی و برقی به عنوان یک استراتژی در توسعه خودروسازی نگاه کنیم و برنامه‌ای بلند مدت برای آن در نظر  بگیریم این موضوع منطقی خواهد بود چرا که باید ابعاد بسیاری از جمله محل تامین انرژی، باتری، موتور الکتریکی و ... در نظر گرفته شود.

    بیگی گفت: در صورتی که بستر لازم از جمله تامین قطعات برای تولید این محصولات فراهم نباشد، وعده تولید این محصولات به معنای خرید محصولات نیمه ساخته و ادامه فرایند مونتاژ کاری در کشور خواهد بود که عملا هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور نداشته و تاثیری بر گسترش صنعت خودرو کشور نخواهد داشت به علاوه این که خروج این مقدار ارز در شرایط فعلی می‌تواند غیر منطقی باشد.

    او تاثیر تولید این تعداد از خودرو را در آلودگی هوای شهری مثل تهران، کمتر از 0.5 درصد دانست و بیان کرد: اگر تاثیر چند میلیون خودرویی را که در شهر تهران تردد می‌کند بر آلودگی هوا در نظر بگیریم ، تاثیر تولید این میزان خودروی هیبریدی، چندان نخواهد شد. این اقدام زمانی مثبت خواهد بود که برنامه بلند مدتی برای گسترش این صنعت در نظر بگیریم.

    این کارشناس خودرو گفت: تولید خودرو‌های هیبریدی در اصل زمینه ساز حرکت از خودرو‌های بنزینی به خودرو‌های برقی هستند بنابر این شرکت‌های تولید کننده این محصولات قصد ندارند تولید آن را برای چندین سال ادامه دهند. جالب است بدانید که با توجه به برخی مسایل از جمله ایجاد هماهنگی بین موتور‌های برقی و بنزینی، تولید خودرو هیبریدی از تولید خودرو برقی دشوار‌تر است.

    دغدغه خروج ارز و شرایط نفتی حاکم بر دنیا اغلب کارشناسان خودرو را با دغدغه عمق داخلی سازی در توسعه این محصولات مواجه کرده است. تولید این محصولات در صورتی که با عمق داخلی سازی بالا باشد، قدمی بزرگ و در صورتی که با محوریت اقلام وارداتی تولید شود دردسری جدید خواهد بود.

    وعده تولید 15 هزار خودرو برقی و هیبریدی پا برجاست

    امیر جعفر پور سرپرست دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وعده تولید 15 هزار خودرو برقی و هیبریدی را پا برجا دانست و گفت: خودرو‌هایی که در دستور کار تولید قرار گرفته‌اند انواع مختلفی دارند و شامل خودرو‌های برقی، خودرو‌های هیبرید پلاگین یا phev و خودرو‌های هیبرید یا hev می‌شود.

    او ادامه داد: خودرو‌های پلاگین دارای دوشاخه‌ای است که می‌تواند از برق شهری استفاده کرده و باتری‌ها را شارژ کند و هیبرید‌های hev انواعی از خودرو هستند که موتور‌های برقی آن‌ها توسط موتور بنزینی شارژ می‌شود که به نظر ما نوع اول از نوع دوم مطلوب‌تر است. امسال 15 هزار دستگاه خودرو در این حوزه تولید خواهیم کرد که شامل 5 هزار دستگاه از هر نوع خواهد بود.

    جعفر پور با تاکید بر توان مناسب شرکت‌های خودروسازی و نمونه‌های رونمایی شده در این حوزه گفت: در حال حاضر مشکل اصلی از نظر خودروسازان، بازار فروش است؛ با توجه به این که هنوز ایستگاه شارژی برای چنین خودرو‌هایی تعبیه نشده، خودروساز‌ها تمایل کمتری به تولید دارند، اما شرکت توانیر همکاری خوبی در این حوزه داشته و در نظر دارد تا ایستگاه‌های شارژ را در ابتدا برای دو شهر بزرگ کشور و به مرور برای سایر شهرها نصب کند.

    سرپرست دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت با تاکید بر داخلی سازی باتری‌های مورد نیاز برای تولید این خودرو‌ها بیان کرد: باتری مورد نیاز برای‌ تولید این خودرو‌ها توسط شرکت‌های داخلی تامین شده است، اما با مشکل تیراژ تولید مواجه هستیم؛ تولید فعلی این کارخانجات در حد نیاز کشور نیست بنابراین مذاکره برای رفع این مشکل بین خودروسازان و تولید کنندگان باتری را پی‌گیری می‌کنیم. تولید باتری ساز‌ها مبتنی بر سفارش است پس باید به مرور، میزان این تولید افزایش پیدا کند.

    او از احتمال تولید خودرو‌هایی از نوع میکرو کار و نانو کار خبر داد و گفت: میکرو خودرو‌ها و نانو خودرو‌ها محصولاتی هستند که طول آن‌ها با عرض سایر خودرو‌ها برابر است و از محدودیت‌هایی برخوردار هستند.  سرعت آن‌ها به 50 کیلومتر محدود شده و قیمت آن‌ها کمتر از 20 میلیون تومان خواهد بود.

    جعفر پور تصریح کرد: استقبال مردم مشخص خواهد کرد که چه تصمیمی درباره تولید این خودرو‌ها گرفته خواهد شد. این خودر‌وهای کوچک تمام الکتریک، دنده اتومات و با 2 تا 5 کیلو وات قدرت الکتریکی به تولید خواهند رسید که در نهایت با 2 تا 5 ساعت شارژ از 50 تا 150 کیلومتر را طی می کنند.

    سرپرست دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت گفت: استفاده از چنین خودرو‌هایی نیاز به فرهنگسازی و معرفی خواهد داشت چرا که علاوه بر قیمت پایه پایین، عمر مفید طولانی هم دارند.

    در نهایت استقبال و سلیقه مردم برای بازار خودرو تعیین تکلیف خواهد کرد؛ اگر تمایل جمعی از خودرو‌های بنزینی و بزرگ به سمت برقی و سایز کوچک حرکت کند مشکلات بسیاری از جمله سوخت، ترافیک، قیمت و ... در بازار خودرو کاهش خواهد یافت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو