فونیکسریمکسبهتام

نیاز ارزی ۲ میلیارد دلاری قطعه‌سازان در سال ۹۹

عصر خودرو- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: نیاز ارزی قطعه‌سازان کمتر از ۲ میلیارد دلار برای تیراژ تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است.

نیاز ارزی ۲ میلیارد دلاری قطعه‌سازان در سال ۹۹
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، مازیار بیگلو افزود: بزرگترین مشکلی که در حال حاضر صنعت قطعه سازی با آن مواجه است، تامین ارز است.

    وی بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون، تامین ارز برای قطعه‌سازان انجام نشده و فعالان این صنعت برای حمل کالاهایشان به شدت دچار مشکل شده اند.

    این مقام صنفی یادآور شد: این در حالی است که با تلاش های انجام شده و گام برداشتن در مسیر خودکفایی و داخلی سازی و البته حذف خودروهای سی. کی. دی (بسته‌ای کامل، شامل همه قطعاتی است که برای تولید وسیلهٔ نقلیه باید سوار شود)، امروز در کل تاریخ صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی، کشور به کمترین نیاز ارزی رسیده است.

    وی ادامه داد: انتظار می رود همین نیاز حداقلی قطعه‌سازان از سوی بانک مرکزی تامین شود و اگر قادر به آن نیستند حداقل مجوز بدهند تا خودمان بتوانیم به صورت مستقیم از صادرکنندگان ارز تهیه کنیم.

    بیگلو در ادامه به مشکلات نقدینگی در این صنعت اشاره کرد و افزود: این مشکل به دلیل متوقف شدن شماره گذاری خودرو ها به وجود آمده و هر زمان برطرف شود مجدد می‌توانیم به تامین نقدینگی بپردازیم.

    اصلاح قیمت خودروها

    دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در خصوص موضوع داغ این روزها یعنی قیمت گذاری خودروها نیز گفت: در سه ماه گذشته قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه سازی به دنبال رشد قیمت ارز به طور متوسط 50 درصد افزایش داشته و حتی قیمت‌گذاری مواد اولیه داخلی نیز به قیمت ارز وابسته شده است.

    وی ادامه داد: اگر قیمت خودرو اصلاح نشود و خودروساز مجوز اصلاح قیمت‌های نهاده‌های تولید مثل مواد اولیه داخلی و ارز پایه را در قراردادها نداشته باشد، روند خوب کنونی تولید از بین خواهد رفت.

    بیگلو خاطرنشان کرد: پارسال دو خودروساز بزرگ کشور اقدام به تعدیل قیمت ارز کرده و در قیمت قراردادهای قطعه سازان نیز بازنگری کردند، در نتیجه در ماه‌های پایانی پارسال تیراژ خوب خودرویی را شاهد بودیم.

    شیوع کرونا و صنعت قطعه سازی

    وی همچنین در خصوص تاثیر شیوع کرونا بر فعالیت قطعه‌سازان، گفت: این موضوع کمترین تاثیر را در سیستم قطعه‌سازی کشور داشته است، اما بیشترین مشکلات زمانی بوده که با تعطیلی کارخانجات و سیستم‌های لجستیکی در چین مواجه شدیم که سبب شد مواد اولیه مورد نیاز که بیشتر آنها سفارش گذاری شده و آماده آماده حمل بودند، با تاخیر همراه شود.

    این مقام صنفی ادامه داد: مشکلات بیشتر در دی و بهمن ماه گریبانگیر صنعت قطعه سازی شد و پس از آن اوضاع به روال عادی بازگشت.

    وی اضافه کرد: از ابتدای سال نیز قطعه سازان یک هفته برای پیاده سازی و اجرای پروتکل های بهداشتی مهلت گرفتند و به همین دلیل اکنون آمار کرونا در صنعت خودروسازی بسیار پایین است و تقریباً هیچ واحد قطعه سازی به این دلیل تعطیل نشده و توقف در تولید نداشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو