فونیکسریمکسبهتام

آیا عرضه خودرو در بورس یک مزیت است؟

عصر خودرو- چند سالی است که صنعت خودرو جولانگاه دلالان و خریداران رانتی شده و اکثر مردم دسترسی ندارند، از طرفی قیمت‌های فروش نیز غیرواقعی و زیر نرخ تمام شده است و صنایع خودرویی زیان می‌کنند.

آیا عرضه خودرو در بورس یک مزیت است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، همایون دارابی درباره عرضه خودرو در بورس اظهار داشت: اگر این پیشنهاد عملیاتی شود راهگشا خواهد بود، بویژه اینکه بورس کالا ظرفیت خوبی برای این معاملات دارد.

    وی ادامه داد: چند سالی است که صنعت خودرو جولانگاه دلالان و خریداران رانتی شده و اکثر مردم دسترسی ندارند، از طرفی قیمت‌های فروش نیز غیرواقعی و زیر نرخ تمام شده است و صنایع خودرویی زیان می‌کنند. اکنون که بحث واگذاری ETF صنعتی دولت مطرح است و سهام شرکت‌های خودرویی هم مشمول این ETF هستند، لازم است دولت ترتیبی اتخاذ کند که شرایط این بلوک مانند گذشته نباشد و از زیاندهی خارج شود.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عرضه خودروهای صفر داخلی و وارداتی در بورس کالا منجر به انجام معاملات شفاف و رقابت آزاد می‌شود و و کارخانه‌ها می‌توانند کالای خود را به قیمت واقعی بفروشند و سهامداران، سرمایه‌گذاران و شاغلین در صنعت خودرو هم از امنیت شغلی و سرمایه‌ای برخوردار خواهند بود.

    وی گفت: وضعیت کنونی صنعت خودرو به گونه‌ای است که اگر شرایط زیاندهی امسال هم ادامه پیدا کند با توجه به اینکه ارزیابی شرکت‌ها هم انجام شده دیگر نمی‌توان برای خروج از این وضعیت کار خاصی برای صنعت خودرو انجام داد، باید تکلیف فروش مشخص شود، چرا که اگر زیانده شوند شاید نتوانند تعهدات خود را به نظام بانکی ایفا کنند.

    دارابی با بیان اینکه عرضه در بورس بخصوص خودورهای صنعتی، جرثقیل‌ها، کامیون و تراک‌ها در کشورهایی مثل ترکمنستان نیز رایج است، یادآور شد: برای دولت هم بهترین بازار برای خرید و وفروش دارایی‌ها از جمله املاک و مستغلات، بورس کالا است، دولت می‌تواند بر اساس قوانین مزایده‌های محدود را ترک کند و بصورت شفاف در بورس کالا خودرو و املاک و مستغلاتی را که قصد فروش دارد، عرضه کرده و با شفافیت بفروشد و یا بخرد.

    وی تاکید کرد: با عرضه خودرو در بورس قیمت کاملا شفاف کشف شده و مصرف‌کننده هم می‌تواند در رقابت خرید کند. با ایجاد این شفافیت، قیمت در بازار هم مشخص می‌شود، با یک پریمویوم چند درصدی در بازار نیز قیمت کشف، خریدار مشخص شده و آشفته بازار نیز از بین می‌رود.

    به گزارش ایلنا، اخیرا سید ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضائیه، پیشنهاد جدیدی برای ساماندهی بازار خودرو ارائه کرده است. به گفته معاون قضایی دادستان کل کشور: دستوری را رئیس قوه قضائیه به عنوان پیشنهاد ارائه کرده که روی آن کار تحقیقاتی و کارشناسی در حال انجام است و آن این است که خودرو در بورس عرضه شود.

    او پیشتر نیز با اشاره به گزارش‎هایی که درباره افزایش قیمت خودرو به دستگاه قضائی می‎رسد، این مسأله را امری غیرقابل قبول دانست و خواستار نظارت همه‎جانبه مسئولان وزارت صمت، سازمان تعزیزات و سازمان حمایت از حقوق مصرف‎کنندگان در این زمینه شده بود.رئیس قوه قضائیه با انتقاد از گرانی قیمت خودروها  گفته بود: این موضوع به هیچ وجه پسندیده نیست زیرا مسئولان گفته بودند نظارت می‌کنیم تا قیمت‌ها افزایش نیابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو