فونیکسریمکسبهتام

آیا تویوتا RAV۴، فروش کمری و کرولا را خواهد شکست؟

عصر خودرو- راو۴ (راوفور) عنوان اولین خودروی شاسی‌بلند کامپکت جهان را بر دوش می‌کشد.

آیا تویوتا RAV۴، فروش کمری و کرولا را خواهد شکست؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم،  راو4 (راوفور) عنوان اولین خودروی شاسی‌بلند کامپکت جهان را بر دوش می‌کشد. تویوتای ژاپن که اکنون بزرگترین خودروساز دنیاست، در سال 1989 میلادی در نمایشگاه خودروی توکیو کانسپتی (نمونه مفهومی یک خودرو) از یک خودروی شاسی‌بلند، با ارتفاع معمول این کلاس خودرو اما ابعاد خیلی کوچکتر به نمایش گذاشت. تویوتا نام خودروی خود را RAV4 گذاشت. این اسم مخفف انگلیسی عبارت «وسیله نقلیه تفریحی چهارچرخ متحرک» یعنی «Recreational Active Vehicle With 4-Wheel Drive» بود. در واقع تویوتا با طراحی راو4 سعی کرد خودرویی بین سدان‌ خانوادگی و شاسی‌بلند عرضه  کند. پلتفرم راو4 با کرولا و سیستم تعلیقش با تویوتا سلیکا مشترک است. این خودرو مثل شاسی‌بلندهای تویوتا (لندکروز و پرادو)، احساس اطمینان و تحت کنترل بودن را به راننده منتقل می‌کند. درضمن هندلینگ فوق‌العاده آن هم مثل سدان‌های معروف این کمپانی معظم است.

    تویوتا راو4؛ از 1994 تا 2019

    اولین نسل از راو4 در سال 1994 میلادی یعنی 5 سال بعد از ارائه طرح مفهومی‌اش در بازار جهانی عرضه شد و تولیدش تا سال 2008 ادامه یافت. این خودرو در طول 14 سال عرضه‌اش در جهان مورد توجه قرار گرفت و باعث شد تا نسل دومش از همان بدو تولد فروش خوبی را تجربه کند و در بین شاسی‌بلندهای محبوب زمان خود قرار بگیرد. نسل 2 راو4 نیز تا سال 2012 تولید شد و موفق‌تر از نسل اول آن عمل کرد. چهره آن مانند دیگر تولیدات تویوتا ساده اما قابل قبول بود و همچنان هندلینگ خوبی داشت.

    دیگر برتری تولیدات تویوتا یعنی استهلاک پایین و کیفیت ساخت بالا، در 2 نسل اول راو4 هم دیده می‌شود. نسل اول راو4 هیچگاه به ایران راه نیافت، اما نسل دوم آن در تیراژ محدود وارد شد. ولی به دلیل خدمات ضعیف وارد کننده و امکانات رفاهی کم که معمولا در تولیدات تویوتا می‌بینیم، چندان مورد استقبال قرار نگرفت. هنوز هم نسخه‌های کارکرده این خودرو را در آگهی‌های تویوتا راوفور دیوار  و دیگر سامانه‌های مجازی خرید و فروش اتومبیل شاهد هستیم.

    اما نسل بعدی راو که در سال 2013 به جهان معرفی شد، پاشنه آشیل این برند بود. راوفور نسل 3 به سرعت توانست در تمام جهان فروش خوبی داشته باشد و به پرفروش‌ترین شاسی‌بلند جهان تبدیل شود. این عنوان برای تویوتا یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. نسل 3 طراحی متفاوت، جسورانه و جذابی داشت. داخل کابین آن نسبت به نسل‌های قبل ارگونومیک‌تر و چشم‌نوازتر شده بود. مانند نسل‌های قبلی از کیفیت بالای ساخت و مونتاژ و استهلاک پایین بهره می‌برد، ولی هنوز امکانات رفاهی چشمگیری نداشت. تویوتا به استقبال مخاطبانش از این محصول خیلی زود پاسخ گفت و فیس‌لیفت این نسل را در سال 2015 ارائه کرد. فیس‌لیفتی کاملا متفاوت در چهره، که اگر تغییرات فنی را هم شامل می‌شد می‌توانست نسل جدیدی از این خودرو باشد. این بازطراحی کاملا در مسیر ارتقای سطح طراحی راوفور قدم برداشته بود و چهره‌اش به روزتر و شاید حتی فراتر از زمان خود کرده بود.

    تویوتا همچنین تلاش کرده بود تا در بخش امکانات رفاهی نیز راو4 را ارتقا دهد که تا حدودی هم موفق بود. تویوتا در سال 2017 نسخه ادونچر نسل 4 راوفور را در نمایشگاه خودروی شیکاگو به نمایش گذاشت. این نسخه ارتفاع بیشتری نسبت به راوفور نسل 4 پیدا کرده و سیستم تعلیق آن تقویت شده بود تا با این افزایش ارتفاع در این بخش دچار نقص نشود.

    لازم به ذکر است که تویوتا با افزایش محبوبیت عمومی SUVها ابعاد راوفور را نسل به نسل افزایش داد به طوری که این خودرو در نسل 4 خود به وضوح بزرگ‌تر از نسل یک است. تویوتا مدتی پس از نسخه ادونچر راوفور هیبریدی را نیز به بازار معرفی کرد که تفاوتی در ظاهر و امکانات با نسخهٔ فیس‌لیفت سال 2015 نداشت. تویوتا در سال 2018 از راوفور 2020 رونمایی کرد. این نسل که مانند نسخه ادونچر نسل 4 توسط بخش TDR تویوتا یعنی بخش مسابقه‌ای آن طراحی شده است، خصوصیات آفرودی کامل‌تر، چهره خشن‌تر و جسورتری نسبت به نسل قبلی دارد. این خودرو اواخر 2019 در بازار آمریکا عرضه شد.

    جای خالی نسل 5 در ایران

    تویوتا پیش‌بینی می‌کند که نسل 5 راوفور بتواند آمار فروش سدان‌های موفق این برند یعنی کمری و کرولا را نیز پشت سر بگذارد. با وجود محبوبیت بالای راوفور در ایران، جای خالی این نسل و نسخه‌های ادونچر و هیبریدی راوفور در ایران احساس خواهد شد. با نگاهی به برخی صفحات خرید و فروش خودرو مانند  دیوار خودروی تهران  و بررسی آمار خرید و فروش راوفور، می‌توان به میزان محبوبیت این خودرو پی برد. امید است که تحول شرایط سخت تحریم منجر به تحول بازار خودروی کشور شده و علاقه‌مندان به تولیدات پرقدرت و با عظمت تویوتا بتوانند از نسل‌های جدید راوفور بهره‌مند شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو