فونیکسریمکسبهتام

کرونا، قاچاق سوخت را کاهش داد

عصر خودرو- رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی ناجا اعلام کرد که شیوع کرونا قاچاق سوخت را تحت تأثیر قرار داده و کم کرده است.

کرونا، قاچاق سوخت را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، سرهنگ جلال امینی در این‌ باره گفت:‌ "فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای" که دولت با پرداخت یارانه آن را کمتر از قیمت تمام شده به بهره برداران عمده سوخت واگذار می کند و شامل نفت سفید، بنزین، نفت گاز، نفت کوره و گاز مایع است، اختلاف قیمت قابل توجهی با قیمت های جهانی دارد.  نیاز آن سوی مرزهای کشور و قیمت داخلی پایین فرآورده های نفتی زمینه قاچاق این مواد را فراهم آورده و میل به قاچاق این کالای با ارزش (عمدتاً نفت و گاز) توسط سوداگران را افزایش می دهد.

    وی ادامه داد:‌ امروزه روش های متنوعی برای قاچاق فرآورده های نفتی به کار گرفته می شود و مقابله با این نوع قاچاق با توجه به شیوه و شگردهای متنوع قاچاقچیان خصوصاً در قاچاق سازمان یافته فرآورده های نفتی بخشی از توان پلیس را به خود اختصاص می دهد. در این بین پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی ناجا به عنوان متولی مبارزه با قاچاق با صدور دستورالعمل های پیشگیری و اجرای طرح های عملیاتی مقابله ای سراسری و منطقه ای نقش بسزایی را در جلوگیری از قاچاق این فرآورده ها دارد لیکن نیاز به همراهی، همدلی و همکاری بیشتر تمامی سازمانهای مرتبط با موضوع برای رسیدن به اهداف راهبردی در این حوزه مهم اقتصادی است.

    رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی ناجا ادامه داد: در چند ماهه اخیر قیمت انواع فرآورده های نفتی در اغلب نقاط جهان از جمله کشورهای همجوار کاهش یافته و تقاضا برای آن وجود ندارد. تقاضای چین برای نفت از زمان شیوع ویروس کرونا کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و پیش بینی رشد تقاضا برای نفت در سه ماهه اول سال 2020 به میزان 440 هزار بشکه در روز کاهش یافت، همچنین آژانس بین‌المللی انرژی با اصلاح پیش‌بینی پیشین خود در مورد رشد تقاضای روزانه جهانی نفت در سال 2020، آن را با 365 هزار کاهش به 825 هزار بشکه رساند، رقمی که پایین‌ترین حد از سال 2011 تاکنون محسوب می‌شود.

    امینی با اشاره به شیوع کرونا در جهان، افزود: کووید19 که همه گیری آن روی تمام بخش های مهم اقتصادی جهان اثر گذاشته، قاچاق سوخت را به صورت خرد و هم کلان (سازمان یافته) تحت تأثیر خود قرار داده است و با توجه به بررسی گزارش های دریافتی میزان قاچاق فرآورده های نفتی از کشور از ابتدای سال سیر نزولی داشته، این روند کاهشی از اسفند 98 و با شیوع بیماری شروع و کماکان ادامه دارد. پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران، از هفت همسایه‌ای که با کشور ایران مرز مشترک زمینی دارند، پنج همسایه، یعنی عراق، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان تدابیر ویژه‌ای برای محدودیت در رفت و آمد به کشورمان به اجرا گذاشتند که این مهم در کاهش قاچاق سوخت اثرگذار بود.

    بر اساس اعلام سایت پلیس، وی ادامه داد:‌تشدید اقدامات کنترلی در ورودی استان ها برای جلوگیری از مسافرت های غیر ضروری داخلی، کاهش تقاضا در کشورهای همسایه و بسته بودن مرز برخی از کشورها و عدم امکان قاچاق سوخت از آنجا، باعث کاهش میزان قاچاق شده و میزان کشفیات سه ماهه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مبین این موضوع می باشد که حجم قاچاق کاهشی است. پیش بینی می شود، پس از مهار یا فروکش کردن کرونا و عادی تر شدن اوضاع جهانی خصوصاً در کشور های همسایه، مجدداً تقاضای خرید سوخت بالا رفته و ایادی فعال در این حوزه فعالیت خود را آغاز کنند و قاچاق سوخت یارانه‌ای افزایش یابد لذا اجرای طرح های مقابله ای سراسری و منطقه ای و تشدید اقدامات کنترلی در محورهای منتهی به مرزها در دستور کار این پلیس قرار داشته و با توجه به شرایط پیش رو اقدام متناسب به عمل می آید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو