فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مطرح شد:

آخرین آمار از خودروهای مانده در گمرک

عصر خودرو- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: همچنان نزدیک به ۳۰۰۰ خودرو در گمرکات کشور باقی مانده و ما درخواست تمدید مصوبه ترخیص خودروها را داده‌ایم. لازم به ذکر است که امسال احتمال آزادسازی واردات خودرو صفر است و به نظر می‌رسد قیمت‌ها همچنان در بازار بالا برود.

آخرین آمار از خودروهای مانده در گمرک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، این روزها شرایط بازار خودرو ملتهب است و به همین دلیل تصمیمات مختلفی چه در زمینه فروش خودرو توسط خودروسازان و چه در زمینه فروش خودرو در بازار گرفته شده است. اما تمام این تصمیمات به نوعی برای بازار خودروهای داخلی است در صورتی که یک طرف دیگر این کفه ترازو خودروهای وارداتی هستند. واردات خودرو آنطور که اعلام شد امسال نیز همچنان بسته است اما همچنان یک سری خودرو در گمرکات کشور مانده و ترخیص نشده است. برای بررسی بیشتر وضعیت بازار خودروهای وارداتی، روند ترخیص خودروها از گمرک و همچنین دلیل حمایت مجلسی‌ها در روزهای اخیر از سیاست واردات خودرو گفت‌و‌گویی با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    3000 خودرو همچنان در گمرک

    دادفر ابتدا در خصوص ترخیص خودروها گفت: در حال حاضر بالغ بر 3000 دستگاه خودرو در گمرکات باقی مانده و متاسفانه ترخیص نشده است. وزارت صمت تا 10 روز مانده به پایان مهلت انقاضای مصوبه عدم اجرای آن را داشتیم. اگر زودتر کار را اجرا می‌کردند دیگر با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم. در حال حاضر نیز خیلی از این خودروها وسط راه گیر کرده‌اند. بالغ بر 400 الی 500 دستگاه خودرو در سازمان حمایت مشکل دارند. نزدیک به 700 الی 800 دستگاه در سازمان توسعه تجارت و تعدادی نیز در اداره کل خودرویی دچار مشکل شده‌اند.

    وی ادامه داد: ما تقاضای تمدید مصوبه ترخیص خودروها از گمرک را داشتیم. مکاتبه نیز صورت گرفته و اقدامات لازم را نیز انجام داده‌ایم اما همیشه وزارت صمت مصوبه را اجرا نمی‌کند. بعد از پایان مصوبه نیز ما دوباره مجبور هستیم سراغ طی کردن مراحل اداری تمدید آن برویم. 7 الی 8 ماه طول می‌کشد تا دوباره مصوبه صادر شود و با این حساب برخی از مقررات نیز تغییر کرده است. عدم چابکی در فرآیند تصویب مقررات و اجرای مصوبات مشکل کل کشور است.
    برند خودروهای حبس شده

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: با ترخیص نشدن خودروها از گمرک سودی در جیب کسی نمی‌رود بلکه ضرر آن به مردم خواهد رسید. این قضیه به نوعی یک بی‌تفاوتی دولت نسبت به مشکلات مردم است. لازم به ذکر است در میان خودروهایی که در گمرک مانده برندهای بورگوارد، سانگ‌یانگ، تویوتا، بنز، ب‌ام‌و، رنو و هیوندای وجود دارد.
    ماجرای حمایت از سیاست واردات

    وی در پاسخ به این سوال که چرا اخیرا نمایندگان مجلس از سیاست واردات خودرو حمایت کردند به گسترش‌نیوز گفت: در موضوع خودرو مجلسی‌ها به شدت با واردات خودرو مخالفت می‌کردند چراکه رابطه نزدیکی با خودروسازان داشتند. برخی از این نمایندگان مجلس عضو هیات مدیره خودروسازان بودند و برخی دیگر به صورت غیر مستقیم منافعی داشتند. در حقیقت می‌توان گفت دلایل مخالفت با واردات خودرو به نوعی پنهانی بوده است.

    وی در پایان اظهار کرد: الان که قیمت‌ها اینچنین افزایش پیدا کرده، فضای بازار ملتهب شده و مردم ناراضی هستند محصول این شده که پرچم حمایت از واردات را بلند کردند. اما این در شرایطی است که دیگر مجلسی وجود ندارد و آقایان تشریف برده‌اند. در نتیجه باید منتظر بمانیم که شرایط با مجلس جدید به چه صورت خواهد بود. اما عملا منافع شخصی باعث شد که حمایت از واردات خودرو صورت نگیرد و این قضیه یک واقعیت است. احتمال آزادسازی واردات خودرو در سال جاری صفر است. با این شرایط نیز به نظر می‌رسد که قیمت خودروهای وارداتی تا پایان سال نیز همچنان رو به افزایش باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو