فونیکسریمکسبهتام

در جلسه قطعه‌سازان و مدیران خودروساز با سرپرست وزارت صمت مطرح شد؛

نقدینگی قطعه‌سازان تامین می‌شود

عصر خودرو- به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروی ایران، چهار مشکل اصلی قطعه‌ سازان مطرح شد که سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت دستوراتی برای رفع آن ها، همچون اصلاح قراردادهای خودروسازان و قطعه سازان و همچنین تامین ارز و نقدینگی مورد نیاز صنعت قطعه سازی را صادر کردند.

نقدینگی قطعه‌سازان تامین می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، با توجه به اینکه عملا از پایان سال گذشته ارز نیمایی به قطعه سازان و خودروسازان تعلق نگرفته است و جهش عجیب قیمت ارز نیمایی که البته به قطعه‌سازان و خودروسازان نمی‌رسد، مشکلات عدیده ای برای قطعه سازان ایجاد کرده است. ضمن اینکه با وجود افزایش نرخ ارز، هنوز نرخ آن در قراردادهای مالی قطعه‌سازان با خودروسازان به دلیل مشکلاتی که پیش از صلاح قیمت‌ها وجود داشته، اصلاح نشده است که این موضوع باتوجه به افزایش هزینه‌های صنعت قطعه‌سازی هم فعالان این صنعت را با مشکل روبرو کرده است.

    در این زمینه در بعد از ظهر روز پنجشنبه هفته اخیر(هشتم خردادماه)، اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو و همچنین انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه سازی، مدیران دو خودروساز بزرگ کشور و چند قطعه ساز بزرگ با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه ای برگزار و به ابراز مشکلات اخیر صنعت قطعه سازی کشور پرداختند.   

    در رابطه با جزئیات این جلسه، مازیار بیگلو- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو-  اظهار کرد: این جلسه پیرامون چهار مشکل اصلی این صنعت برگزار شد که یکی از موضوعات مطرح شده مسائل ارزی بود که هم به لحاظ کمبود و عدم تخصیص  آن از ابتدای سال جاری و هم به لحاظ قیمت‌گذاری که افسار گسیخته شده و مدام افزایش می یابد، مورد بررسی قرار گرفت.

    وی افزود: همچنین مشکل اصلی بعدی که به آن پرداخته شده، موضوع مواداولیه داخلی بود که علاوه براینکه در تامین آن دچار مشکل هستیم، آن نیز از قیمت ارز تبعیت کرده و افزایش قیمت بیش از 50 درصدی داشته است. ضمن اینکه عرضه فولاد، آلومینیوم، مس و... در بورس کالا به سختی انجام شده و دائما هم معاملات آن ها ابطال می شود که بسیار دردسرساز شده است.

    بیگلو مشکل سوم مطرح شده در این جلسه را نقدینگی مورد نیاز قطعه سازان اعلام کرد و گفت: تا چندی پیش به دلیل بحث های یورو 5، بسیاری از خودروها شماره گذار نشدند که به دنبال آن قطعه سازان با کمبود نقدینگی مواجه شدند. در حال حاضر هم کماکان به ویژه با وضعیت اخیر فروش هایی که دو خودروساز دارند و سیاست جدیدی که وزارت صمت اتخاذ کرده است، می دانیم که حداقل تا دو هفته آینده هیچ ورودی خودروسازان نخواهند داشت و این مجدد باعث خواهد شد که کمبود نقدینگی به صنعت قطعه سازی منتقل شود.

    دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه های خودرو ادامه اد: علاوه بر این‌ها، دیگر مشکل اصلی ما بحث قیمت‌گذاری‌هاست. متاسفانه قیمت گذاری دستوری که بر روی خودروها اعمال می شود، سبب شده خودروسازان نتوانند قیمت ها را در قرداد خود با قطعه سازان اصلاح کنند که باعث زیان شدید قطعه سازان شده است. این چهار موضوع به تفصیل به سمع سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید. اتفاق مثبت اینجاست که باتوجه به اینکه ایشون از بدنه وزارت صنعت بوده اند، به بیشتر مسائل اشراف کامل  داشته اند. اصلاح قیمت در سطح قطعه سازی از همین هفته آغاز خواهد شد.

    بیگلو اد امه داد: در رابطه با تامین ارز قطعه‌سازان، تمهیداتی را حاصل کردند که طی چند روز آینده نتیجه آن مشخص خواهد شد و ما نیز امیدوار هستیم که به میزانی که ارز مورد نیاز صنعت قطعه سازی و خودرو که البته رقم چندان بالایی هم نیست، تامین شود. به طور مثال سالیانه برای واردات ارزن برای جوجه ها 2.5 میلیارد دلار ارز تحخصیص داده می شود در حالی که برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تنها به دو میلیارد دلار ارز در سال نیاز داریم. وزارت صمت توافقاتی با ایدرو انجام داده است که طی آن سهم بسیار بالایی از ارز مورد نیاز تامین خواهد شد.

    وی اعلام کرد: در رابطه با قیمت گذاری ها، علاوه براینکه به خودروسازان دستور دادند که قیمت قرداد قطعه سازان را اصلاح کنند و قرار شد که در رابطه با اصلاح قیمت خودروسازی، قطعه سازی کماکان در کنار وزارت صمت و خودروسازان حرکت کند و در تمام موارد و پارامترهایی که در بحث قیمت خودرو موثر هستند، قطعه سازان نیز ورود کنند. در بحث نقدینگی هم باتوجه به اینکه نقدینگی تابعیتی از قیمت گذاری ها دارد، به محض آنکه قیمت گذاری ها اصلاح شود، کمبود نقدینگی خود به خود از سوددهی که برای خودروسازان ایجاد می شود، جبران خواهد شد.

    بیگلو تاکید کرد: در رابطه با مشکل تامین مواد اولیه داخلی  هم قرار شد  که سرپرست وزارت صمت کارگروهی را با حضور نماینده انجمن تشکیل دهند که در آن مشکلات مواداولیه به ویژه فولاد در وهله اول برطرف و سپس به سمت پتروشیمی‌ها، مس و آلومینیوم حرکت شود. این کارگروه با حضور دوستان فولادی از جلمه فولاد مبارکه، نمایندگان انجمن، معاونت معدنی وزاتخانه و زیر نظر خود جناب مدرس خیابانی تشکیل خواهد شد تا تامین مواداولیه حل شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو