فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو مطرح کرد:

زنگ خطر افزایش قیمت و کمبود قطعات خودرو

عصر خودرو- سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو نسبت به احتمال افزایش قیمت قطعات و همچنین کمبود در بازار هشدار داد و درخواست همکاری در زمینه واردات قطعات را داشت.

زنگ خطر افزایش قیمت و کمبود قطعات خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، این روزها وضعیت بازار خودرو کمی متفاوت‌تر از قبل شده است اما از طرف دیگر شرایط بازار لوازم یدکی نیز خیلی مساعد نیست. تأمین قطعات خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این کار باید به خوبی انجام شود. برای بررسی بیشتر شرایط بازار این حوزه، شرایط تأمین قطعات خودروهای وارداتی و همچنین میزان تغییرات قیمت‌ها گفت‌و‌گویی با سید مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    کاظمی ابتدا گفت: پیش از جریانات افزایش قیمت بنزین و شیوع کرونا تقریباً وضعیت واردات لوازم یدکی و همچنین نرخ‌ها به ثبات رسیده بود. قطعات به طور انبوه در دسترس مردم بود ولی این جریانات باعث ایجاد مشکل شد. بعد از افزایش قیمت بنزین ما دچار رکود شدیم و این قضیه منجر شد که قطعه کمبود پیدا نکند و دچار افزایش قیمت‌ها نیز نشدیم. در آن زمان هشدار دادیم که اگر بخواهیم به همین روال پیش رویم مشکلات زیادی در آینده پیش خواهد آمد و با توجه به این که جلوی سفارش‌ها را گرفته بودند. ما بعد از اسفند با توجه به این یک ماه صنف ما به طور کلی تعطیل بود و قطعه مصرف نشد 20 درصد افزایش قیمت داشتیم.

    افزایش بیش از 10 درصدی قیمت
    وی ادامه داد: با توجه به تورمی که بعد از عید داشتیم ثبات قبلی از ما گرفته شد. قیمت‌ها علاوه بر روند قبلی که هر سال 10 درصد بالا می‌رفت بیش از این رقم افزایش پیدا کند. قطعات غیر از تولیداتی یک سری در ایران تولید نمی‌شود و مجبوریم واردات داشته باشیم. این قضیه فقط مربوط به خودروهای وارداتی نیست و در مورد داخلی‌ها نیز یک سری از قطعات از خارج تأمین می‌شود. بنابراین ما با توجه به نیاز برای کمبود قطعات احتیاج به واردات داریم. این قضیه ضمن حفظ تولید داخلی است و ما روی این مورد نیز تاکید داریم.

    احتمال کمبود قطعات
    کاظمی در پاسخ به این سؤال که شرایط تأمین قطعات چگونه است؟ به گسترش‌نیوز گفت: در حال حاضر ما تقریباً به طور متوسط پیش می‌رویم یعنی نه کمبود نه گرانی آنچنانی داریم. اگر در آینده به همین روال شرایط ادامه پیدا کند صد در صد قیمت‌ها بالاتر می‌رود و همچنین با کمبود قطعه مواجه می‌شویم. بعد از مسئله کرونا ما واردات نداشتیم و مابقی اقلام نیز مربوط به قبل است که در گمرکات مانده و هنوز ترخیص نشده است. درخواست ما از دولتمردان این است که در قضیه واردات و مواد اولیه تولید کمک شایانی کمک کنند. ما به صراحت در حال هشدار دادن به همه هستیم که بعداً صنف را مقصر ندانند.

    وی در پایان اشاره کرد: قطعات یدکی خودرو 60 الی 70 درصد از امارات به ایران می‌آمد. روی هم رفته این کار انجام نمی‌شود چرا که قضیه کرونا مانع آن شده است. اگر مسئله کرونا زودتر برطرف شود ما شاید بتوانیم به صورت آزاد و مستقل واردات را انجام دهیم. این کار به شرطی است که گمرک، استاندارد و بانک مرکزی مشکل ایجاد نکند. اگر در واردات مواد اولیه مشکل ایجاد شود تولیدکنندگان داخلی به مشکل خواهند خورد. خوشبختانه کارخانه‌ها در حال حاضر به صورت سه نوبت فعالیت می‌کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو