فونیکسریمکسبهتام

فرصت چهارم برای ترخیص خودروهای دپوشده

عصر خودرو- با موافقت مجدد هیات دولت برای تمدید زمان ترخیص خودروهای دپو شده این چهارمین بار است که این فرصت در اختیار صاحبان خودروها قرار می‌گیرد تا نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند.

فرصت چهارم برای ترخیص خودروهای دپوشده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از  ایسنا، 29 اردیبهشت‌ماه سال جاری مهلت سه ماهه‌ای که هیات دولت برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک و بنادر تعیین کرده بود به پایان رسید و بعد از آن رایزنی‌هایی برای تمدید مجدد این زمان شروع شد. به هرحال با توجه به شرایط خاص کشور طی ماه‌های اخیر در شیوع ویروس کرونا و برخی ناهماهنگی‌ها بین دستگاه‌های ذیربط موجب شده بود تا شرایط مناسبی برای اقدام جهت ترخیص خودروها وجود نداشته باشد.

    به هر ترتیب با درخواست رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت از هیات وزیران اخیرا با تمدید سه ماهه مهلت ترخیص خودروها موافقت شد. این در حالی است که ماجرای خودروها محدود به زمان فعلی نبوده و به چند سال گذشته بر می‌گردد؛ به طوری که حدود 12 هزار و 261 دستگاه به مرور وارد شده بود که به دلیل تغییر ضوابط واردات خودرو ممنوعیت ثبت سفارش و ممنوعیت واردات خودرو و همچنین تحولات سیاست‌های ارزی امکان ترخیص پیدا نکردند تا این‌که بعد از رایزنی‌های بسیار در دی‌ماه سال 1397 هیات دولت تحت شرایطی با ترخیص این خودروها موافقت کرد که براین اساس زمان چهارماهه‌ای تعیین شد که در اردیبهشت‌ماه 1398 به پایان رسید و مجدد دو ماه دیگر تمدید شد.

    اما بعد از پایان فرصت در تیرماه سال گذشته دیگر زمانی در اختیار صاحبان خودرو قرار نگرفت و این در حالی بود که گزارش‌های رسمی نشان داد طی آن دو مرحله 7153 دستگاه ترخیص شد و 5108 دستگاه دیگر باقی‌ ماند.

    به هر صورت در 29 بهمن‌ماه سال گذشته بار دیگر فرصت سه‌ماهه‌ای در اختیار صاحبان خودرو قرار گرفت، اما به هر ترتیب پایان زمان با خروج تمامی خودروها همراه نشد و آمار نشان داد که 1389 دستگاه ترخیص و 3719 دستگاه دیگر باقی مانده است که از بین خودروهای باقی مانده 2471 دستگاه هیچ نیازی به تمدید زمان مصوب برای ترخیص نیاز نداشتند، اما 1248 دستگاه دیگر باقی ماندند که باید برای خروج مجوز زمان آن از سوی هیات دولت صادر می‌شد.

    براین اساس طی روزهای اخیر هیات دولت سه ماه دیگر مهلت ترخیص را برای این خودروها تصویب کردند که در این شرایط این چهارمین مهلتی است که در اختیار صاحبان خودرو و دستگاه‌های ذیربط برای تخلیه گمرکات و بنادر از خودروهای دپو شده قرار می‌گیرد.

    اما ماجرا این است که از این 1248 دستگاهی که زمان برای ترخیص آنها تمدید شده 1100 دستگاه فاقد ثبت سفارش هستند و آن طور که پیش‌تر ارونقی- معاون فنی و امور گمرکی گمرک - ایران اعلام کرده اگر در رابطه با ثبت سفارش آنها اقدامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام نشود، هر اندازه تمدید زمان گره‌ای از مشکل این خودروها باز نخواهد کرد و در این شرایط فقط زمان برای ترخیص 148 دستگاه خودروی سواری تمدید شده است.

    در هر حال باید طی روزهای آینده منتظر بود تا وزارت صمت در رابطه با حل مشکل خودروهای فاقد ثبت سفارش تصمیم‌گیری کند که آیا مجوز باز شدن ثبت سفارش را صادر و این خودروها ترخیص می‌شوند و یا این‌که در نهایت در صورت عدم موافقت با این موضوع خودروها متروکه و جهت تعیین تکلیف به سازمان املاک تملیکی ارجاع خواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو