فونیکسریمکسبهتام

مشاور اتاق بازرگانی تهران:

تقاضای کاذب در بازار خودرو چگونه از بین می‌رود؟

عصر خودرو- مشاور اتاق بازرگانی تهران گفت: زمانی که خودرو با قیمت آزاد عرضه شود تقاضاهای کاذب از بین می‌رود و بیشتر متقاضیان ما آن هایی هستند که از این رانت می‌خواهند استفاده کنند.

تقاضای کاذب در بازار خودرو چگونه از بین می‌رود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش چایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، این روزها وضعیت بازار خودرو و شرایط قیمت‌ها اصلا مساعد نیست. خودروسازان نیز نسبت به قیمت‌گذاری به صورت دستوری اعتراض دارند و بسیاری از افراد و مسئولان این حوزه نیز روشی که برای قیمت‌گذاری در نظر گرفته شده را درست نمی‌دانند. از طرف دیگر شیوه‌ای جدید برای فروش خودرو به صورت قرعه کشی در نظر گرفته شد که این مورد نیز مشکلات خاص خود را داشتن و منتقدان آن نیز کم نیستند.

    تمام این موارد با این هدف انجام شده که هم خودروسازان آسیب کمتری ببینند و هم شرایط در بازار خودرو و قیمت‌ها بهتر شود. اما با تمام این وجود به نظر می‌رسد که روش‌های در پیش گرفته شده به خوبی جواب نداده است و حتی شاهد واکنش‌های برعکس این موارد در بازار هستیم. البته این نکته را نیز باید گفت که قیمت‌گذاری به صورت دستوری و قرعه کشی 2 بخش از ماجرای این روزهای صنعت و بازار خودرو است. بسیاری از موارد دیگر در شرایط پیش آمده موثر بوده است. با تمام این تفاسیر برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌وگویی را با ابراهیم بهادرانی، مشاور اتاق بازرگانی تهران انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    کنترل قیمت مشکلات را حل نمی‌کند

    وی ابتدا اظهار کرد: به نظر من با کنترل قیمت در این شرایطی که اقتصاد ما دارد نمی‌توانیم کمکی به حل مشکلات خودرو کنیم. ما اگر می‌خواهیم به وضعیت صاحبان تاکسی، وانت و... کمک بکنیم این کار را باید به صورت شفاف و نقدی انجام دهیم. قیمت خودرو نیز باید آزاد گذاشته شود و اگر سود بیش از آنچه که باید باشد به تولیدکنندگان رسید از طریق اخذ مابه‌التفاوت و مالیات آن را بگیریم و این مورد را صرف حمل‌ونقل عمومی بکنیم.

    توسعه حمل و نقل عمومی
    وی ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم به مردم کمک کنیم آیا باید قرعه کشی کنیم و تعدادی برنده شوند یا این که به هر قیمتی که در بازار کشش دارد آن را مبنا قرار دهیم و خودرو را بفروشم؟ در صورتی که می‌خواهیم به قشر ضعیف کمک کنیم باید حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم. در این شرایط کرونایی نیز که قرار داریم در نتیجه مردم حمل‌ونقل آسوده تری خواهند داشت.

    بهادرانی در ادامه در پاسخ به این سوال که روش عرضه بورس در خودرو راه درستی است؟ گفت بورس محل رقابت است و فرض کنید امروز می‌خواهند 2 الی 10 خودرو را در بورس عرضه کنند در نتیجه اینجا رقابت بر سر خرید خودرو با قیمت‌های بالاتر صورت می‌گیرد. بازار عرضه و تقاضا باید تنظیم شود و بنده نیز با عرضه خودرو در بورس موافق هستم. اما این موارد بحث‌های ثانویه است و اصل این است که شرایطی را قبول کنیم تا رانتی برای افراد ایجاد نشود. مردم اسم می‌نویسند و با قرعه کشی برنده 40 یا 50 میلیون تومان می‌شوند. وقتی با فشار می‌خواهند کاری را انجام دهند و قیمت خودرو در بازار عدد دیگری است این یک تفاوت ایجاد می‌کند و تعدادی از افراد را به سمت قرعه کشی جذب می‌کند.

    راه حل نادرست قرعه کشی
    مشاور اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: تقاضا با روش قرعه کشی به جای این که 10 هزار نفر شود به 100 هزار نفر تبدیل می‌شود. این روش قرعه کشی به صورت کلی به نظر می‌رسد که تاثیری بر بازار خودرو نیز نداشته است. اما زمانی که خودرو با قیمت آزاد عرضه شود تقاضاهای کاذب از بین می‌رود و بیشتر متقاضیان ما آن هایی هستند که از این رانت می‌خواهند استفاده کنند. این نکته را نیز باید گفت که هر فرمولی برای قیمت‌گذاری خودرو گذاشته شود و یک مابه‌التفاوت ایجاد کند سفته بازی را نیز در پی خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو