فونیکسریمکسبهتام

توقف تولید پراید و گسترش تنوع محصولات جدید توسط سایپا در اوج مشکلات

سه‌گانه سایپا برای عصرجدید

عصر خودرو- سومین عضو خانواده پراید یعنی سایپا ۱۳۱ نیز هفته گذشته از خط تولید خارج شد تا پرونده تولید پراید در ایران و ده ها حاشیه این خودرو برای همیشه تمام شود.

سه‌گانه سایپا برای عصرجدید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، پراید گاو شیرده صنعت خودرو و ارزان ترین خودرو بازار ایران برای سال های متمادی بود که پس از تلاش چندین مدیرعامل سایپا سرانجام در زمان مدیریت سید جواد سلیمانی پس از گذشت بیش از 30 سال با تصمیمی شجاعانه و مملو از مشکلات سرانجام صنعت خودرو ایران را برای نمایش پراید، ساده ترین راهکار برای در دست داشتن بازار خودرو کشور بود که سایپا با مراحل متعدد پیش فروش آن می‌توانست کسب سود با پلت فرمی قدیمی را همچنان ادامه دهد و با چند ارتقاء محدود این گاو شیرده را روی خط تولید نگاه دارد اما با رویداد های اخیر در سایپا به نظر می رسد سایپا دیگر به گذشته نگاه نمی‌کند و در نظر دارد تا راه جدیدی را در بازار خودرو ایران ترسیم کند.

    جدیدترین شرایط فروش سایپا طی هفته های گذشته نشان می دهد که تمرکز اصلی این شرکت روی سه محصول جدید شاهین، ساینا S و کوییک S است که در 3 کلاس مختلف به عنوان خودروهای پیشرو سبد محصولات سایپا شناخته می شوند. این سبد محصولات همان سایپایی است که طی بیش از 30 سال گذشته تنها به تولید پراید پایبند بوده است و علی رغم تمامی انتقادات به ایمنی و مشکلات پراید، تولید این گاو شیرده را ادامه داده است اما در عصر جدید فعالیت های سایپا، طراحی و توسعه 3 محصول جدید با امکانات مورد پسند بازار و مشتریان نشان دهنده تلاش تیم سایپا برای ساختن روزهای جدید بدون پراید و با توجه به نیازهای مشتریان است.

    محصولات جدید در قدم نخست زبان جدید طراحی این برند را به نمایش می گذارند. کوییک S با طراحی هجومی بخش جلو و دماغه خودرو و همچنین بدنه با طراحی مینی کراس، می تواند به یکی از پرتعدادترین خودروها در خیابان ها طی سال های آینده بدل شود. در بخش امکانات این خودرو آینه های برقی، چراغ های همراه تا منزل، غربیلک فرمان تایپ D ، چراغ روشنایی در روز، دو کیسه هوا و دستگیره ها با طرح جدید به چشم می خورد که نشان دهنده سرعت بالای سایپا در به روز رسانی محصولات بر اساس آپشن های مد نظر مشتریان در بازار است. این خودرو به فاصله کمی از مدل R برای عرضه به بازار معرفی شد. سایپا در کوییک R برای نخستین بار تعریف جدیدی را در اختیار مشتریان قرار داد و آن تنوع رنگ بدنه و سقف این هاچ بک جدید بود که سال های سال چنین آپشنی تنها در خودروهای وارداتی به چشم می خورد.

    ساینا S نیز به عنوان سدان جدید سایپا از امکانات مشابه کوییک S بهره می برد و سایپا مدتی قبل با انتشار مشخصات فنی و امکانات این خودرو نشان داد که نه تنها در حال حاضر در تفکر عرضه سدانی متفاوت با طراحی جدید به بازار کشور است بلکه قرار است در آینده نزدیک و در نسخه های بعدی این خودرو شاهد افزوده شدن امکانات رفاهی و ایمنی جدیدی به آن باشیم. از جمله امکانات جدید ساینا  در نسخه های آینده می توان به سیستم ترمز کمکی، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، نمایشگر 7 اینچ با دوربین عقب، سستم کنترل فشار باد تایرها و صندلی‌های با روکش چرمی اشاره کرد.

    شاهین، محصول ارشد و سومین عضو در سبد محصولات جدید سایپا است. این سدان از نظر ابعاد روی مرز کلاس C و D قرار دارد و با 24 سانتیمتر فضای بیشتر بین دو محور نسبت به خانواده ساینا و کوییک، خودرویی مناسب خانواده ها است. طراحی این خودرو از «شاهین ایرانی» الهام گرفته شده است و همین موضوع در قدم نخست آن را به خودرویی جذاب بدل می کند. در قلب این سدان جدید پیشرانه توربو با حداکثر توان 108 اسب بخار و حداکثر گشتاور 165 نیوتون متر می تپد. در بخش ایمنی ترمز های عقب و جلو شاهین دیسکی هستند و از دو کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و ترمز کمکی BAS بهره می برد. امکانات رفاهی شاهین نشان دهنده رصد دقیق مهندسان سایپا از نیازهای مشتریان در بازار است به گونه ای که مواردی همچون استارت و ورود بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ های روشنایی در روز، نمایشگر 7 اینچ، چراغ های اتوماتیک و ... در این خودرو به چشم می‌خورد.

    شاهین و نسخه های S کوییک و ساینا خودروهایی نبوده‌اند که از سال ها قبل در دستور کار سایپا قرار داشته باشند. صنعت خودرو ایران ضمن دست و پنجه نرم کردن با مشکلات بین المللی ناشی از تحریم مجبور است بدون اتکا به شرکای خارجی روی پای خودش بایستد و در چنین شرایط بحرانی شاید دوری از دردسر و تولید پراید می توانست راه آسان برای سایپا باشد اما با وجود مشکلات متعدد، سبد محصولات سایپا در کمتر از یکسال به اوج تنوع رسید و شنیده ها حاکی از آن است که در آینده نزدیک محصولات دیگری از جمله یک کراس‌اوور جدید نیز به محصولات سایپا افزوده خواهد شد.

    ورود سایپا به عصری جدید با سه محصول و فراموشی روزهای حضور و تولید پراید درسی مثبت در صنعت ایران است که در آن نگاه به گذشته و نقد تصمیمات پیشین فراموش شده و ساختن راهی جدید برای آینده مد نظر قرار گرفته است. سایپا با سه محصول جدید بدون شک راهی پرتلاطم در مسیر جایگزینی ظرفیت خطوط تولید پراید را در پیش دارد اما این حرکت بدون شک آینده ای مثبت را در پی خواهد داشت. در این مسیر نباید فراموش کنیم که ضرر ده ها هزار میلیاردتومانی به واسطه قیمت گذاری دستوری همچنان گریبان گیر صنعت خودرو کشور است و تحریم ها از سمت دیگر این صنعت را منزوی کرده اما خودروسازان ایرانی نشان دادند که در هر شرایطی نه تنها امکان برون رفت از مشکلات را دارند بلکه در این مسیر می‌توانند نوآوری را نیز به نمایش می گذارند.تفکری جدید در قالب 3 محصول مدرن و متفاوت ترک کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو