فونیکسریمکسبهتام

صنعت قطعه‌سازی با تحریم‌ها جان دوباره‌ای گرفت

عصر خودرو- یک تولیدکننده در سمنان معتقد است که تحریم‌های امریکا و متعاقب آن ممنوعیت واردات قطعات خودرو در ایران سبب شده که قطعه‌سازان جان دوباره‌ای بگیرند.

صنعت قطعه‌سازی با تحریم‌ها جان دوباره‌ای گرفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، پیمان سیستانی پور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر شرایط خوبی برای کار و تولید در این بخش فراهم شده و تداوم این روند می‌تواند که به تحقق جهش تولید در کشور کمک کند.

    وی با بیان اینکه تحریم‌ها فرصت خوبی برای صنعت خودروسازی و قطعات خودرو فراهم کرده از همراهی بیشتر مسوولان با تولیدکنندگان داخلی در شرایط فعلی خبر داد و خاطرنشان کرد: اگر این روند حمایتی و همدلی به وجود آمده تداوم داشته باشد، چشم‌انداز روشن‌تری پیش روی این صنعت قرار می‌گیرد.

    این فعال صنعتی با بیان اینکه تا پیش از تحریم‌ها واردات بی‌رویه آسیب جدی به صنعت خودرو و قطعات‌سازی وارد کرده بود ادامه داد: متاسفانه برای سال‌ها واردات بی‌رویه، ایران را به بازار کالاهای بی‌کیفیت و برندهای ناشناس تبدیل کرده بود.

    سیستانی‌پور در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی عدم توان رقابت تولیدات داخلی در بازارهای جهانی اظهار کرد: برخی سیاست‌های غلط در حوزه واردات، زمینه را برای واردات بی‌رویه کالاهای بی‌کیفیت فراهم کرد و از طرفی قیمت مواداولیه و هزینه تمام شده تولید افزایش چشمگیری یافت و همین سبب شد که تولیدکننده داخلی قدرت رقابت خود را تا حدی از دست بدهد.

    وی با بیان اینکه واحد تولیدی ما برای چند سال صادرکننده نمونه کشور بوده افزود: شرکت ما زمانی سه شیفیت کار می‌کرد و صادراتی به کشورهای مختلف و از جمله پاکستان، عراق ، افغانستان، ترکیه ، ساحل عاج و...داشت اما سیاست‌های نادرست در حوزه واردات سبب شد که این بازارها را از دست بدهیم و اینک همه آنها نیاز خود را از ترکیه که در این چند سال رشد زیادی در این صنعت داشته تامین می‌کنند.

    مدیرعامل واحد صنعتی ماشین لنت با بیان اینکه سیاست‌های غلط سبب شد که بخشی از تولیدکنندگان به واردکننده تبدیل شوند افزود: علاوه بر این وجود برخی قوانین نادرست مثل مالیات بر ارزش‌افزوده که قانون ناعادلانه ای است و...سبب شد که ما تولیدکنندگان این بخش به تدریج عقب بیفتیم و کم کم توان رقابت در بازارهای جهانی را از دست بدهیم.

    وی با بیان اینکه مالیات ارزش برافزوده سبب شده که قیمت تمام شده برای ما بیشتر شود اضافه کرد: همین افزایش قیمت تمام شده عاملی است که توان رقابت در بازارهای خارجی را از ما تولیدکنندگان داخلی گرفته است چرا که محصول تولیدی ما گران‌تر از تولید آنها به دست مصرف کننده می‌رسد و لذا بستر را برای واردات بیشتر فراهم می‌کند.
    سیستانی پور با بیان اینکه کشوری مثل ترکیه در این یکی دو سال به تولیدکننده این قطعات تبدیل شده افزود: در حال حاضر نیز بخشی از تولیدات ترکیه‌ای به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود.
    این تولیدکننده در پاسخ به پرسشی در خصوص تهیه مواداولیه در این شرایط گفت: خوشبختانه بخش عمده مواداولیه مورد نیاز ما داخلی است و تنها درصد کمی از مواداولیه مورد نیازما وارداتی است که این بخش نیز تامین شده و مشکلی از نظر آن نداریم و با شرایط مساعدی که این روزها برای تولید فراهم شده، در حال تولید هستیم.

    وی خواستار همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی با تولیدکنندگان شد و گفت: انتظار می‌رود که دستگاه‌هایی همچون تعاون،کار و رفاه اجتماعی، امور مالیاتی، بانک‌ها، تامین اجتماعی و...همدلی و همراهی بیشتری با تولیدکنندگان داشته باشند. البته خوشبختانه بعد از تحریم ها و شکل‌گیری این شرایط جدید، این همدلی و همکاری بیشتر شده است.

    وی با اذعان به اینکه تحریم ها شرایط خوبی برای خودروسازها و قطعه‌سازها فراهم کرده گفت: یک زمانی تعداد زیادی نیرو در این واحد تولیدی کار می‌کرد متاسفانه این تعداد امروز به 30 نیرو رسیده در حالی که واحد ما ظرفیت کار برای 200 نیرو را دارد. امیدواریم با تداوم این شرایط به جایگاه قبلی خود برسیم.

    سیستانی پور در پاسخ به پرسشی در خصوص مطالبات بخشی از کارگران این واحد افزود: ماشین لنت تهران از سال 67 فعالیت خود را در تهران شروع کرد اما بعدها با وضع قانون انتقال واحدهای تولیدی به شعاع 120 کیلومتری تهران، این شرکت در سمنان مستقر شد.

    وی با بیان اینکه از سال 91 تاکنون 55 میلیارد ریال بابت سنوات و سختی کار پرسنل واحد پرداخت کردیم ادامه داد: بخش عمده این مطالبات مربوط به دوره قبل از ما است اما ما همه آن را پرداخت کردیم.
    مدیرعامل واحد صنعتی ماشین لنت با بیان اینکه پرداختی حقوق پرسنل فعلی واحد به‌روز است خاطرنشان کرد: البته به دلیل مشکلات اقتصادی در مواقعی تاخیرهایی در پرداخت داشتیم اما خوشبختانه به هر نحو که شده تلاش کردیم و مطالبات را پرداخت کردیم.

    وی با اشاره به شکایت برخی از کارگران از این واحد که اخیرا بازتابی در رسانه های استان داشته افزود: ما معتقدیم که برخی از احکامی که صادر شده درست نبوده است.

    وی از تعیین تکلیف وضعیت حدود 20 پرسنل این واحد خبر داد و اضافه کرد: وضعیت 20 نفر از پرسنل را تعیین تکلیف کردیم و در حال تعیین تکلیف وضعیت تعداد دیگری از این نیرو هستیم.
    این تولیدکننده با اشاره به آنچه یک‌سویه بودن احکام صادره می‌خواند اظهار کرد: همکاران ما اسناد و مدارک را تحویل دستگاه مسوول دادند اما متاسفانه در صدور آراء به این اسناد توجه نشده است.

    مدیرعامل واحد صنعتی ماشین لنت بر ضرورت توجه بیشتر به تولیدکنندگان در این شرایط تاکید و خاطرنشان کرد: برخی از اقدامات در این شرایط ممکن است که تمرکز تولیدکنندگان را از تولید منحرف کند لذا انتظار داریم که توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

    وی از آمادگی این واحد برای تعیین تکلیف مطالبات کارگران خبر داد و گفت: ما بارها آمادگی خود را اعلام کردیم و از یک سال پیش از آنها خواستیم که مطالبه آنها را در قالب تقسیط و به مرور پرداخت کنیم اما متاسفانه همکاری نکردند و این در حالی است که اگر می پذیرفتند از سال قبل تا الان مطالبات آنها به مروز پرداخت شده بود.

    کارفرماها مطالبات کارگران را پرداخت کنند

    دبیر خانه کارگر استان سمنان بر لزوم حمایت بیشتر از کارگران تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود که کارفرماها مطالبات کارگران را پرداخت کنند.

    حبیب‌الله محقق اظهار کرد: اگر واحدهای تولیدی و صنعتی به موقع و مطابق قانون مطالبات کارگران را بدهند، شاهد اینگونه مشکلات نیز نخواهیم بود.

    وی با بیان اینکه برخی واحدها نه تنها حقوق که سنوات کارگران را نیز در پایان سال پرداخت می کنند افزود: اگرچه این رویه در تضاد با قانون است و سنوات باید در آخر داده شود ولی این رویه الان مرسوم شده است. لذا اگر واحدها حق و حقوق کارگران را پرداخت کنند مشکلاتی از این دست نیز بوجود نمی آید.

    وی با اشاره به ادعای تخلف احتمالی برخی کارگران از سوی کارفرماها گفت: بدیهی است که چنانکه کارگری هم تخلف کند، کارفرماها نیز این حق را دارند که در دستگاه مسوول طرح دعوی کنند.

    این فعال کارگری با بیان اینکه کارگر باید انگیزه لازم برای کار داشته باشد ادامه داد: اگر عدالت و انصاف در کار باشد هم کارگر و هم کارفرما و هم مصرف‌کننده و...منتفع می‌شوند.

    محقق با بیان اینکه شرایط فعلی فرصت مناسبی برای واحدهای قطعه سازی و خودروساز فراهم کرده گفت: چرا واحد با سابقه ای مثل ماشین لنت باید با 30 نیرو و زیرظرفیت کار کند. باید از این فرصت پیش آمده استفاده کرده و تولید و نیروی کار خود را افزایش دهید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو