فونیکسریمکسبهتام

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن:

قرارداد ایران و چین به نفع صنعت خودروسازی است؟

عصر خودرو- عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن گفت: امیدواریم که این پیش‌بینی ها اشتباه باشد اما اگر قرارداد میان ایران و چین منعقد شود صنعت خودروی کشور محکوم به فنا خواهد بود.

قرارداد ایران و چین به نفع صنعت خودروسازی است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، این روزها صحبت های زیادی درباره همکاری بلند مدت میان ایران و چین می‌شود اما هنوز جزئیات دقیقی از آن منتشر نشده است. قاعدتا اگر این همکاری صورت گیرد احتمالا تاثیراتی روی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران نیز خواهد داشت. برای بررسی بیشتر این موضوع با مهدی مطلب‌زاده، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن به گفت‌و‌گو نشستیم.

    مطلب‌ زاده ابتدا اظهار کرد: ما در مورد هیچ قراردادی حتی پژو سیتروئن و رنو نیز اطلاعاتی نداشتیم و یک عده قرارداد می‌بندند و جزئیات آن را در اختیار انجمن‌ های تخصصی نمی‌گذارند. هنوز هیچ کسی اطلاعی از قرارداد ایران و چین ندارد. متاسفانه چینی‌ها تکنولوژی را وارد یا کپی می‌کنند و آن‌ها کارخانجات و صنعت خود را می‌خواهند رونق دهند در نتیجه کمکی به ما نخواهند کرد. مگر اینکه قرارداد سف و سخت محکمی باشد که بتوان از آن بهر برد البته به نظر می‌رسد این قرارداد سیاسی و اجتماعی است. منافع صنعت ما مطمئنا در نظر گرفته نشده ضمن این که چینی‌ها سال‌ها در ایران کار کردند اما داخلی‌سازی خاصی انجام ندادند.

    فروش محصول بدون داخلی‌سازی
    وی افزود: چینی‌ها فقط در ایران محصول فروختند بنابراین ایران به یک بازاری تبدیل می‌شود که خودروسازی های داخلی تعطیل شود اما آن‌ها خودروهای خود را به فروش برسانند. همه قطعات به صورت CKD وارد می‌شود و هیچ ساخت داخلی در خودروهای چینی وجود ندارد. به نظر می‌رسد که یک فاجعه بزرگی در راه است و تهدید اساسی برای کل صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی وجود دارد. امیدواریم که این پیش‌بینی ها اشتباه باشد اما این قرارداد اگر منعقد شود صنعت خودروی کشور محکوم به فنا خواهد بود.

    این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن در رابطه با شرایط فعلی قطعه‌سازان گفت: در حال حاضر وضعیت قطعه‌سازان مثل سابق است و الان اتفاقی که افتاده رونق تولید وجود دارد اما آهنگ برگشت پول به سمت قطعه‌سازان بسیار آهسته است. مطالبات از خودروسازان بالای 30 هزار میلیارد تومان است. آن 5 هزار میلیارد تومانی که تزریق شد، یکی از خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت کرد اما دیگری پول را صرف کارهای خود کرد. قیمت خودرو در حال افزایش است و جامعه نیز می‌گوید خودرو گران شده است. اما از طرفی قیمت مواد اولیه بالا رفته ولی قیمت محصول را می‌خواهند به صورت دستوری اعلام کنند.

    آماری متفاوت از اختلاف قیمت کارخانه و بازار
    مطلب زاده در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: سال گذشته اختلاف قیمت کارخانه و بازار 50 هزار میلیارد تومان بود. این رقم به دست دلالان و واسطه‌های خودرو شد و در مقابل همین مقدار خودروسازان زیان کردند. در نتیجه وقتی خودروساز زیان می‌کند توانایی پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را نخواهد داشت. ما در یک لوپ رو به زیان در سراشیبی زیاد در صنعت خودرو و قطعه قرار گرفتیم. تا این لحظه قیمت قطعات خودرو هنوز افزایش داده شده است و ممکن است در یک مقطعی تولید متوقف شد. ما گفتیم 65 درصد باید به قیمت قطعات اضافه شود چرا که نرخ مواد اولیه 3 الی 4 برابر شده است.

    مشکلات تخصیص ارز
    این فعال صنعت قطعه سازی در خصوص وضعیت تخصیص ارز به تولیدکنندگان گفت: قطعه‌سازان از ارز با منشا صادراتی استفاده می‌کنند البته در چند روز گذشته گفته شد که ارز نیمایی به تولیدکنندگان داده می‌شود اما هنوز از آن خبری نیست. همه در صف تخصیص ارز هستند ولی الان ارز صادراتی را می‌گیریم که بالاتر از نرخ موجود در بازار آزاد است. پیدا کردن ارز صادراتی نیز که به یک معضل تبدیل شده است.

    وی در پایان در پاسخ به این سوال که واردات ماشین آلات قطعه‌سازی انجام می‌شود؟ اظهار کرد: واردات ماشین آلات با این نرخ ارز به هیچ وجه صرف نمی‌کند. یک دستگاه ماشین سازی 3 میلیون یورو است و قیمت آن بسیار بالا خواهد بود. اکثر ماشین آلاتی که در قطعه‌سازی‌ها استفاده می‌شود اکثرا خارجی است اما قدیمی هستند. هزینه تعمیر و نگهداری بسیار سنگین است و قطعات آن نیز همه خارجی و وارداتی است.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو