فونیکسریمکسبهتام

مقایسه MVM X۳۳s AT sport و لیفان X۷۰

سربازان جدید در نبردی قدیمی

عصر خودرو- MVM X۳۳ حدود یک دهه است که در بازار کشور ما حضور داشته و به نوعی حق پیشکسوتی بر گردن تمام کراس‌اوورهای چینی بازار ایران دارد.

سربازان جدید در نبردی قدیمی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این کراس‌اوور پرفروش چینی در طی این یک دهه سه بار دستخوش فیس‌لیفت ظاهری و بهسازی فنی قرار گرفته است که آخرین آن همین چند وقت اخیر و با نام MVM X33s AT Sport معرفی شد. مهم‌ترین رقیب MVM X33 در تمام این سال‌ها را می‌توان لیفان X60 معرفی کرد به طوری‌که تقریبا تمامی افرادی که قصد خریداری یکی از این دو خودرو را داشتند، حتما قبل از خرید خود نیم‌نگاهی نیز به خودرو رقیب می‌انداختند. حدود دو سال است که لیفان X60 به پایان راه خود در بازار کشور ما رسیده است اما به زودی برادر جدیدتر و زیباتر این خودرو به نام لیفان X70 روی خط مونتاژ خودروسازان بم خواهد رفت تا رقیب جدیدی برای X33 AT باشد.

    طراحی

    MVM X33 AT ظاهر آشنایی دارد چراکه تغییرات ظاهری چندانی را نسبت به نسخه قبلی خود(X33s) تجربه نکرده است. بیش‌ترین تغییرات ظاهری در نمای جلو این خودرو اتفاق افتاده است. جایی که بزرگ‌ترشدن ابعاد جلو پنجره و امتداد آن تا روی سپر در کنار طرح جدید دی‌لایت‌ها باعث شده است تا X33 AT در این نما، ظاهری شبیه به محصولات به‌روز شرکت چری پیدا کند. به جز طرح جدید رینگ‌ها، تغییر ظاهری قابل ذکر دیگری در X33 AT نسبت به X33s وجود ندارد. تغییرات داخل کابین نیز محدود به طرح جدید غربیلک فرمان و لیور دنده می‌شود که مشابه با MVM X55 شده است. در مقابل، لیفان X70 را داریم که در طراحی آن شاهد خطوط مستحکم و منطقی هستیم که به نوعی یادآور SUVهای واقعی است. طراحان لیفان استفاده از المان‌های جوان‌پسند را نیز در دستور کار داشته‌اند که از جمله این المان‌ها می‌توان به خطوط عضلانی روی کاپوت، جلوپنجره بزرگ و دیفیوزر نقره‌ای رنگ اشاره کرد. درون کابین لیفان X70 نیز شاهد کنسول میانی حجیم با تزئینات طرح آلومینیوم هستیم که در ترکیب با طرح مدرن غربیلک فرمان و صفحه نشان‌دهنده‌ها، حس خوبی را به سرنشینان القا می‌کند. در مجموع می‌توان گفت که هرچند طراحی MVM X33 AT نیز در نوع خود قابل قبول است و نقطه ضعف خاصی در آن دیده نمی‌شود اما لیفان X70 طراحی به مراتب به‌روزتر و عامه‌پسندتری دارد. اگر بخواهید تصوری از ابعاد این دو خودرو داشته باشید باید بگوییم که X70 در تمامی مشخصه های طول، عرض و ارتفاع، ابعاد بزرگتری نسبت به X33 دارد. X70 با طول 4390، عرض 1820و ارتفاع 1715میلیمتر، ابعاد بزرگتری نسبت به X33 با طول 4224، عرض 1765 و ارتفاع 1652 میلیمتری دارد. همچنین فاصله 2610 میلیمتری بین دو محور X70 نشان دهنده برتری 10 سانتیمتری فضای داخل این خودرو نسبت به X33 با فاصله بین دو محور 2510 میلیمتری است.

    مشخصات و توانمندی‌های فنی
    MVM X33 AT از همان پیشرانه نسخه قبلی یعنی یک نمونه 2 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 136 اسب بخار و حداکثر گشتاور 180 نیوتن‌متر بهره‌مند است؛ با این تفاوت که این پیشرانه به جای گیربکس CVT قبلی، به یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک متصل می‌شود. X33 AT با این مجموعه فنی ضمن مصرف 8.4 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، قادر است به حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت دست یابد. در مقابل، لیفان X70 نیز به پیشرانه‌ای هم‌حجم با رقیب مجهز شده که حداکثر قدرت 140 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن‌متر را ارائه‌ می‌کند. پیشرانه مذکور با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر(CVT - با قابلیت رانندگی اسپرت و اقتصادی و تعویض دستی تیپ ترونیک)، ضمن مصرف 7.7 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، قادر است X70 را به حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت برساند. هرچند هنوز هیچ نمونه‌ای از این دو خودرو موردنظر روانه بازار نشده است تا بتوان به صورت عملی راجع به توانمندی‌های فنی آن‌ها قضاوت کرد؛ اما اطلاعات روی کاغذ نشان از یک رقابت تنگاتنگ و جذاب دارد.

    امکانات رفاهی و ایمنی

    هر دو خودرو مورد نظر نسبت به رده قیمتی خود امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبولی را ارائه می‌کنند که از جمله امکانات مشترک آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: سیستم مالتی‌مدیا مجهز به مانیتور لمسی (X70 با نمایشگر 9 اینچی در این بخش نسبت به نمایشگر 8 اینچی رقیب برتری دارد)، تهویه مطبوع اتوماتیک،رینگ اسپرت (18 اینچی در X70 و 17 اینچی در ایکس33)، سانروف، کروز کنترل، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور پارک و دوربین دید عقب، دی‌لایت، سنسور فشار باد لاستیک(TPMS)، کنترل پایداری الکترونیکی(ESP)، 2 عدد ایربگ و... در این میان، MVM X33 AT امکاناتی مثل فرمان با نیروی کمکی الکتریکی، پاور ویندوز، سنسور نور، کنترل کشش(TCS) و کنترل سرعت در شیب(HDC) را نسبت به رقیب خود بیشتر دارد اما در مقابل از امکاناتی مثل سیستم کمکی BOS ترمز، سنسور پارک جلو، روکش تمام چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، کی‌لس‌استارتر و آینه میانی الکتروکرومیک نیز می‌توانیم به عنوان نقاط برتری محصول لیفان بر MVM X33 AT یاد کنیم.

    رقیبی از خاندان چینی‌های خوش‌فروش
    با توجه به مشخصات MVM X33 AT و لیفان X70 بایستی از جک S3 نیز به عنوان رقیب این دو خودرو یاد کنیم. جک S3 مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی 107 اسب بخاری در کنار یک گیربکس CVT بوده و از نظر فنی، یک پله پایین‌تر از دو خودرو مذکور قرار می‌گیرد اما امکانات رفاهی قابل قبول و خوش‌نامی برند جک باعث شده تا فروش مناسبی در بازار ایران داشته باشد.

    سخن پایانی
    به عنوان کلام آخر می‌توانیم بگوییم که MVM X33 AT و لیفان X70 می‌توانند در نوع خود انتخاب‌هایی قابل قبول برای آن دسته از خریدارانی باشند که به دنبال یک کراس‌اوور خانوادگی جادار و با امکانات رفاهی مناسب هستند. در این میان، افرادی که بیشتر خواهان یک خودرو شناخته‌شده و با خدمات پس از فروش گسترده هستند؛ MVM X33 AT را انتخاب خواهند کرد اما آن دسته از خریدارانی که برای طراحی ظاهری و امکانات رفاهی اهمیت بیشتری قائل هستند؛ جذب لیفان X70 خواهند شد.

    نوشته: امیر خادمی پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط