فونیکسریمکسبهتام

سرپرست مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد:

حداکثر ۲ درصد نازل‌های سوخت کشور غیر استاندارد است

عصر خودرو- سرپرست مرکز اندازه‌شناسی، اوزان و مقیاس سازمان ملی استاندارد گفت: مطابق آزمون‌های انجام شده در سال گذشته، حداکثر دو درصد از مجموع نازل‌های سوخت کشور غیراستاندارد بوده و نیاز به تنظیم مجدد یا از رده خارج شدن داشتند.

حداکثر ۲ درصد نازل‌های سوخت کشور غیر استاندارد است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، احد محمدی‌لیواری افزود: پارسال در مجموع 106 هزار و 646  نازل سوخت از سوی کارشناسان سازمان ملی استاندارد در سراسر کشور آزمون شد.

    وی اظهار  داشت: مطابق آمارها تنها دو درصد این نازل‌ها با خطا در اندازه‌گیری مواجه بودند و مقادیر سوخت را بالاتر یا پایین‌تر از مقدار واقعی نشان می‌دادند.

    لیواری یادآورشد: اگر در هر 20 لیتر سوخت به اندازه 100 سی‌سی بیشتر یا کمتر نشان داده شود، آن نازل دارای خطا خواهد بود.

    وی گفت: 90 درصد نازل‌هایی که با خطار در اندازه‌گیری مواجه باشند، در همان محل تنظیم می‌شوند که از سوی یکی از کارشناسان مجاز از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود.

    سرپرست مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد خاطرنشان‌کرد:‌ بقیه نازل‌ها که قابلیت تنظیم ندارند، با تنظیم صورت‌جلسه‌ای فرصتی برای تعمیر به آنها داده می‌شود و پس از اصلاح، برچسب قبولی دریافت می‌کنند.

    وی افزود: به‌هم خوردن تنظیم نازل‌ها به دلیل استهلاک یا وضعیت آب و هوایی، امری شایع است که به طور معمول با تنظیم مجدد رفع می‌شود، اما برخی ایرادات مکانیکی است که باید نازل مربوطه از رده خارج شود.

    لیواری اضافه ‌کرد: آمارهای یاد شده با احتساب نازل‌های سی. ان. جی بوده که از سه سال قبل به صورت نمونه و پایلوت در چند استان کشور آغاز شده است.

    وی تاکیدکرد:‌ مطابق برنامه‌ریزی انجام شده در سال 1400 همه نازل‌های سی. ان. جی کشور مورد آزمون قرار خواهند گرفت.

    لیواری ادامه‌داد:‌ در پنج ماهه امسال 32 هزار و 190 دستگاه نازل مورد آزمون قرار گرفته و در سامانه مربوطه ثبت شده است.

    مقاومت برخی صاحبان ترازو و باسکول‌ها و لزوم فرهنگ‌سازی

    وی اظهارداشت:‌ هر چند در حوزه نازل‌های سوخت، همکاری کامل جایگاه‌داران را شاهدیم، اما در بازرسی از واحدهای صنفی نظیر مغازه‌ها و میادین میوه و تره‌بار، مقاومت برخی افراد، صاحبان ترازو و باسکول‌ها مشاهده می‌شود.

    این مقام مسوول گفت:‌ هرچند در قانون، استفاده از نیروی انتظامی برای موارد عدم همکاری‌ها اجازه داده شده است، اما تاکنون از این ابزار استفاده نکرده‌ایم و انتظار می‌رود رسانه‌ها در این زمینه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی داشته باشند.

    وی توصیه کرد که افراد از جاهایی خرید کنند که ترازوها و باسکول‌های آنها برچسب آزمون دوره‌ای داشته باشد، زیرا در غیر این صورت تضمینی به درست بودن اوزان نیست.

    لیواری بیان‌داشت: افراد می‌توانند شکایت‌های خود را از طریق سامانه سازمان ملی استاندارد ایران یا با مراجعه به اداره‌های کل استاندارد استان‌ها مطرح کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو