فونیکسریمکسبهتام

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

طرح عرضه خودرو در بورس کالا راهگشاست

عصر خودرو- جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که برای رهایی از مشکلات فعلی اقتصاد باید نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم که در این راستا بورس کالا می تواند نقش بسزایی در حوزه بازارهای کالایی از جمله خودرو و مسکن داشته باشد چرا که سازوکار این بورس ضمن شفافیت قیمتی به هدایت نقدینگی به سمت چرخه تولید کمک می کند.

طرح عرضه خودرو در بورس کالا راهگشاست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از کالاخبر، مقایسه بازار خودرو با سال های گذشته نشان دهنده آن است که این بازار به شدت دچار سردرگمی شده است و هر لحظه انتظار می رود نوسانی جدید در قیمت انواع خودروها رخ دهد. در این میان اینکه چرا مردم به سمت خرید خودرو می روند و با این قیمت های بالا، از آن استقبال می کنند نکته ای است که نیاز به آسیب شناسی دارد.

    در همین رابطه جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به وضعیت این روزهای بازار خودرو گفت:  در شرایطی فعلی بسیاری از افراد می خواهند مشکل بازار خودرو را در «بازار» جستجو کنند در حالی که این موضوع به حجم نقدینگی موجود در اقتصاد مرتبط است و این سیل نقدینگی هرازگاهی سر از یک بازار دیگر در می آورد.
    وی با بیان اینکه باید از همه ابزارهای موجود برای هدایت نقدینگی به سمت تولید استفاده شود، افزود: باید نقدینگی جمع آوری و به سمت تولید برود جزء این راهی برای رها شدن از شرایط فعلی نداریم و در این راستا بورس کالا می تواند نقش بسزایی در حوزه بازارهای کالایی از جمله خودرو و مسکن داشته باشد چرا که سازوکار این بورس ضمن شفافیت قیمتی به هدایت نقدینگی به سمت چرخه تولید کمک می کند.
    این نماینده مجلس تاکید کرد: در بازار خودرو هدف اصلی این است که محدودیت های کاهش تولید که پیامد آن رشد قیمت ها و کاهش ارزش پول ملی است، برطرف شود. از طرف دیگر با ایجاد شفافیت در مبادلات باید جلوی فساد و رانت را در بازار خودرو گرفت که در این حوزه ها، بهره مندی از بورس کالا و ابزارهای مالی این بورس راهگشاست.
    به گفته این نماینده مجلس دولت باید به سمت کوچک شدن فعالیت هایش در اقتصاد گام بردارد و از ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات روز برای کاهش هزینه‌های خود استفاده کند؛ به عنوان مثال هم اکنون طرحی در دست اجراست که املاک دولتی و بانکی به جای قرار گرفتن در مزایده های زمانبر، پر هزینه و غیرشفاف جایگزین حراج الکترونیک در بورس کالا شود که این اتفاق بسیاری مناسبی در حوزه مسکن خواهد بود و اعتماد به این دست اقدامات می تواند به بسیاری از مشکلات دولت پایان دهد.
    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان در برابر این پرسش که دلیل استقبال بالای مردم به سمت خرید مسکن، سکه و ارز و خودرو چیست؟ گفت: همین چند سال پیش بود که خودروسازان با انواع طرح های فروش به دنبال ترغیب مردم به خرید خودرو بودند اما استقبالی هم از آن طرح ها نمی شد، دلیل آن نقدینگی بالای فعلی و تورم است که مردم را به ناچار ترغیب به خرید دارایی اعم از خودرو، مسکن، ارز و طلا می کند. از این رو تاکید می شود که باید از ظرفیت های بازار سرمایه برای جذب نقدینگی سرگردان جامعه بهره برد تا علاوه بر مدیریت نقدینگی به جهش تولید و کاهش تورم کمک کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو