فونیکسریمکسبهتام

خودروهای برقی و توان تولید داخل

عصر خودرو- عرضه نخستین خودروی تمام برقی و الکتریکی از سوی یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی بهانه‌ای شد تا امکانپذیری تولید و توان ساخت داخل این خودروها را بررسی کنیم؛ ساخت خودروهای برقی در جهان رو به توسعه یک الزام به شمار رفته و حرکت به سمت تولید این خودروها در برنامه همه خودروسازان بزرگ جهانی وجود دارد.

خودروهای برقی و توان تولید داخل
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، از کاهش هزینه سوخت، هزینه کم نگهداری و استفاده، کاهش میزان آلودگی هوا، حفظ محیط زیست، کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی، کاهش آلودگی صوتی و بازتولید انرژی به عنوان برخی از مزایای استفاده از خودروهای برقی و الکتریکی یاد می‌شود.

    اگرچه در زمینه واردات خودروهای برقی، کشور ما نیز گام‌های کوتاه و بلندی را برداشته و حتی در خصوص ساخت این خودروها نیز اقداماتی انجام شده، اما باید پذیرفت که ایران در حوزه خودروهای الکتریکی از شرایط جهانی فاصله بسیاری داشته و راهی طولانی برای گسترش این خودروها در پیش رو است.

    برخی از خودروهای برقی ایرانی هنوز در مرحله طرح باقی‌مانده و به تولید انبوه نرسیده‌اند و برخی دیگر در تعداد محدود تولید شده‌اند.

    پیشتر "برات قبادیان" معاون وزیر صنعت یادآور شد:‌ در زمان حضور «محمد شریعتمداری» در وزارت صنعت (شهریور96 تا پایان مهر 97)، برنامه راهبردی خودروهای الکتریکی نوشته و به  روز شد،  اما نبود ثبات مدیریتی در دو خودروساز بزرگ کشور، این برنامه‌ها را شکل اجرایی به خود نگرفت.

    وی، یکی از گلوگاه‌های اصلی تولید و توسعه خودروهای الکتریکی و حتی موتورسیکلت و دوچرخه الکتریکی در کشور را تامین باتری آنها برشمرد که با وجود ادعای برخی شرکت‌های مطرح داخلی، اما در عمل در این حوزه ضعف داریم.

    قبادیان گفت:‌ فناوری این باتری‌ها در گذشته متعلق به ژاپنی ها و برخی کشورهای اروپایی بود، اما امروز این فناوری در اختیار چینی‌ها قرار گرفته و تولید اتوبوس‌های الکتریکی از سوی شرکت خودروسازی BYD چین نیز مشاهده می شود.

    وی افزود: ظرفیت ساخت اتوبوس‌های برقی در کشور و در یک شرکت داخلی وجود دارد و پیشنهاد آن در سال‌های گذشته به این خودروساز داده شده بود.

    به گزارش ایرنا، به تازگی یکی از خودروسازان مونتاژکار کشور اقدام به عرضه نخستین خودروی تمام برقی و الکتریکی خود کرده است. خودرویی که عرضه کنندگان آن معتقدند خودرویی پاک بوده و با اتکاء به پیشرانه الکتریکی خود نه تنها موجب صرفه جویی بسیاری در زمینه هزینه‌های حمل و نقل یک خانواده خواهد شد، بلکه با ویژگی‌های بارز خود همه انتظارات خریداران از یک محصول باکیفیت و با تکنولوژی روز را تأمین خواهد کرد.

    پیشتر مدیر توسعه صنایع ریلی و خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: خودروی برقی بین سه تا چهار سال آینده وارد بازار ایران می‌شود که یک مزیت و الزام است.

    "محمدرضا شیخ عطار" افزود: تولید خودروهای برقی نیازمند 35 قطعه جدید است که نیاز به دانش فنی و همکاری‌های خارجی دارد.

    همچنین، سوم شهریورماه امسال بود که مدیرعامل ایران خودرو گفت: امروز در بخش خودروهای برقی، سند و نقشه راهی در ایران خودرو به تصویب رسیده، این انگیزه مضاعف نیز وجود دارد تا با مجموعه مپنا در چارچوب ارتقای دانش فنی و افزایش بهره‌وری، همکاری شود.

    «فرشاد مقیمی» افزود: سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و ظرفیت‌های موجود در شرکت مپنا، سبب می‌شود تا ایران‌خودرو نیز با استفاده از این امکان، مسیر حرکت برای تولید خودروی برقی را با سرعت بیشتری طی کند و با بهره‌مندی از این ظرفیت ها پازل تولید خودروی برقی داخلی با سرعت تکمیل شود.

    وی با بیان اینکه ایران‌خودرو فقط برقی کردن خودروهای سواری را در دستور کار قرار نداده، خاطرنشان کرد: زمینه برقی سازی خودروهای کار در کشور مساعد است و وارد این حوزه نیز شده ایم.

    مقیمی تاکید کرد: این موضوع می‌تواند خلاهایی که منجر به درخواست برای واردات خودروی کار برقی شده را رفع کند، در این زمینه اولویت ما تعمیق ساخت داخل است، اما در صورت نیاز، می‌توانیم از شرکای استراتژیک نیز بهره ببریم.

    در این زمینه، "محمدرضا نجفی منش" رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان استان تهران به ایرنا گفت: خودروهای برقی و الکتریکی، فناوری پیچیده ای ندارند و حتی در برخی موارد از قطعاتی ساده تر از خودروهای درون سوز برخوردارند.

    وی اظهار داشت: در این خودروها باتری قطعه ای مهم است،  با این حال مطابق سیاست های خودروسازی کشور می توان در آینده به همکاری های متقابل با دیگر کشورها در این زمینه پرداخت. 

    توان بیش از 70 درصدی داخلی سازی خودروهای برقی

    همچنین، "آرش محبی نژاد" دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور معتقد است: صنعت قطعه سازی آمادگی 100 درصدی برای همکاری با خودروسازان در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی دارد و خودروسازان باید با برگزاری نشست با قطعه سازان و انجام توافق، به ترسیم نحوه همکاری بپردازند.

    وی بیان داشت: اکثر قطعات این خودروها شاید تا بیش از 70 درصد از جمله پلتفرم، شاسی، بدنه، تزئینات داخلی و خارجی و سیستم تعلیق، قطعاتی روتین و عادی و مشترک با خودروهای فعلی موجود در بازار است.

    محبی نژاد تاکید کرد: شاید تنها تفاوت عمده آنها با خودروهای دیزلی و بنزینی در سیستم قوای محرکه و انتقال قدرت باشد که در تخصص شرکت های خاصی است، شرکت هایی که باتری این خودروها را نیز تامین کرده و البته زباله های باتری خودروهای برقی خود یک چالش است که به طور حتم تولیدکنندگان فکری برای آن نیز کرده اند.

    وی خاطرنشان کرد: توانمندی بالایی در باتری سازان داخلی سراغ داریم، همچنین در سیستم قوای محرکه خودروها نیز پتانسیل بالقوه زیادی در کشور وجود دارد و بر این اساس در داخلی‌سازی این خودروها توانایی بالقوه بالایی در کشور وجود دارد.

    پیشتر "عباس علی آبادی"مدیرعامل مپنا گفته بود: امروز برای تولید خودروی برقی، نقش اصلی را خودروسازان ایفا می‌کنند و این گروه صنعتی در زمینه فراهم‌ سازی زیرساخت با آنها همکاری خواهد داشت.

    وی با اشاره به اینکه تاکنون ظرفیت‌های دانش فنی و زیرساخت‌های لازم برای برقی سازی خودروها فراهم شده، افزود: اکنون در زمینه باتری و ذخیره انرژی که از اهمیت بالایی برخوردار است، در حال سرمایه‌گذاری و آماده ارائه محصول هستیم.

    به گزارش ایرنا، با همه مطالب گفته شده امروز خودروهای برقی تولیدی در کشورهای مختلف با معضلات اساسی روبرو هستند که از جمله آنها، ضایعات و زباله های باتری های استفاده شده در آنها، محل دفنشان و خسارت های وارد به محیط زیست است. 

    علاوه بر آن، این خودروها در طول شب به شارژ شدن نیاز دارند که استفاده تعداد زیادی از خودروها از شارژ برق، توان الکتریکی بالایی در شبکه می طلبد.

    همچنین برخی کارشناسان معتقدند: اگر قرار باشد برق تولیدی کشورمان را با نیروگاه های با سوخت های فسیلی توسعه دهیم، به همان اندازه در آلودگی محیط زیست و گرم شدن زمین تاثیر خواهد داشت و برای تولید و استفاده از این خودروها، باید فکری به حال این مسائل شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو