فونیکسریمکسبهتام

چهره جدید سایپا با معرفی شاهین و کراس اوور SP۱۰۰

جای پراید خالی نیست!

عصر خودرو- پراید روزگاری سهمی بیش از ۵۰ درصد از تولیدات سایپا را در اختیار داشت و حتی در برهه‌هایی این سهم از کل تولیدات سایپا به حدود ۸۰ درصد می رسید اما تاریخ سایپا با خداحافظی شجاعانه سایپا در زمان مدیریت سید جواد سلیمانی با خداحافظی از این گاو شیرده ورق خورد.

جای پراید خالی نیست!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، خداحافظی با خودرویی که حدود 30 سال، ریشه و هویت سایپا بوده در ظاهر کاری شجاعانه است اما وقتی به سناریو واقعی نگاه کنیم متوجه می شویم که سایپا با این کار نه تنها پوست انداخت بلکه پس از 27 سال با هویتی جدید بار دیگر متولد شد. سایپا در این هویت جدید با سیاست های متفاوت سید جواد سلیمانی دو محصول بومی با نام های شاهین و کراس اوور SP100 دارد که بر پایه پلت‌فرم اختصاصی جدید این برند شکل گرفته اند. تحولات سایپا در مدت زمانی کوتاهی رخ داد و تصمیمات شجاعانه مدیرعامل این شرکت، پایه گذار محصولات و رویداد هایی شده است که بدون شک، آینده متفاوتی را برای سایپای بدون پراید نوید می دهد.

    پراید از خطوط تولید خودروسازی سایپا خداحافظی کرد و در شرایطی که بعد از این تصمیم اظهار نظرها برای جایگزین و مشکلات بعدی مطرح می شود، در همان مراسم، نخستین کراس اوور بومی تاریخ کشور رونمایی شد. به نظر می رسد سایپا با برگزاری این مراسم همزمان با پوست اندازی، تولد جدیدش را جشن گرفت و چهره جدیدش را به نمایش گذاشت. جایی که صحبت از خودرویی 30 ساله در میان نیست و مردم قرار است خودرویی را ببینند که چهره اش از شاهین ایرانی الهام گرفته شده است. پراید طی 27 سال بیش از 6.3 میلیون یادگار از خود در سراسر ایران به جای گذاشت که حدود 30 درصد کل خودروهای کشور را تشکیل می دهد اما برای سایپا این موضوع امروز تنها یک خاطره است چرا که این شرکت در روند جدید دیگر وابسته به تیراژ یک محصول نیست و با تنوع 5 خودرو بومی از پلت فرم های X200 و SP100 چهره ای جدید را برای ساختن آینده آماده کرده است. سایپا در زمان تولید پراید همواره به دنبال همگام‌سازی این خودرو با استاندارد های روز بود اما در سبد جدید محصولات، همگام شدن با تکنولوژی روز جایگزین این موضوع شده که نشان دهنده تغییر نوع تفکر و تلاش برای ارتقاء سطح خودروسازی در کشور است. سید جواد سلیمانی راهی را آغاز کرد که می توانست بدون هیچ مشکلی با حفظ پراید و سرمایه در گردش نامحدود ادامه دهد اما تصمیم گرفت تا مسیر سخت اما آینده ساز را انتخاب کند تا شاهین، ناجی درجا زدن صنعت خودرو شود. شاهین و کراس اوور SP100 برای کسب بخشی از ظرفیت تولید پراید به میدان آمده اند اما حرف های جدید بسیاری برای گفتن دارند. نخستین نکته جذابیت در نگاه اول است به گونه ای که در تمامی نظرسنجی ها و اظهار نظرهای ثبت شده کاربران در فضای مجازی، الگوبرداری از شاهین ایرانی در ایجاد هویت بصری شاهین و کراس اوور SP100 به مذاق بسیاری از مردم خوش آمده و این قدمی مثبت در گام نخست پذیرش یک خودرو در جامعه است. این دو محصول از پلت فرم SP100 قرار است در گام نخست با پیشرانه توربو 110 اسب بخاری که معادل بسیاری از خودروهای هم کلاس است به بازار قدم بگذارند اما شنیده ها نشان دهنده آن است که می توان انتظار پیشرانه ای تا سطح قدرت 155 اسب بخار در این پلت فرم و بخصوص کراس اوور SP100 را داشت.

    سدان جدید 4.4 متری سایپا خوشبختانه و برای تغییر تاریخ سایپا، هیچ نقطه مشترکی با پراید ندارد. این خودرو با پیشرانه 1.5 لیتری توربو توانایی تولید حداکثر قدرت 110 اسب بخار و دستیابی به حداکثر گشتاور 165 نیوتون متر را دارد و قرار است در فاز نخست با گیربکس دستی روانه بازار شود و در آینده گیربکس اتوماتیک نیز روی آن قرار گیرد. از مهمترین امکانات قابل توجه این سدان جدید سایپا می توان به استارت و ورود بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک،نمایشگر 7 اینچ لمسی، سیستم های ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA، کلید های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، چراغ های اتوماتیک و چراغ های روشنایی در روز، دوربین دید عقب و ... اشاره کرد. شاهین شاید نمونه های متعدد مشابه خارجی داشته باشد اما این موضوع را نباید فراموش کنیم که از خاکستر پراید به عنوان صاحبخانه قدیمی سایپا، خودرویی برخواسته که دوست ندارد رفتارش تکراری باشد. وقتی خودرویی مانند شاهین در صنعت و بازار کشور داریم، الزام به عرضه یک خودرو چینی با مشخصات یک سدان پایه حس نمی شود و این محصول بومی می تواند بخش عمده از نیازهای جامعه نوین ایران را پوشش دهد.

    کراس اوور SP100 پیش از هر چیز یک فرزند تاریخ ساز در صنعت خودرو کشور است. وقتی یک خودروساز به دنبال تامین نیاز های مردم در بازار است باید به سراغ نیازهای اصلی و درخواست مشتریان برود. در بازاری که مینی کراس ها نخستین انتخاب مشتریان هستند و در بازار به دلیل استقبال بعضا نایاب می شوند، کراس اوور SP100 به عنوان نخستین کراس اوور بومی کشور، همان محصولی است که می تواند بدون نیاز به شرکت های خارجی یا نگرانی از تحریم ها، نیاز بازار را تامین کند. سایپا با ایجاد هویت بصری مشترک بین شاهین و کراس اوور SP100 نشان داد که در روند جدید به دنبال حرکت های هیجانی نیست بلکه می خواهد سنگ بنای مستحکمی را در زمینه ارائه سبد استاندارد محصولات بنیان نهد به گونه ای که این خودرو نه تنها در کلاس محبوب ایرانیان طراحی و رونمایی شده بلکه طراحی جذابی را نیز ارائه می‌کند. هنوز نمی توان با اطمینان کامل از فهرست امکانات و مشخصات فنی این خودرو صحبت کرد اما ایربگ های جانبی و پرده ای، کروز کنترل و سیستم محدود کننده سرعت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های جانبی برقی و تاشو، سنسور پارک و دوربین دید عقب، دی لایت و اتو لایت و سیستم خروج بدون سوئیچ و استارت دکمه‌ای از جمله امکانات اعلام شده برای نخستین کراس اوور ایرانی با نشان سایپا است.همچنین این خودرو مجهز به سان روف بوده و چهار چرخ نیز دارای ترمز دیسکی است که ترمزهای جلو از نوع خنک شونده بوده و از رینگ های 16 و 17 اینچی آلومینیومی نیز بهره خواهد برد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو