فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی انجمن تایر در واکنش به برخی اظهارات درباره توزیع لاستیک‌:

آشفتگی بازار تایر ناشی از قصور تولیدکنندگان نیست

عصر خودرو- سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر در واکنش به برخی آمارهای اعلامی توسط یکی از مسئولان مبنی بر اینکه تایرسازان از هفت میلیون حلقه تایر سنگین تولید شده، تنها حدود ۷۰۰ هزار حلقه را در سامانه جامع تجارت ثبت‌کرده‌اند، آمارهای اعلامی را غیرواقعی و نادرست دانسته و مدعی است که باتوجه به نیاز حداکثر ۲.۵ میلیون حلقه لاستیک در کشور و ۳۲۵ هزار حلقه تایر سنگین تولید شده در پنج ماهه امسال، مشخص نیست که این ارقام از کجا آمده است.

آشفتگی بازار تایر ناشی از قصور تولیدکنندگان نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، چند روزی است که بحث تایرها، نحوه توزیع در بازار و قیمت آن‌ها در بازار داغ شده است. در حالی از بازار تایر نیز با عنوان "بازار آشفته لاستیک یا بازاری نابسامان" یاد می‌شود که به گفته معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت، تولید لاستیک به اندازه نیاز کشور است، اما توزیع لاستیک در سطح عرضه باید هماهنگ شود.

    در این زمینه مصطفی تنها- سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر-  اظهار کرد:در کل بنا به آمار موجود که مستمراً به مراجع مختلف ارسال می‌گردد.  مجموع تولید پنج ماهه اول سال جاری تایرهای باری- اتوبوسی صنعت تایر ایران، 325 هزار و 500 حلقه بود است. این در حالی است که کل مصرف سالیانه تایر سنگین کشور در شرایط جاری از 2.5 میلیون حلقه فراتر نمی‌رود. بنابراین مشخص نیست که مبنای آمار ارائه شده مقام مذکور چیست و از کجا آمده است؟!

    وی افزود: ضمن آنکه در سال گذشته با خروج صدها میلیون دلار ارز از کشور حدود 200 هزار تن تایر وارد کشور شده که به تنهایی حدود  70درصد کل مصرف یکسال تایر کشور است و کسی از آن سخن نمی‌گوید؛ مشخص نیست این انبوه تایر وارد شده به کجا رفته و ظاهراً علاقه‌ای به پیگیری آن‌ها در گفت‌وگوهای خبری و اظهارات مسئولان محترم دیده نمی‌شود.

    این مقام صنفی با اشاره به اینکه مجموع تولید تایر انواع خودرو اعم از سبک، سنگین، کشاورزی و صنعتی صنعت تایر کشور در پنج ماهه گذشته حدود 10 میلیون حلقه بوده است، گفت: این میزان تولید حدود 28درصد به نسبت سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

    سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر تصریح کرد: متأسفانه علیرغم این همه تلاش و کوشش خستگی‌ناپذیر دست‌اندرکاران صنعت تایر برای افزایش مستمر تولید آن هم در شرایط سخت حاصل از تحریم‌ها، کم توجهی‌های مبذوله به موانع و مشکلات این صنعت، برخی از مسئولان به جای تشویق صنعت‌گران و حمایت از صنعت برای رفع موانع و تنگناها مداوماً انگشت اتهام را به سوی آنان گرفته تا کم‌کاری‌ها و ناتوانی در کنترل بازار و عوامل موثر بر افسار گسیخته شدن قیمت‌ها در سطح بازار را به گردن تولیدکنندگان بیاندازند.

    بر اساس این گزارش، براین اساس در یک برنامه تلویزیونی حمید محله‌ای -معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) ضمن اشاره به اینکه لاستیک‌های سنگین با ارز نیمایی اخیرا وارد بازار شده است و رانندگان می‌توانند سهمیه خود را دریافت کنند، تاکید داشت که اما تولیدکنندگان همکاری لازم را نداشته و تولیدات خود را در سامانه درج نمی‌کنند. شبکه توزیع لاستیک سبک مشتمل بر حدود 2000 عمده فروش است که اکثراً نمایندگان هشت تولیدکننده کشور و واردکنندگان هستند و باید آمارهای خود را از طریق سامانه جامع تجارت ارائه دهند.

    طبق ادعای وی، بر اساس اظهارات تولیدکنندگان 604 هزار لاستیک نیمه سنگین و نیسانی(وانتی) در پنج ماهه اول تولید شده است. همچنین بر اساس آمار سایت بهین‌یاب تا 24 شهریورماه 699 هزار و 988 اظهار تولید شده است.

    محله‌ای ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد شفافیت در زنجیره از تولید تا توزیع، اعلام کرد: در لاستیک سنگین و کالاهای اساسی این را آزمایش دادیم و به نتایج موفقیت‌آمیزی هم رسیده‌ایم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو