فونیکسریمکسبهتام

آشنایی با دو تکنولوژی AFS و AHB در چراغ های خودرو

به سمت روشنایی

عصر خودرو- استفاده از نور بالای چراغ های جلو، برای تردد در مسیرهای بیرون شهری است.

به سمت روشنایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با این وجود بازهم در هنگام روبرو شدن با خودروهایی که از سمت مقابل می آیند، باید از نور پایین استفاده کرد چرا که در غیر این صورت می تواند منجر به کاهش شدید دید راننده روبرویی شده و خطر انحراف وی را در پی داشته باشد که در بسیاری از این موارد، این انحراف به سمت منبع نوری یعنی انحراف به چپ و برخورد با خودرو مقابل می شود. 

    از این رو مهندسین، سیستم نور بالای اتوماتیک یا AHB که مخفف عبارت Automatic High Beam است را طراحی کردند که به طور خودکار، اقدام به تعویض بین نور بالا و نور پایین خواهد کرد.

    این کار با قرار دادن کلید چراغ ها در وضعیت AHB انجام می شود. در زمانی که خودروهای روبرویی در فاصله کمی از ما قرار دارند، سنسور های سیستم AHB این فاصله کم را تشخیص می دهند و به طور خودکار، چراغ ها را نور پایین می کنند تا مشکلی برای راننده روبرو پیش نیاید. با عبور خودرو و نبود خودروی دیگری در فاصله کم، دوباره چراغ ها به نور بالا تغییر خواهند کرد.

    چراغ های تطبیق پذیر با سیستم AFS
    این سیستم در واقع تکمیل ترین تکنولوژی چراغ های بزرگ هوشمند در خودروهاست. جدا از اینکه اقدام به تعویض نور بالا و نور پایین به صورت خودکار می کند، حتی می تواند زاویه پرتاب نور را به سمت بالا و پایین و حتی چپ و راست را هم تعویض کند. این سیستم در خودروهای مختلف به نام های متفاوتی دیده می شود. برای مثال شرکت BMW به این سیستم Adaptive LED Headlights می گوید و شرکت بنز نام Multi-Beam LED را روی آن گذاشته است اما این تکنولوژی به طور عمده با نام AFS که مخفف عبارت Adaptive Front-lighting System است شناخته می شود.

    تکنولوژی تغییر زاویه چراغ های بزرگ به چپ و راست و بالا و پایین در خودروها، عمری بیش از 6 دهه دارد. اما کمتر از یک دهه است که این سیستم به طور عمده به شکلی که بتوان آن را در خودروهای اقتصادی نیز دید، مورد استفاده خودروسازان قرار گرفته است. فرض کنیم که وارد یک پیچ چپ گرد شده ایم. چون چراغ های جلوی خودرو همیشه در راستای دماغه قرار دارند، پس همیشه راستای خودرو را روشن می کنند در حالی که حالت مطلوب، روشن شدن داخل پیچ یعنی سمت چپ خودرو است. به این ترتیب دید راننده از داخل پیچ کم خواهد شد تا زمانی که خودرو دوباره در مسیر مستقیم قرار بگیرد. حالا اگر چراغ ها بتوانند همراه با چرخش فرمان، زاویه نیز بگیرند، جدا از مسیر روبرو در قسمت های کناری دید بیشتری خوهیم داشت. این کار در برخی از خودروها با گردش لنز چراغ داخل بلوری اصلی انجام می شود و در برخی از خودروها به منظور کاهش هزینه در ساخت چنین چراغ هایی، پروژکتور های قرار گرفته روی سپر خودرو روشن خواهد شد. به این معنی که خودرو به هر طرف که بچرخد، چراغ روی سپر همان طرف نیز روشن می شود تا زمانی که فرمان خودرو دوباره صاف شود.

    نمونه پیشرفته تر این سیستم، قادر است تا در هنگام عبور از مسیرهای سربالایی و سرازیری نیز، زاویه چراغ های بزرگ جلو را در جهت بالا و پایین تنظیم کند تا در حین حرکت در یک سربالایی، پرتاب نور به سمت آسمان نباشد و در زمانی که در یک سرازیری هستیم هم نور به کف جاده نتابد. به کمک این سیستم همیشه زاویه چراغ های جلو در امتدادی که بیشترین روشنایی را برای ما داشته باشد، باقی خواهد ماند.

    اما پیشرفته ترین سیستم چراغ های جلو منطبق شونده با شرایط رانندگی را این روزها در بسیاری از خودروهای لوکس می توان دید. وقتی خودرویی از روبرو به سمت ما نزدیک می شود، سنسورها و دوربین های قرار گرفته در جلوی خودرو آن را تشخیص می دهند و در زمانی که این فاصله از حد مشخصی کمتر شود، در چگونگی پرتاب نور چراغ های جلو تغییراتی صورت می گیرد. به این ترتیب که فرض کنیم خودرویی در سمت روبروی ما و از سمت چپ در حال نزدیک شدن به ما است. وقتی فاصله این خودرو با ما کم شود، ابتدا با تغییر در زاویه چراغ سمت راننده ( سمت چپ خودرو ) به نحوی که برای راننده روبرویی هنوز مزاحمتی نداشته باشد، زاویه نور به سمت خارج تر مسیر تغییر می کند تا از دید مستقیم چشم راننده روبرویی دور شود. اما با نزدیک تر شدن خودروی روبرو، چراغ سمت راننده به نور پایین تغییر وضعیت می دهد در حالی که چراغ سمت شاگرد می تواند همچنان به طور مستقیم و با نور بالا به سمت جلو روشن باشد. تمام این عملیات در حین نزدیک شدن به یک خودرو از پشت سر نیز صورت می گیرد تا از بازتابش نور چراغ ها در آینه های خودرویی جلویی برای راننده آن خودرو، جلوگیری شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو