فونیکسریمکسبهتام

کاهش نویز داخل خودرو تا ۹۰ درصد با فناوری جدید

عصر خودرو- شاید جوان ها و مخصوصاً پسرها دوست داشته باشند که صدای غرش موتور را بشنوند و آن را نشانه ی قدرت و کیفیت می دانند اما برای خیلی از مشتریان کیفیت خودرو یعنی شنیدن کمترین صدای مزاحم.

کاهش نویز داخل خودرو تا ۹۰ درصد با فناوری جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، بسیاری از خودروسازان دنیا تأکید زیادی روی کاهش نویز (صدای نامطلوب) در داخل کابین خودرو دارند و تلاش های زیادی در گذشته برای رسیدن به این هدف به خرج داده اند. اما در اکثر این مارک های خودرو، موفقیت کافی به دست نیامده است. اما حالا شرکتی به نام سیلنتیوم Silentium موفق به ارائه فناوری جدیدی شده که تا 90 درصد صداهای مزاحم از بیرون را حذف می کند و برای سرنشینان راحتی بیشتری به ارمغان می آورد.

    بله اگر شما خودروی فورد موستانگ خریداری کرده باشید، دوست دارید صدای غرش موتور آن را بشنوید، چون از این خودرو انتظار می رود که قدرت، شتاب و سرعت بالا داشته باشد و عصبانی به نظر برسد. اما اگر مزدا2 خریده باشید، انتظار ندارید مثل ببر غرش کند.

    اما وقتی سیلنتیم صحبت از کاهش صدای مزاحم می کند، منظورش کاهش آن نویز با فرکانس پایین است که در راننده احساس خواب آلودگی ایجاد می کند و باعث می شود که راننده بدترین عملکرد خود را به نمایش بگذارد. این همان صدایی است که سیلنتیم می خواهد حذف کند.

    این فناوری جدید شباهت زیادی به فناوری حذف صدای مزاحم در هدفن های جدید تلفن های همراه دارد. در این فناوری 6 اکسلرومتر (شتاب سنج) روی شاسی خودرو قرار می گیرد تا صداهای ناخواسته جاده را رصد کند، این اکسلوومترها سیگنال ها را به واحد کنترل و نرم افزار سیلنتیم می فرستد. سپس از طریق بلندگوهای داخل کابین، سیگنال های ضد همان نویز را ارسال می کند و اسپیکرها باید به سیستم صدای مریدین Meridian مجهز باشد تا بتواند صدای خنثی کننده صدای مزاحم را ایجاد کند.

    به بیان دیگر، در این جا به جای آن که صدای مزاحم حذف شود، صدایی پخش می شود که به مبارزه با صدای مزاحم می رود و آن را خنثی می کند. زمانی که فرکانس صدای جاده همراه با صدای سیستم کاهش دهنده نویز به گوش سرنشینان می رسند همدیگر را خنثی می کنند.

    علاوه بر این، برای تشویق رانندگی بهتر، فناوری سیلنتیم، می تواند به کاهش وزن خودروها منجر شود، چون از این به بعد خودروسازن مجبور نیستند که از مواد عایق صدا درکابین خودرو استفاده کنند.

    جاگوار اولین خودروسازی است که این فناوری را داخل کابین خودروهای خود به کار برد و اولین مدل از این خودروساز لندروور است که به این فناوری مجهز شده است. به احتمال زیاد این فناوری به زودی در برندهای دیگر هم به کار خواهد رفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو