فونیکسریمکسبهتام

مروری بر ویژگی‌های جتور X۷۰؛ کراس‌اوور چینی تازه‌وارد بازار کشور

فرزندی غریبه از خاندانی آشنا

عصر خودرو-این روزها، بازار تست خودروهای جدید چینی برای ورود به کشور ما حسابی داغ است و هر روز عکس‌ها و اخبار جدیدی از تازه‌واردهای چینی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

فرزندی غریبه از خاندانی آشنا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷:۰۰
  • فرزندی غریبه از خاندانی آشنا
  • فرزندی غریبه از خاندانی آشنا
  • فرزندی غریبه از خاندانی آشنا
  • فرزندی غریبه از خاندانی آشنا

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  چند روزی است که تصاویری از یک کراس‌اوور با پوشش استتاری در خیابان‌های تهران دست‌به‌دست می‌شود و حسابی جلب توجه کرده است. با دقت به عکس‌ها مشخص می‌شود که این خودرو، جتور X70 است که به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در نوشتار پیش‌رو، بیش‌تر با ویژگی‌ها و مشخصات این کراس‌اوور چینی آشنا شویم.

مختصری از جتور X70
برند جتور (Jetour) یکی از زیرمجموعه‌های شرکت نام‌آشنای چری است که از سال 2018 تأسیس شده است و هم‌اکنون چندین مدل کراس‌اوور را در سبد محصولات خود دارد. خودرو مورد بحث امروز ما یعنی جتور X70 نیز عمری به اندازه برند خود دارد و از سال 2018 با آرایش صندلی‌های 5، 6 و 7 نفره تولید می‌شود. این خودرو تاکنون در تریم‎‌های گوناگونی از نظر طراحی ظاهری، مشخصات فنی و سطح آپشن‌ها به بازار آمده است که با توجه به عکس‌های منتشر شده، احتمال داده می‌شود که نسخه در حال تست در کشورمان، جتور X70s مدل 2019 باشد.

طراحی
جتور X70 به‌رسم خودروهای چینی سال‌های اخیر، طراحی ظاهری مدرن و جذابی دارد. در نمای جلو این خودرو، جلوپنجره بزرگ با حاشیه‌های ضخیم کرومی امتدادیافته تا درون چراغ‌ها در ترکیب با مه‌شکن‌های LED چهارتایی درون سپر، چهره‌ای جسور را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند. در نمای کناری نیز خط شانه برجسته و رینگ‌های بزرگ باعث پویایی طرح شده است. نمای عقب جتور X70 نیز با وجود خط فرورفته روی در صندوق‌بار، بال بالای شیشه و دیفیوزر نقره‌ای رنگ پایین سپر، برای قشر جوان جذابیت خاص خود را دارد. طراحی کابین جتور X70 نیز کاملاً منطبق بر سنت‌های طراحی خودروهای چینی سال‌های اخیر است که مانیتور ایستاده در بخش بالایی داشبورد، خروجی‌های تهویه مطبوع باریک مستطیلی‌شکل و زاویه‌گرفتن چند درجه‌ای داشبورد به سمت راننده از المان‌های اصلی این طراحی محسوب می‌شوند. البته طراحان جتور کمی خلاقیت به‌خرج داده‌ و با تعبیه دکمه‌های کنترل سیستم تهویه مطبوع در قسمت میانی و کنترلرهای سیستم صوتی در قسمت زیرین داشبورد، برخلاف سایر خودروها عمل کرده‌اند.

مشخصات و توانمندی‌های فنی
جتور X70 در تمامی بازارها با یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو عرضه می‌شود که البته این پیشرانه می‌تواند حداکثر قدرت خروجی 147 یا 156 اسب بخار را داشته باشد. گیربکس‌های قابل سفارش برای این خودرو نیز شامل 5 و 6 سرعته دستی، 8 سرعته اتوماتیک و 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه است که گیربکس دوکلاچه تنها برای پیشرانه 156 اسب بخاری قابل سفارش است اما با توجه به این‌که شرکت جتور از زیرمجموعه‌های چری محسوب می‌شود؛ احتمال این موضوع زیاد است که جتور X70 بر اساس سیاست‌های چری و به‌منظور سهولت در تأمین قطعات، با پیشرانه 147 اسب بخاری و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (یعنی دقیقاً قوای محرکه چری تیگو7 و MVM X55) روانه بازار ایران شود. پیشرانه مذکور با حداکثر گشتاور 210 نیوتن‌متر، مصرف سوخت ترکیبی 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت را دارد و قادر است این کراس‌اوور چینی دیفرانسیل جلو را به حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت برساند. با توجه به تجربه این قوای فنی روی چری تیگو7 و MVM X55 می‌توانیم بگوییم که جتور X70 در مقام یک کراس‌اوور خانوادگی، عملکرد فنی قابل‌قبولی خواهد داشت و می‌تواند تا حدودی نقش یک خودرو جوانانه را نیز ایفا کند.

امکانات رفاهی و ایمنی
هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که جتور X70 با چه سطحی از امکانات رفاهی و ایمنی در بازار کشور ما عرضه خواهد شد اما با توجه به سابقه خودروسازان چینی می‌توان انتظار وجود امکاناتی همچون کی‌لس استارتر، تهویه مطبوع دستی با کنترل الکتریکی، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، کروز کنترل، سقف پانوراما، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور نور، سنسور باران، دی‌لایت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، 6 عدد ایربگ و... را روی آن داشت تا بتواند به‌خوبی مقابل رقبای خود، قد علم کند.

سخن پایانی
در پایان می‌توانیم بگوییم که جتور X70 خودرویی با طراحی ظاهری جذاب و مشخصات فنی قابل‌قبول است که قطعاً با سطح مطلوبی از آپشن‌ها روانه بازار کشور ما خواهد شد. هنوز مشخص نشده است که جتور X70 توسط چه شرکتی به بازار ایران عرضه می‌شود اما اشتراک قوای فنی این خودرو با محصولات چری، یک برگ برنده برای آن خواهد بود و می‌تواند به خدمات پس از فروش گسترده‌تر و تأمین آسان‌تر قطعات کمک کند. قیمت جتور X70 در بازار چین از حدود 12 هزار دلار شروع شده و تا حوالی 20 هزار دلار نیز می‌رسد که با این قیمت، می‌توان رقبای اصلی آن را چری تیگو7، SWM G01 و دیگنیتی پرایم دانست.

نویسنده: امیر خادمی پور

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو