فونیکسریمکسبهتام

تأثیر ورود خودروهای تمام برقی روی شبکه نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش

عصر خودرو- ۱۵۰ نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش کادیلاک با جنرال موتورز خداحافظی می کنند، چون اعتقادی به سرمایه گذاری برای فروش خودروهای برقی ندارند.

تأثیر ورود خودروهای تمام برقی روی شبکه نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، شرکت خودروسازی آمریکایی جنرال موتورز از نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خود در سرتاسر آمریکا خواسته است که 200 هزار دلار برای زیرساخت های فروش خودروهای برقی سرمایه گذاری کنند و از 900 نمایندگی، 150 مورد ترجیح دادند به همکاری خود را جنرال موتورز پایان دهند تا آن که بخواهند 200 هزار دلار دیگر در نمایندگی خود سرمایه گذاری جدید انجام دهند.

    خودروی برقی لیریک Lyriq‌ از برند کادیلاک جنرال موتورز در راه است و به زودی وارد خیابان های آمریکا می شود. اما همه ی 900 نمایندگی شبکه فروش و خدمات پس از فروش جنرال موتورز به استقبال آن نمی روند. یک پنجم از آنها اعتقادی به این سرمایه گذاری ندارند.

    خودروسازان از شبکه نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خود خواسته اند تغییراتی در نمایندگی خود برای نمایش و فروش اولین خودروی تمام برقی ایجاد کنند که مستلزم خرید ابزار و تجهیزات مخصوص و اختصاص جایگاه جدید برای این خودرو در نمایندگی است. بر اساس تخمین ها، چنین تغییراتی در نمایندگی ها و خرید لوازم مورد نیاز حداقل 200 هزار دلار سرمایه نیاز دارد. جنرال موتورز هم نمایندگی ها را مخیر کرده است که یا این سرمایه گذاری را انجام دهند یا از شبکه نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش این خودروساز خارج شوند.

    حالا وال استریت ژورنال هم می گوید تقریباً 150 نمایندگی قبول کرده اند از این شبکه خارج شوند که تقریبا 17 درصد از کل نمایندگی های کادیلاک است. خروج این نمایندگی ها از شبکه فروش و خدمات پس از فروش، بین 300 هزار دلار تا 1 میلیون دلار هزینه دارد.

    در آمریکا اکثر نمایندگی هایی که کادیلاک می فروشند، اجازه فروش سایر برندهای جنرال موتورز را هم دارند. اندازه و سرمایه همه ی نمایندگی های جنرال موتورز در سرتاسر کشور یکسان نیست.

    سؤال جدیدی شکل گرفته و آن این است که به زودی در زیر-برند جنرال موتورز یعنی GMC‌ وانت هامر تمام برقی عرضه خواهد شد. آیا رفتار جنرال موتورز در قبال شبکه نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش مشابه برند کادیلاک خواهد بود؟

    جنرال موتورز سرمایه گذاری بسیار هنگفتی روی فناوری باتری التیوم Ultium کرده است که تمامی برندها از مواهب آن بهره مند خواهند شد. به گونه ای که تمامی برندهای زیر چتر جنرال موتورز به سمت این منبع انرژی برای خودرو تغییر مسیر خواهند داد. بنابراین خواه ناخواه نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش باید به ابزارهای لازم مجهز شوند و از همین حالا سرمایه گذاری لازم را به عمل آورند. آنهایی که استطاعت مالی لازم را ندارند مجبور می شوند تغییر کاربری بدهند.     

    واقعیت دیگر هم این است که با برقی شدن خودروها، تعداد قطعات به کار رفته در خودروها به شدت کاهش پیدا می کند و هزینه های نگهداری آنها بسیار کمتر می شود، به بیان ساده تر، خدمات پس از فروش خودروهای برقی، سودآوری شبیه به خودروهای بنزینی ندارند. اکثر نمایندگی ها در شبکه، بیشتر درآمدشان از خدمات و ارائه سرویس های مختلف به خودروها است. با برقی شدن خودروها، درآمد نمایندگی ها به شکل چشمگیری کاهش می یابد و در برخی موارد توجیه ندارد و همین عامل باعث شده که عده ای از نمایندگی ها به فکر تغییر کاربری باشند. ظرف یک دهه آینده که سهم خودروهای برقی از کل زیاد می شود تغییرات شدیدی در نقشه شبکه نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خودروسازی به وجود خواهد آمد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو