فونیکسریمکسبهتام

"عصرخودرو" یکی از مهم‌ترین چالش‌های خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی را بررسی می‌کند؛

روغن نامناسب، بلای جان موتورهای مدرن

عصر خودرو- از همان ابتدا که پای خودروهای وارداتی به بازار ایران وارد شد، بحث ارائه خدمات به این خودروها مسئله بسیار مهم و البته کسب‌وکاری سودآور به حساب می‌آمد. از آنجاکه در موتور این خودروها به‌خصوص در ده سال گذشته از تکنولوژی‌های پیچیده‌تری استفاده‌شده، ارائه خدمات صحیح و به‌موقع به آن جز یکی از اصلی‌ترین وظایف شرکت‌ها در قبال مشتریانی که مبالغ زیاد را بابت خرید خودرو هزینه کرده‌اند به‌حساب می‌آمد

روغن نامناسب، بلای جان موتورهای مدرن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، منهای بحث کیفیت قطعات و لوازم مصرفی خودرو، استفاده از روغن‌موتور مناسب به‌خصوص برای خودروهای مجهز به سیستم پرخوران توربوشارژر ازجمله اساسی‌ترین مواردی است که باید در ارائه خدمات پس از فروش به آن توجه ویژه داشت. پیش از اینکه بازار ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی محدود شود، اطمینان از اصلی بودن و مهم‌تر از آن، مناسب بودن روغن مورداستفاده راحت‌تر بود، چراکه منابع واردات این محصولات مشخص بودند و شرکت‌ها هم به‌سادگی و از طرق قانونی این محصولات را تهیه می‌کردند. اما بعد از تحریم‌ها این بازار با مشکلات کوچک و بزرگ فراوانی روبه‌رو شد. در تحقیقات میدانی از چند مرکز ارائه خدمات پس از غیر شرکتی، مشخص شد که بعضی از نمایندگان رسمی از روغن‌موتورهای نامناسب برای خودروهای مدرن استفاده می‌کنند و همین مسئله باعث شده تا هزینه تعمیرات بسیار سنگینی را بر دوش صاحبان این خودروها بگذارند. مسئله‌ای که بعد از اعتراض مشتری، به کیفیت سوخت یا نداشتن اکتان نسبت داده می‌شود درواقع در بسیاری از موارد به دلیل استفاده از روغن‌موتورهای نامناسب است.


    یک روغن‌موتور برای چند محصول غیرمشابه!
    ازآنجاکه کاهش آلایندگی و مصرف سوخت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان بزرگ خودرو در جهان است، تکنولوژی ساخت موتور نیز به‌طور دائم در حال به‌روز شدن است. این موتورهای جدید برای روان کاری به روغن‌موتورهایی احتیاج دارند که ازنظر استاندارد کیفی و گرانروی با ساختار آن موتور هم‌خوانی داشته باشد. به همین دلیل، صنعت تولید روان کار نیز همواره در حال تغییر و به‌روزرسانی است. در بازارهای آزاد، مسئله تأمین روغن‌موتور دغدغه بزرگی برای خریداران نیست اما در بازار ایران که بازاری محدود و نسبتاً بسته به‌حساب می‌آید، انتخاب روان کار صحیح و مناسب جز یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های صاحبان خودرو محسوب می‌شود. بعضاً مشاهده‌شده که در بعضی از شبکه‌های نمایندگی شرکت‌های واردکننده خودرو، برای چند خودرو غیرمشابه، روغن‌موتور یکسان مورداستفاده قرارگرفته است. اگر سری به دفترچه راهنمای خودرو بزنید به‌سادگی می‌توانید از استاندارد و گرانروی مورد نیاز روغن مناسب برای موتور آن خودرو مطلع شوید. استفاده از روغن‌موتور نامناسب نه در کوتاه‌مدت بلکه در طولانی‌مدت اثر خود را نشان می‌دهد. ایجاد رسوب در موتور،روان کاری نشده بخشی از اعضای موتور، تغییر ویسکوزیته روغن در دماهای مختلف و بسیاری موارد دیگر همگی تبعات استفاده از روغن‌موتور نامناسب در خودرو هستند.

    روغن مناسب، استفاده غلط
    اگر سری به لاین آپ روغن‌های مورداستفاده در بعضی از نمایندگی‌های ارائه خدمات پس از فروش بزنید، متوجه می‌شوید که بعضاً یک یا دو گرید محدود از یک روغن‌موتور را خریداری کرده‌اند و برای تمامی خودروهای مراجعه‌کننده از همان یک یا دو مدل استفاده می‌کنند. در این موضوع، نمی‌توان تقصیر را بر گردن تولیدکنندگان روغن‌موتور گذاشت چراکه بسیاری از گرید های روغن‌موتور در شرکت‌های دولتی و خصوصی ایرانی تولید می‌شود اما توسط ارائه‌دهندگان خدمات پس از فروش مورداستفاده قرار نمی‌گیرد! دلیل این موضوع را شاید بتوان در نداشتن حاشیه سود فروش، عدم اعتماد مشتری به برندهای تولید داخل برای خودرو خارجی و عدم تمایل برخی نمایندگان به همکاری با تولیدکنندگان جستجو کرد اما نکته اینجاست که هیچ‌کدام از این موارد نمی‌تواند پاسخ مناسبی برای این موتورهای آسیب‌دیده باشد.
    در گفت‌وگو با یکی از کارشناسان و فعالان حوزه خدمات پس از فروش مشخص شد که بعد از بررسی موتور خودروهای سرویس شده در نمایندگی‌های مجاز که بعد از مدتی دچار مشکلات شدید فنی می‌شوند، مشخص می‌شود که اصلی‌ترین دلیل بروز این مشکلات، استفاده از روغن‌موتورهای نامناسب است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند که کیفیت پایین سوخت و کمبود اکتان عامل اصلی بروز این مشکلات است. اما اگر خودرو را برای تعمیر به یکی از مراکز تخصصی تعمیر موتور ببرید، در اولین بازدید متوجه می‌شوند که روغن‌موتور مورداستفاده برای خودرو مذکور مناسب نبوده است.
    موتورهای نوین این توانایی را دارند که کارکرد خود را باکیفیت سوخت مورداستفاده تطبیق دهند اما قابلیت تطبیق‌پذیری با روان کار نامناسب را ندارند. هرچند که کیفیت سوخت و وجود اکتان کافی در موتورهای های-تک و به‌خصوص مدل‌های توربو بسیار اهمیت دارد اما بر اساس گزارشات، فراوانی خرابی موتور به علت استفاده از روان کار نامناسب بسیار بیشتر است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو