فونیکسریمکسبهتام

دستور انتقال برخی وارداتی‌های دپویی به سازمان اموال تملیکی صادر شد

کدام خودروهای دپویی متروکه می‌شوند؟

عصر خودرو- مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه در بخشنامه‌ای به گمرکات کشور اعلام کرد به منظور تعیین تکلیف خودروهای موجود در بنادر و گمرکات از حیث پایان مهلت نگهداری و شمول احتمالی بامقررات متروکه اقدام کنند.

کدام خودروهای دپویی متروکه می‌شوند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در این بخشنامه بر اجرای ماده 24 قانون امور گمرکی و ماده 53 آیین‌نامه اجرایی قانون جهت خودروهای وارداتی که تاکنون نسبت به تشریفات ترخیص اقدام نکرده‌اند، تاکید شده است.

    بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به پایان مهلت ترخیص خودروهای دپویی در گمرکات کشور، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بالاخره گمرک نسبت به متروکه اعلام کردن  خودروهایی که به هر دلیل تا پایان مهلت تعیین شده ترخیص نشده‌اند و سپردن این خودروها به سازمان اموال تملیکی رای داده است. از تیرماه 97 همزمان با ممنوعیت واردات خودرو به کشور تعداد 12 هزار و 261 دستگاه خودرو در گمرکات، مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی دپو شدند.

    دولت طی بخشنامه‌ای در دی ماه همان سال رای به خروج خودروهایی که مشکلاتی از قبیل ثبت‌سفارش و همچنین توقیف مرجع قضایی ندارند، داد. این بخشنامه دولت در مجموع در چهار مرحله تمدید شد. در پایان مرحله سوم در مجموع از 12 هزار و 261 دستگاه خودروی دپویی، تعداد 7 هزار و 153 دستگاه خودرو ترخیص شدند اما همچنان تعداد 5 هزار و 108 دستگاه خودرو در گمرک مانده بود.

    بخشنامه دولت برای این خودروها یک بار دیگر تا پایان وقت اداری روز 26 شهریورماه سال جاری تمدید شد. در مرحله چهارم تمدید این بخشنامه از مجموع 5 هزار و 108 دستگاه خودروی دپویی، تعداد 2 هزار و 325 دستگاه خودرو امکان ترخیص یافتند اما 2 هزار و 783 دستگاه خودرو که با چالش‌هایی از قبیل ثبت‌سفارش غیر‌قانونی، توقیف با دستور مرجع قضایی، تولید شده در ایالات‌متحده آمریکا و حجم موتور بالای 2500 سی‌سی روبه‌رو بودند، امکان ترخیص نیافتند. حال این سوال مطرح است که تمام این 2 هزار و 783 دستگاه خودرو با بخشنامه‌ای که از سوی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه صادر شده است باید متروکه شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرند؟

    در این ارتباط مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان می‌گوید که این بخشنامه در ارتباط با خودروهایی که با دستور مرجع قضایی توقیف شده‌اند، صادق نیست.

    دبیر انجمن واردکنندگان ادامه می‌دهد: خودروهایی که با دستور قضایی در گمرکات کشور توقیف شده‌اند تا زمان تعیین تکلیف از سوی مرجع قضایی باید در گمرکات باقی بمانند و علی القاعده امکان متروکه اعلام شدن آنها وجود ندارد.

    آن طور که دادفر می‌گوید: خودروهایی که ذیل بخشنامه جدید  مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه باید متروکه اعلام شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرند شامل خودروهای ساخت ایالات‌متحده آمریکا، دارای حجم موتور بالای 2500 سی‌سی، دارای ثبت‌سفارش غیر‌قانونی و نیز خودروهایی که به هر دلیل تا پایان مهلت قانونی دولت در 26 شهریورماه سال جاری از سوی صاحبان آنها ترخیص نشده، می‌شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو