فونیکسریمکسبهتام

طی ۹ ماهه امسال محقق شد

رشد تولید خودروسازان بزرگ به همراه ورود محصولات جدید

عصر خودرو- صورت‌های مالی اعلام شده توسط سه خودروساز بزرگ به سازمان بورس نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، خودروسازان توانسته‌اند آمار تولید خود را افزایشی رقم بزنند. این در حالی است که ایران‌خودرو و سایپا، تولید محصولات جدید خود (تارا و شاهین) را نیز آغاز کرده‌اند.

رشد تولید خودروسازان بزرگ به همراه ورود محصولات جدید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، بر این اساس سه خودروساز اصلی داخلی (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) طی 9 ماهه امسال در مجموع 628 هزار و 547 دستگاه انواع محصولات سواری تولید کرده‌اند که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، رشد بیش از هفت درصدی را نشان می‌هد.

    طبق آمار، ایران‌خودرو همچون روال سابق با تولید 342 هزار و 173 دستگاه خودرو از ابتدای سال تا پایان آذرماه، همچنان بیشترین تیراژ تولید را به خود اختصاص داده است. این میزان تولید طی 9 ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد تولید در این خودروسازی در مقایسه با 9 ماه ابتدایی سال گذشته، رشد 34.4 درصدی کرده است.

    در دیگر خوروساز اصلی کشور (سایپا) نیز همچنان کاهش تولید طی مدت مذکور سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال 1398 دیده می‌شود. براساس صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، دومین خودروساز بزرگ کشور 256 هزار و 185 دستگاه محصول در طول 9 ماه امسال تولید کرده که 16.6 درصد افت تولید را نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی نشان می‌دهد.

    در گروه خودروسازی پارس‌خودرو نیز تیراژ تولید خودروهای سواری طی 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، روند صعودی اندکی داشته است. پارس‌خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور از ابتدای امسال تا پایان آذر، 72 هزار و 740 دستگاه محصول سواری تولید کرده که در مقایسه با 9 ماهه سال گذشته، تنها 59 دستگاه بر تعداد خودروهای سواری خود افزوده است.

    رشد هفت درصدی در مجموع تولید سواری‌های سه خودروساز اصلی طی 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته در حالی ایجاد شده است که بنابر آمار، سه خودروساز بزرگ کشور در آذر ماه نسبت به آبان، با افزایش تولید مواجه شده‌اند.

    طبق آمار اعلامی، در آذرماه امسال 84 هزار و 522 دستگاه محصول توسط سه خودروساز بزرگ کشور تولید شده که در مقایسه با آبان امسال رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد.   ایران‌خودرو با توجه به تیراژ 55 هزار و 249 دستگاهی خود طی آذر ماه، حدودا 35.2 درصد افزایش تولید نسبت به آبان داشته است. سایپا نیز طی آذر سال جاری 22 هزار و 550 دستگاه محصول را به تولید رسانده‌ که در مقایسه با آمارتولید این شرکت در آبان ماه افزایش تولید 18.4 درصدی دیده می‌شود.

    در مقابل اما گروه پارس‌خودرو در نهمین ماه امسال شش هزار و 723 دستگاه خودرو تولید داشته که در مقایسه با تیراژ تولید ماه پیش از آن، 13.8 درصدی افت تولید را تجربه کرده است.

    آغاز تولید تارا و شاهین

    آمار تولید خودروسازان طی 9 ماهه امسال و اعلام صورت‌های مالی نشان می‌دهد که گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید محصول جدید "تارا" و گروه سایپا تولید محصول جدید شاهین را آغاز کرده‌ است.

    طبق آمار در آذرماه سال جاری 33 دستگاه تارا در ایران‌خودرو به تولید رسیده و باتوجه به اینکه تولید انبوه این تازه وارد ایران‌خودرو از بهمن‌ماه سال جاری آغاز خواهد شد، مشخص است که این محصول رسما به سبد تولیدات این گروه خودروسازی اضافه شده است.

    سایپا نیز همچون ایران‌خودرو تولید محصول جدید خود با نام شاهین را آغاز کرده که طبق آمار ارائه شده،   45 دستگاه شاهین در سایپا به تولید رسیده است. باتوجه به حضور این خودرو در برنامه‌های پیش‌فروش سایپا، احتمالا به زودی شاهین روانه بازار خواهد شد.

    آمار تولید خودروسازان طی 9 ماهه امسال به تفکیک محصولات

    ایران‌خودرو  طی 9 ماه امسال در گروه محصولات گره پژو (به جز پژو 2008) تیراژی 248 هزار و 751 دستگاهی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 36 درصد رشد داشته است. ایران‌خودرو در آذر امسال پژو 2008 تولید نکرده است. در تولید سمند نیز افزایش 12.3 تولید دیده می‌شود. ایران‌خودرو طی 9 ماه امسال 40 هزار و 871 دستگاه سمند تولید کرده است.

    همچنین در این گروه صنعتی از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، 40 هزار و 484 دستگاه دنا (معمولی، پلاس و توربو) تولید شده که بیانگر افزایش 99 درصدی تولید این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

    در تولید خودرو رانا نیز در مدت مذکور سال جاری تیراژ تولید 8576 دستگاهی دیده می‌شود که نسبت به آمار تولید این خودرو در 9 ماه ابتدایی سال 1398،  افزایش 63.3 درصدی مشهود است.

    اما دیگر محصول مونتاژی ایران‌خودرو به نام ‌هایما که ایران‌خودرو از توقف مونتاژ آن نیز خبر داده است، از ابتدای امسال 3196 دستگاه تولید شده در مقایسه با 9 ماه سال گذشته افت 29.6 درصدی را تجربه کرده است.

    در گروه خودروسازی سایپا نیز همانطور که اشاره شد، تاکنون 45 دستگاه شاهین تولید شده است. در دیگر محصولات این گروه خودروسازی، طی 9 ماهه امسال تیبا 162 هزار و 943 دستگاه تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تقریبا بیش از 34 درصد رشد تولید داشته است.

    علاوه‌بر تیبا و شاهین در آذرماه سال جاری، مجدد دو خودرو آریو و چانگان نیز تولید شده‌اند.  براساس آمار چانگان که از ابتدای امسال و تا پیش از  آذر ماه هیچ تولیدی نداشته، در آذرماه مجدد به خط تولید سایپا رسیده و 40 دستگاه تولید شده است. آریو نیز که تا پیش از آخرین ماه پاییز امسال تنها 13 دستگاه تولید شده بود، در آذر ماه 111 دستگاه به تولید رسیده است.

    در سومین خودروساز بزرگ کشور نیز طبق آمار، در 9 ماه امسال با افزایش 17 برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 3283 دستگاه برلیانس مونتاژ شده است. تولید این تعداد برلیانس در حالی است که طی 9 ماه سال گذشته، تنها 193 دستگاه برلیانس مونتاژ شده است.

    علاوه بر برلیانس، پارس‌خودرویی تولید کوئیک و ساینا را نیز در آذر ماه ادامه برعهده داشته است. تیراژ گروه خودروهای Q200 (کوئیک‌ها به‌جز کوئیک معمولی) طی 9 ماه امسال به 32 هزار و 147 دستگاه رسیده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 1771 دستگاه از این گروه خودرویی در شرکت پارس‌خودرو تولید شده است. آمار کوئیک معمولی که در صورت مالی ارائه شده توسط پارس‌خودرو، جدا از خانواده  اعلام شده است، بدین صورت است که تا پاین آذرماه سال جاری  5871 دستگاه از این محصول تولید شده  است.

    همچنین ساینا نیز طی 9 ماهه امسال تیراژی 4832 دستگاهی داشته که نسبت به 16 دستگاه تولید شده در 9 ماهه سال 1398،  افزایش حدودا 99 درصدی داشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو