فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به مجموعه خودروهای امروز و آینده سایپا به بهانه زمزمه های ورود «اطلس»

سایپا در مسیر توسعه سبد محصولات

عصر خودرو- شرکت خودروسازی سایپا طی دو سال اخیر و با روی کار آمدن سید جواد سلیمانی، مسیر متفاوتی در زمینه توسعه و تنوع بخشی به محصولات را در پیش گرفته است.

سایپا در مسیر توسعه سبد محصولات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  تحولات در سایپا با حرکت تاریخی و شجاعانه خروج گاو شیرده این شرکت یعنی پراید از خط تولید آغاز شد و به سرعت خانواده پلتفرم X200 شامل تیبا، ساینا و کوییک با افزایش تیراژ و تنوع مدل، جایگزین ظرفیت تولید پراید شدند و در حرکت بعد، سایپا نخستین سدان کلاس C یعنی شاهین را وارد خط تولید کرد. سایپایی ها طی دو سال گذشته هیچ توقفی در تنوع بخشی به سبد محصولاتشان نداشته اند و با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم ها تقریبا هر دو الی سه ماه خبر جدیدی از یک محصول جدید از پایگاه نارنجی ها منتشر شده است. حال در آستانه ورود به سال جدید، مدیرعامل سایپا از رونمایی و معرفی محصول جدید در کلاس B با نام اطلس خبر داده است که بر اساس شنیده های یک مینی کراس اوور است.

    Bکلاس های نارنجی پوش
    خودروهایی با طول کمتر از 4.5 متر و پیشرانه های کم حجم، در کلاس B سهم قابل توجهی از بازار خودرو کشور و نیاز مشتریان را تشکیل می دهند. تا کنون سهم این کلاس بر عهده پراید بود و انتخاب مردم تنها به این خودرو محدود می شد اما سایپا بار دیگر مسیر تک محصولی را در پیش نگرفت و در کنار نسخه های هاچ بک و سدان تیبا به عنون پایه محصولات، ساینا را با جلوه ای جدید روانه بازار کرد و کوییک به عنوان نخستین هاچ بک کراس بومی کشور مکمل این خانواده شد تا سطح گسترده ای از تقاضا ها را پوشش دهد. سایپا در ادامه آپشن هایی نظیر سیستم کنترل فشار باد تایرها، مانیتور، گیربکس اتوماتیک و چندین آپشن قابل توجه دیگر را به کوییک و ساینا و حتی تیبا آپشنال افزود تا با وجود محدودیت ها همچنان امکان انتخاب از بین گزینه های متنوع برای مشتریان فراهم باشد. در نهایت، همزمان با خروج رسمی پراید از خط تولید، نسخه های فیس لیفت ساینا و کوییک معرفی شد و امروز شاهد آغاز تولید کوییک فیس لیفت در سایپا هستیم. کوییک S از جلو پنجره و سپر متفاوتی نسبت به نسخه های قبلی بهره می برد و به چراغ روشنایی در روز نیز مجهز شده است. در داخل کابین این خودرو فرمان به طرح D تغییر شکل داده و در نسخه S این خودرو خبری از کلید های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان نیست اما قرار است در نسخه G کوییک فیس لیفت این کلیدها نیز به محصول افزوده شوند. ساینا فیس لیفت نیز با طراحی متفاوت نمای جلو و عقب سطح بالاتری از فیس لیفت نسبت به کوییک را به نمایش می گذارد. حال خانواده Bکلاس های سایپا با خبر معرفی اطلس، یک عضو جدید و کاملا متفاوت دارد. در تصاویر اولیه که ظاهرا به اطلس مربوط است، این خودرو از زبان طراحی مشابه شاهین و کراس اوور آریا بهره می برد و نمای جلو آن جلوه جذابی دارد. این خودرو به احتمال زیاد بر پایه پلتفرم X200 سایپا طراحی شده و به نوعی می توان آن را نسخه ارتقاء یافته کوییک دانست. اطلاعات غیر رسمی منتشر شده در سایت اسب بخار نشان دهنده آن است که احتمالا اطلس نخستین خودروبومی ایران خواهد بود که با بهره گیری از تکنولوژی اینترنت اشیاء امکان کنترل برخی آپشن ها از طریق تلفن همراه را میسر خواهد کرد.سایپا مطمئنا در مسیر متفاوت سازی هویت اطلس نسبت به کوییک، از تریم داخلی جدید در آن استفاده خواهد کرد که احتمالا نزدیک به محصولات رنو خواهد بود. همچنین در قلب این مینی کراس جدید سایپا به احتمال زیاد و بر اساس گمانه زنی های منابع معتبر، پیشرانه جدید M15GSI قرارخواهد گرفت که قدرتی حدود 90 اسب بخار دارد و حداکثر گشتاور آن به 135 نیوتون متر می رسد. از مهمترین امکانات احتمالی اطلس می توان به فرمان برقی، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، استارت و ورود بدون کلید، سیستم های ترمز ABS، EBD و BAS در کنار تریم داخل چرم اشاره کرد.

    آغاز Cکلاس ها با شاهین
    مگاپلتفرم SP100 سایپا این امکان را فراهم می کند تا تنوع گسترده ای از خودرو ها بر پایه آن طرحی و ساخته شوند. سایپا در گام نخست، شاهین را بر پایه این بستر طراحی و آماده ورود به بازار کرده است و در گام بعدی کراس اوور آریا بر پایه آن به عنوان نخستین کراس اوور بومی کشور وارد خطوط تولید خواهد شد. سایپا تا کنون حضور جدی در بازار خودروهای کلاس C با محصولات بومی نداشته اما سری جدید محصولات این شرکت شامل شاهین و آریا مهره های جدی برای رقابت در بازار هستند. آریا با مطالعه دقیق کراس اوور های شهری بازار ایران طراحی و ساخته  شده و در بسیاری موارد بخصوص در زمینه ابعاد اتاق و فضای بار، برتری قابل توجهی نسبت به رقبای مشابه چینی و کره ای دارد. یکی دیگر از خودروهای کلاس C سایپا، محصول جدید طراحی شده بر پایه تندر90 با کد P90 است. طراحی های اولیه این محصول نشان دهنده تحول کامل اتاق نسبت به تندر90 و تبدیل شدن به محصولی جذاب در قیاس با طراحی خشک تندر90 است. سایپا با انتخاب این پلتفرم به نوعی برای کاهش برخی هزینه ها میان بری را در نظر گرفته تا تندر90 که با استاندارد های روز همگام نیست را به محصولی بومی بر اساس استاندارد های 85گانه تبدیل کند.

    یک شاسی بلند واقعی در راه است
    گروه خودروسازی سایپا تنها به خودروهای سواری بسنده نکرده و در نظر دارد تا در آینده نزدیک، یک شاسی بلند واقعی بر پایه شاسی نردبانی و با توانایی بالا در آفرود را نیز به سبد محصولات بومی اش اضافه کند. هنوز برنامه رونمایی این شاسی بلند جدید اعلام نشده اما اهمیت آن استفاده گسترده در برخی ارگان ها و توسط بسیاری از علاقمندان به آفرود یا ساکنین مناطق صعب العبور است. وجود چنین خودرویی در سبد بومی خودروسازان ایران می تواند غیبت چندین و چندساله چنین خودرویی و کشیدن جور این کلاس توسط پیکاپ های دوکابین را جبران کند و از این جهت محصول جدید سایپا می تواند بسیار استراتژیک باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو