فونیکسریمکسبهتام

گام‌های اساسی برای افزایش طول عمر خودرو

عصر خودرو- در این گزارش قصد داریم تا عمر مفید خودرو‌ها در ایران و گام‌های اساسی برای افزایش عمر خودرو را شرح دهیم.

گام‌های اساسی برای افزایش طول عمر خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، "فقط یک سال دیگر نگهش میدارم"، این جمله ای است که افراد اصولا هنگام تموم شدن تعمیرات خودرو کهنه، به خود می گویند. اگر  خودرو خود را به طور مرتب، تعمیر و نگهداری کنید و به سرعت به هر یک از مشکلات مربوطه پاسخ دهید، می توانید خودرو خود را به مدت طولانی نگه دارید.

    به تعویق انداختن تعمیرات خودرو به این معنی است که فقط ممکن است خودرو در آینده ای نزدیک بیشتر از خرابی کنونی، خراب شود.  رعایت برنامه تعمیر و نگهداری نکته مهمی است، اما پاسخ سریع به علائم هشدار دهنده نکته مهم تری است چرا که باعث می شود خودرو در آینده به تعمیر اساسی نیاز نداشته باشد، به عنوان مثال، نشتی پمپ آب، فراتر از یک دردسر است، اگر بدون مراقبت باقی بماند، موتور شما ممکن است بیش از حد گرم شود، یک واشر سر ترک بخورد یا سیلندر‌ها را تاب دهد.

    قطعات مناسب انتخاب کنید: با داشتن اتومبیل قدیمی می‌توانید مدیریت هزینه‌ها را با استفاده از قطعات با کیفیت پایین عاقلانه بدانید. این قابل درک است، زیرا قطعات OEM ممکن است هزینه بیشتری نسبت به قطعات پس از فروش یا قطعاتی که از حیاط نجات خریداری می‌کنید، داشته باشد. هر قسمت را انتخاب کنید، مانند پمپ آب، رادیاتور یا واشر سر، از مناسب بودن آن برای اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید.

    به موقع روغن موتور را تعویض کنید: در مورد تغییرات روغن در فواصل مناسب، به دفترچه راهنمای خود مراجعه کنید. با این حال، اگر ماشین شما بیش از 11265 کیلومتر پیمایش داشته، برخی از قطعات خودرو بیشتر در معرض فرسایش قرار دارند و منجر به نشت می‌شوند. موتور‌های قدیمی بیشتر روغن می سوزانند و لجن خواهند گرفت.

    بهترین کار در این مواقع این است که روغن خودرو را بیشتر و مرتب تغییر دهید، مثلا هر 5 هزار کیلومتر اقدام به تغییر روغن کنید.  انتخاب یک روغن مناسب باعث می شود لجن جمع در موتور را کم کنید، یا اگر اتومبیل شما به طور منظم روغن تعویض کرده است، یک روغن استاندارد با مسافت پیموده شده با تهویه مطبوع می‌تواند مصرف روغن را کنترل کرده و از نشت جلوگیری کند.

    تغییر به موقع روغن گیربکس و واسکازی: اگرچه در سرویس‌های دوره‌ای خودرو‌های دنده‌ای، تنها سطح واسکازین چک می‌شود تا در صورت نیاز به آن اضافه شود، اما کارشناسان معتقدند برای پیشگیری از کاهش روانکاری واسکازین و افزایش عمر مفید خودرو به ازای هر 30 تا 40 هزار کیلومتر کارکرد یا هر دو سال یکبار، واسکازین گیربکس تعویض شود.

    در خصوص خودرو‌های اتوماتیک هم توصیه می‌شود روغن گیربکس برای خودرو‌های صفر در کارکرد 30 تا 40 هزار کیلومتر و برای خودرو‌های دست دوم به ازای هر 20 هزار کیلومتر تعویض شود.

    خودرو را به مکانیک نشان دهید: خودرو خود را چند وقت یکبار به مکانیک نشان دهید تا یک بررسی کامل انجام دهد، یک مکانیک متخصص باید سیستم‌های تعلیق و تعمیرات اساسی موتور را بررسی کنید و از بروز مشکلات عمده جلوگیری کند، همچنین ممکن است به شما کمک کنند تا تصمیم  بگیرید که وقت فروش خودرو شما است یا خیر.

    بررسی سیستم خنک‌کننده موتور خودرو: سیستم خنک‌کننده در عملکرد موتور یک خودرو، نقش اساسی را ایفا می‌کند. در این سیستم‏ رادیاتور، فن، پمپ آب، ترموستات و مایع ضدیخ از اجزا اصلی بوده و عملکرد این اجزا باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. انجام بررسی‌های مرتب برای پیدا کردن هرگونه نشانه خرابی و فرسودگی ضروری است. ترک خوردگی تسمه‌ها یا نقاط نرم شده و باد کرده روی شلنگ‌ها باید برطرف شوند. اگر این قطعات مشکل داشته باشند، سیستم خنک‌کننده خودرو را از کار می‌اندازند. اگر فکر می‌کنید وجود ترموستات باعث گرم شدن موتور می‌شود از سالم بودن آن مطمئن شوید.

    چه زمانی باید از شر اتومبیل سالخورده خلاص شوید؟ هر زمان که هزینه تعمیرات و نگه داری آن بیشتر از بودجه شما شد ،می توانید اقدام به فروش خودرو کنید. اگر تعمیرات شما قابل کنترل باشد می توانید یک سال دیگر خودرو خود را نگه دارید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو