فونیکسریمکسبهتام

تنوع محصولات، قوای محرکه و امکانات رفاهی و ایمنی آبی پوشان در یک نگاه

سبد رنگارنگ محصولات ایران‌خودرو

عصر خودرو- مشتریان بازار خودرو ایران نیازمند رویدادهای تازه در زمینه تنوع محصولات، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی هستند.

سبد رنگارنگ محصولات ایران‌خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، تحولات و تازه هایی که طی حدود دو سال اخیر به واسطه محصولات بومی به بازار معرفی شده به جرات فراتر از تحولات یک دهه اخیر است. مهمترین دلیل این تحولات فاصله گرفتن خودروسازان از شرکای خارجی و کاهش وابستگی به خودروسازان خارجی و تمرکز روی بومی سازی و خودکفایی در معرفی محصولات، قوای محرکه و امکانات جدید است. گروه صنعتی ایران خودرو با توجه ویژه به تنوع بخشی در سبد محصولات، مشخصات فنی و امکانات؛ سهم قابل توجهی از پیشرفت سطح خودروها طی دو سال اخیر را بر عهده داشته که نمود بارز آن در دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا قابل مشاهده است. ایران خودرو بسیاری از اولین ها را در کوتاه ترین زمان ممکن به صورت بومی طراحی و تولید کرده و تنوعی از محصولات را شکل داده که علاوه بر بازار داخلی، توان رقابت در بازارهای صادراتی را نیز دارند. در ادامه نگاهی به مهمترین تحولات این گروه خودروسازی در زمینه محصولات و دیگر موارد مرتبط با بازار خودرو خواهیم داشت.

    سبد گسترده محصولات
    در سبد محصولات ایران خودرو هاچ بک و سدان هایی از طول 3.8 متر تا 4.6 متر حضور دارد. این خودرو در کلاس های B، C و مرز کلاس D در برگیرنده مهمترین نیاز خانواده های ایرانی است. فضای بار 245 تا بیش از 500 لیتر، فضای اتاق از 2.4 تا 2.7 متر و گستره ای متنوع از مشخصات فنی و امکانات رفاهی، تنوع بالایی را پیش روی مشتریان قرار داده است. یکی از مهمترین رویکرد های آبی پوشان طی دو سال اخیر ایجاد تنوع از نظر تیپ بندی برای محصولات قدیمی و معرفی محصولات جدید بوده که امکان انتخاب در بازه های قیمتی کوچکتر را فراهم می کند. هم اکنون تارا و دنا پلاس توربو اتوماتیک در صدر محصولات ایران خودرو قرار دارند و کف سبد محصولات این خودروساز در دستان سمند است که به زودی نسخه پلاس آن با تغییرات گسترده به بازار معرفی خواهد شد. 7 محصول با برند اختصاصی ایران خودرو و 5 محصول از برند پژو در کنار کراس اوور هایما S7 که در سایت خراسان به تولید می رسد، سبد تولیدات کنونی این شرکت را تشکیل می دهد.

    تنوع گسترده پیشرانه
    محصولات ایران خودرو از پیشرانه هایی با حجم 1.3 تا 1.7 لیتر بهره می برند و حداکثر توان 75 تا 150 اسب بخار و حداکثر گشتاور 118 تا 215 نیوتون متر را پوشش می دهند. در بخش قوای محرکه، به زودی خانواده مدرن پیشرانه های سه سیلندر بومی ایران خودرو با حداکثر توان 72 تا 148 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور تا 240 نیوتون متر به تنوع تیپ بندی محصولات این خودروساز اضافه خواهد کرد. ایران خودرو در این سری از پیشرانه ها برای نخستین بار تکنولوژی های نظیر سیستم تزریق سوخت مستقیم و سیستم دوگانه تایم متغیر سوپاپ را مورد استفاده قرار داده و این خانواده ضمن پاس کردن استاندارد روز یورو6، مصرف سوخت حدود 6 لیتر در 100 کیلومتر و یا کمتر را به ارمفان خواهند آورد.

    تنوع گیربکس
    صنعت خودرو ایران در بخش خودروهای بومی طی بیش از 20 سال گذشته تنها به گیربکس های 5 سرعته دستی وابسته بوده اما ایران خودرو با سرمایه گذاری و توجه ویژه به تحقیق و توسعه در این بخش نقشه راه قابل توجهی را برای توسعه انواع گیربکس به روز در نظر گرفته است. نخستین فرزند این نقشه راه که خط تولید انبوه آن مدتی قبل در کارخانه نیرومحرکه افتتاح شد، نسخه 6 سرعته دستی بود که قرار است به سرعت در محصولات بومی ایران خودرو جایگزین نسخه 5 سرعته دستی شود. این گیربکس ضمن کاهش محسوس مصرف سوخت، کیفیت رانندگی را ارتقاء می دهد و در سرعت های 80 کیلومتر به بالا صرفه جویی بالایی را رقم می زند. پس از این گیربکس نوبت به گیربکس نیمه اتوماتیک AMT بر پایه همین گیربکس 6 سرعته دستی خواهد رسید و سپس گیربکس 6 سرعته اتوماتیک وارد فاز تولید انبوه خواهد شد. پس از این گیربکس اتوماتیک نیز نوبت به یکی از دستاورد های به روز یعنی گیربکس اتوماتیک دوکلاچه می رسد که تعداد معدودی از خودروسازان در جهان توانایی تولید آن را دارند. تنوع بیش از 5 گیربکس در مجموعه قوای محرکه ایران خودرو در کنار بیش از 10 پیشرانه، امکان طراحی و تولید محصولات در تیپ ها و مدل های متنوع را فراهم می آورد. این موضوع در نقشه راه قوای محرکه ایران خودرو به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

    اولین های ایمنی
    توجه به ایمنی فعال و غیرفعال در محصولات و طراحی های جدید ایران خودرو از مهمترین نکات قابل توجه است. ایمنی فعال مربوط به امکانات و تکنولوژی ها و ایمنی غیرفعال مربوط به طراحی ساختار بدنه و شاسی می شود. ایران خودرو نخستین خودروساز ایرانی است که برای اولین بار از کیسه های هوای جانبی در صندلی دنا پلاس استفاده و سیستم کنترل الکترونیکی پایداری یا ESP را در تارا رونمایی کرد. این خودروساز همچنین از زمان طراحی رانا تا کنون در طراحی دماغه خودروها ایمنی عابرین پیاده که یک استاندارد الزامی و به روز برای خودروهای اروپایی است را مد نظر قرار داده و به تازگی تاییدیه این ایمنی برای تارا از سوی موسسات معتبر اروپایی نیز صادر شد. در این استاندارد، طراحی سپر و بخشی از در موتور که احتمال برخورد سر و بدن عابر پیاده با آن وجود دارد به گونه ای طراحی می شود که کمترین صدمه را وارد کند. سقف شیشه ای یکی از امضاهای جدید آبی پوشان است که پس از معرفی روی 207 و 206، در رانا پلاس به زودی روانه بازار خواهد شد. این آپشن ضمن افزایش نور ورودی به خودرو و دلبازتر شدن فضای کابین، نمای خاصی به طراحی خارجی خودرو می دهد و برای اطمینان از ایمنی سرنشینان در کنار این آپشن زیبایی، ایران خودرو استاندارد ECE اروپا را برای این سقف شیشه ای اخذ کرده است. سیستم ترمز کمکی نیز از دیگر تازه های این خودروساز برای بازار ایران است که خطای انسانی و تاخیر در واکنش به پدال گاز را برای جلوگیری از تصادفات جبران می کند. یکی دیگر از اولین های ایمنی سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی است که برای نخستین بار در یک خودرو بومی ایران برای تارا مورد استفاده قرار گرفته است.

    تنوع در امکانات رفاهی
    محصولات ایران خودرو تنوع گسترده ای از امکانات رفاهی را از ذیل تا صدر پیش روی مشتریان قرار می دهند. از مهمترین این امکانات که هنوز هم در خودروهای دیگر به چشم نمی خورد می توان به صندلی برقی با قابلیت تنظیم 8 جهته در دنا پلاس توربو اتوماتیک، نصب سانروف روی نخستین خودرو بومی ایران، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه اختصاصی سرنشینان عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سنسور نور و باران و ... اشاره کرد. بهره گیری از سقف شیشه ای در محصولات نشان دهنده تلاش ایران خودرو برای تنوع بخشی در این بخش است که به نظر می رسد در آینده نیز ادامه دار باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط