فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

کمیسیون صنایع پس از ارائه گزارش ایدرو درباره قیمت گذاری خودرو تصمیم‌گیری می‌کند

عصر خودرو- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به انتقاد شدید اعضای کمیسیون متبوعش از عدم حضور وزیر صمت در جلسات این کمیسیون با دستورکار قیمت‌گذاری خودرو، گفت: در این نشست مقرر شد، ایدور جمع بندی پیشنهادهای وزارت صمت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودرو را به کمیسیون صنایع ارائه ‌کند تا کمیسیون درباره این موضوع تصمیمات مقتضی را اخذ کند.

کمیسیون صنایع پس از ارائه گزارش ایدرو درباره قیمت گذاری خودرو تصمیم‌گیری می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خانه ملت، حجت اله فیروزی در تشریح نشست دیروز (سه‌شنبه 4 خرداد ماه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس به حضور مدیرعامل ایدرو، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و نمایندگان قطعه‌سازان در این جلسه اشاره کرد.

    نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاد شدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن از عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سه جلسه گذشته این کمیسیون با دستورکار قیمت‌گذاری خودرو، افزود: این عملکرد بیانگر بی توجهی وزیر صمت به موضوع خودرو است.

    فیروزی ادامه داد: در این نشست گزارشی از سناریوهای پیش‌بینی شده درباره وضعیت خودرو، نیازهای صنعت خودروسازی و افق این صنعت در سال 1404 ارائه شد که بر اساس آن باید به سه موضوع نیازهای توسعه‌ای، جایگزین خودروهای فرسوده و صادرات توجه ویژه داشت.

    وی اضافه کرد: در این نشست درباره بهای تمام شده تولید خودرو و قیمت فروش آن در کارخانه نکاتی ارائه شد؛ به طور مثال در سال 98 قیمت تمام شده تولید پژو 206 تیپ 2 حدود 70 میلیون تومان بوده در حالی که این خودرو در کارخانه 58 میلیون تومان به فروش می‌رسید، از سوی دیگر قیمت تمام شده خودروی مذکور در سال 99 حدود 148 میلیون تومان بود اما پژو 206 در کارخانه 96 میلیون تومان فروخته می‌شد.

    این نماینده در مجلس یازدهم با بیان اینکه به زعم خودروسازان، این تفاوت قیمت‌ موجب زیان آنها شده، ادامه داد: خودروسازان گلایه‌ای مبنی بر اینکه شورای رقابت نباید در قیمت‌گذاری ورود کند و فلسفه این شورا قیمت‌گذاری نبوده بلکه ایجاد فرصت رقابت است، داشتند.

    فیروزی با بیان اینکه مدیرعامل سایپا رویه شورای رقابت در قیمت گذاری را اشتباه دانست، تصریح کرد: مدیرعامل ایران ‌خودرو در این جلسه مطرح کرد، هرچند در فرآیندها با مشکل روبرو هستیم اما اگر روند قیمت گذاری اصلاح نشود، خودروسازان زمین گیر می‌شوند.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه قطعه‌سازان از تاخیر در پرداخت مطالبات خود از خودروسازان گلایه‌مند هستند، افزود: خودروسازان در این نشست پیشنهاد دادند، خودروهای تولیدی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم شود؛ قیمت خودروهای پرتیراژ از مجموع بهای تمام شده تولید و 5 درصد سود و با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شود.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در پیشنهاد خودروسازان آمده بود که قیمت خودروهای اختصاصی که مشتری خاصی دارند نیز توسط هیئت مدیره خودروسازان و با تایید وزارت صمت تعیین شود.

    فیروزی تصریح کرد: تاکید بر سیاست‌گذاری و ریل گذاری به جای دخالت در تصمیم گیری، صادرات، انتقاد از وابستگی 50 تا 100 درصدی تولید برخی خودروهای داخلی به واردات با وجود استفاده از انرژی ریالی، ضرورت توجه به کیفیت، جلوگیری از افزایش قیمت، پیگیری طرح عرضه خودرو در بورس، تبدیل خودرو از کالایی سرمایه‌ای به مصرفی و... از جمله نقطه نظرات نمایندگان در این نشست بود.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: مقرر شد ایدور جمع بندی پیشنهادهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت را درباره قیمت گذاری خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کند تا کمیسیون درباره این موضوع تصمیمات مقتضی را اخذ کرده و گزارش را به صحن علنی ارائه دهد./

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو