فونیکسریمکسبهتام

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای خودرویی هفته گذشته

عصر خودرو: رای مثبت نمایندگان مجلس به یک فوریت طرح افزایش تعرفه واردات خودرو برای سال جاری مهمترین خبر خودرویی هفته را رقم زد.

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای خودرویی هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۳:۰۰










    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو»، اواخر سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه سال 1389 بندی را به تصویب رساندند که بر اساس آن تعرفه واردات خودرو در سال جاری از 90 به 70 درصد کاهش یافت.
    این مصوبه انتقادهای زیادی را بین تولیدکنندگان مرتبط با صنعت خودرو ایجاد کرده و آن ها از به خطر افتادن اشتغال داخلی به دلیل افزایش واردات خودرو ابراز نگرانی کردند. در چنین شرایطی بود که در اواخر سال گذشته اخباری مبنی بر تغییر نظر مجلس در این زمینه و تصمیم نمایندگان برای تجدید نظر در کاهش تعرفه های واردات خودرو به گوش می رسید که صحت و سقم آن چندان مشخص نبود. با این حال بازدید نوروزی مقام معظم رهبری از نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو و انتقاد ایشان از افزایش واردات خودرو به بهانه افزایش کیفیت محصولات داخلی موجب شد تا نمایندگان مجلس در تصمیم خود برای بازگشت تعرفه های واردات خودرو به 90 درصد مصمم تر شده و طرحی را با 160 امضا برای افزایش تعرفه ها ارائه کنند که یک فوریت آن به تصویب رسید.
    به گفته برخی از نمایندگان، تا 10 روز آینده این طرح به تصویب نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده و تعرفه های واردات خودرو برای سال جاری دوباره به 90 درصد افزایش یافت.
    برنامه خودروسازان برای عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری
    در رویداد خودرویی دیگری در این هفته، جدیدترین جلسه شورای سیاست گذاری خودرو برگزار و بیانات مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو از محورهای اصلی این جلسه بود.
    در این جلسه اعضا به تبادل نظر پیرامون بیانات مقام معظم رهبری در بازدید از توانمندی های صنعت خودروسازی پرداختند و تصمیم گرفته شد شرکت های خودروساز، برنامه های خود در جهت تسریع در امور و اجرایی شدن رهنمودهای مقام معظم رهبری را به این شورا ارائه کنند.
    در جلسه اخیر شورای سیاستگذاری خودرو اعضا بر سرعت عمل خودروسازان در اجرای بیانات مقام معظم رهبری تاکید کردند. جلسه بعدی این شورا اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.
    انتقاد مقام معظم رهبری و فراخوان تغییر نام مینیاتور
    اما تغییر نام خودرو مینیاتور هم از رهاوردهای حضور مقام معظم رهبری در بازدید از توانمندی های صنعت خودرو بود. پس از حضور رهبری در این نمایشگاه و انتقاد ایشان از انتخاب یک نام خارجی برای خودرو ملی تولیدی سایپا، تغییر نام این خودرو در دستور کار مدیران این شرکت خودروساز قرار گرفت به گونه ای که این شرکت اعلام کرد کمیته ای با دستور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا برای انتخاب نام جدید مینیاتور تشکیل و فراخوانی برای ارائه نام مناسب این پروژه ملی در رسانه های عمومی منتشر خواهد شد.
    طبق اعلام، در این فراخوان سعی می شود یک اسم کاملا ایرانی برگزیده شود و نام مورد نظر با مشورت زبان شناسان و کارشناسان این حوزه مورد ارزیابی قرار گیرد تا در سایر زبان های دنیا دارای معنی نامطلوبی نباشد. انتخاب اسم از نام های پشنهادی که برای خودروی سایپا مورد استفاده قرار می گیرد، باید ایرانی، کوتاه، روان، تک واژه و برگرفته از ویژگی های زبانی، اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی که در زبان های خارجی معنای غیر متعارف نداشته باشد، بوده و همچنین نگارش انگلیسی سهل و آسان داشته باشد.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو