فونیکسریمکسبهتام

قیمت تایر چه زمانی افزایش می یابد؟

عصر خودرو- سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: در جلسه ای که طی هفته جاری برگزار می شود، زمان دقیق اعمال افزایش قیمت تایر مشخص خواهد شد.

قیمت تایر چه زمانی افزایش می یابد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، پس از آزادسازی قیمت تایر و افزایش 50 درصدی نرخ ها در آبان سال گذشته، حالا تولیدکنندگان دوباره به فکر افزایش قیمت محصولاتشان افتاده اند و برای این کار در حال رایزنی با سازمان حمایت هستند.

    مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در این مورد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: اعضای انجمن تولیدکنندگان تایر طی هفته جاری در جلسه ای زمان دقیق اعمال قیمت جدید تایر را مشخص خواهند کرد.

    وی با بیان اینکه تولیدکنندگان تایر خواستار افزایش 15 درصدی قیمت محصولاتشان هستند، اظهار داشت: هنوز مصوبه‌ای در این زمینه صادر نشده و بحث‌ها در مورد زمان اجرای این افزایش قیمت نهایی نشده است.

    به گزارش فارس، آبان سال گذشته با مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت گذاری تایر آزاد شد. به این ترتیب از آن پس، قیمت تایر توسط انجمن تایر و البته با نظارت سازمان حمایت مشخص می شود.

    تنها در این مورد اظهار داشت: با توجه به آزادسازی قیمت‌گذاری تایر، تولیدکنندگان می‌توانند قیمت محصولاتشان را با نظارت سازمان حمایت تغییر دهند، در حال حاضر بحث‌ها برای افزایش 15 درصدی قیمت تایر از شهریورماه مطرح است ولی هنوز زمان اجرا نهایی نشده است.

    تنها با بیان اینکه نرخ گذاری لاستیک به این صنعت واگذار شده اما سازمان حمایت بر آن نظارت خواهد داشت، گفت: اینکه اجازه افزایش قیمت از شهریورماه داده خواهد شد یا خیر هنوز مشخص نشده است.

    * تورم بر همه بخش ها اثرگذار است

    سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با بیان اینکه از پاییز سال گذشته، افزایش قیمت جدیدی در لاستیک نداشته ایم، ادامه داد: افزایش مولفه‌های تولید از جمله قیمت مواد اولیه مشکلاتی را به وجود آورده و در این شرایط تولید برای کارخانه‌ها به صرفه نخواهد بود.

    وی درباره اینکه آیا بازار کشش افزایش قیمت جدید را خواهد داشت نیز گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، صنعتگران برای اینکه بتوانند تولید خود را حفظ کنند ناچار به افزایش قیمت هستند، زمانی که کشور با تورم مواجه است این تورم بر همه بخش‌ها اثرگذار خواهد بود و صنعت تایر نیز از این امر مستثنی نیست.

    تنها درباره وضعیت تولید تایر در کشور نیز اظهار داشت: تولید در وضعیت خوبی قرار دارد، البته طی ماه‌های گذشته در بخش تایر‌های رادیال برای خودرو‌ها مشکلاتی وجود داشت که در حال حاضر برطرف شده است.

    وی افزود: طرح‌هایی برای افزایش تولید تایر وجود دارد که در صورت راه اندازی می‌تواند نیاز کشور را تا حدودی برطرف کند.

    * رشد 50 درصدی قیمت تایر در سال گذشته و بازاری که کشش ندارد

    در پی مصوبه سال گذشته برای آزادسازی قیمت تایر، اواخر آبان 99 قیمت تایر 50 درصد افزایش یافت. دلیل این افزایش قیمت، رشد قیمت مواد اولیه تولید تایر از جمله دوده، روغن،‌ کائوچو، نخ و اکسید روی عنوان شد.

    در حال حاضر بحث افزایش قیمت تایر در شرایطی مطرح است که به گفته فعالان بازار، قیمت های فعلی نیز جذابیتی برای خرید بین مردم ندارد و ممکن است افزایش دوباره قیمت ها باعث رسوب تایر در انبارها شود.

    وحید خراسان، یک فعال بازار لاستیک در این خصوص می گوید: آخرین افزایش قیمت تایر به آبان ماه سال گذشته برمی‌گردد و پس از آن، این کالا افزایش قیمتی نداشته است. البته بازار تایر هم اکنون شاهد رسوب تایرهای تولیدی است و در صورت افزایش قیمت این کالا، رسوب در انبارهای تایر بیشتر خواهد شد زیرا قدرت خرید مردم پاسخ‌گوی این افزایش قیمت نیست.

    به گفته فعالان صنعت تایر، نیاز سالانه کشور به تایر حدود 400 تا 450 هزار تن است. از این مقدار حدود 25 میلیون حلقه مربوط تایر سواری و حدود 4 میلیون حلقه آن نیز مربوط به تایرهای سنگین، کشاورزی و صنعتی است. در حال حاضر در تولید تایرهای سواری حدود 90 درصد به خودکفایی رسیده‌ایم و شرکت‌های تولیدی در حال تأمین بازار هستند و در حوزه تایرهای سنگین، در برخی از سایزها مانند سایز 24-12 خودکفا هستیم. اما در دیگر سایزها مانند سایز 315 حدود 70 درصد به واردات وابسته‌ایم.

    به هر حال با افزایش داخلی سازی در تولید محصولات صنعتی، مردم انتظار کاهش یا حداقل ثبات قیمت این محصولات را دارند و در این میان ضروری است دستگاه های ناظر ضمن بررسی دقیق قیمت تمام شده تولیدات، به موضوع بهره وری و مدیریت قیمت تمام شده کارخانه ها نیز توجه جدی داشته باشند.

     

    خرید آنلاین انواع لاستیک با نرخ شرکتی و دولتی به همراه بالانس و نصب در محل - هایپرتایر

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو